Geleiderails Makita en Festool identiek?

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Om maar even met de deur in huis te vallen: zijn de geleiderails van Makita en Festool identiek? Ik heb een Makita invalzaag (SP6000) en wil graag een kortere geleiderail aanschaffen. Makita heeft enkel de 140 en 300cm terwijl Festool ook een 80cm variant heeft. Ik besef dat de omvalbeveiliging van de Makita dan niet gaat werken maar dat vind ik geen probleem. Past de Makita op de Festool rail?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Festool heeft nog meer maten.
Dat beantwoord niet jouw vraag maar wat ik toevallig een half uur geleden gedaan heb is 1 liniaal in 2 stukken gezaagd
Ik had er 3 van 140, nu 1 van 80, 1 van 60 en twee van 140

Ik heb voor mijn cirkelzaag een blad waarmee ik ook alu kan zagen, dus even met een plankje en wat lijmklemmen een haakse geleider gemaakt en hopla ineens had ik twee kleinere linialen (is nog goedkoper dan 2 kleinere ook)
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Die tip had ik inderdaad ook al gekregen. Probleem is alleen dat ik geen blad voor alu heb. Om nu speciaal voor dit doeleinde zo'n blad aan te schaffen vind ik weer wat overdreven. Opzich zou het wel ideaal zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je hebt al wat machines dus een verstekbak maken moet niet al te moeilijk zijn.
Dan kun je redelijk netjes de boel doormidden zagen en nog beter, precies op lengte van eigen wensen...
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik heb op een bedrijf gewerkt waar een 800 mm liniaal gebruikt werd van festool met een makita invalzaag. Alleen je anti splinter strip zal een stuk smaller worden dan bij festool.

Denk dat een foto meer zegt dan woorden.

plunge-cut_3_Aboard-1834.jpg
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
edit, zie nu het antwoord van Jefmen, daar staat het ook al in..

maargoed; dit had ik dus:

Een antwoord op de vraag van TS :)

uit 'De grote GereedschapPro invalzagen test' van gereedschappro.nl (sowieso leuk leesvoer):
(http://www.gereedschappro.nl/nieuws/de-grote-gereedschappro-invalzagen-test-van-remco/48)

1e kennismaking met de rails
Mafell en Bosch gebruiken dezelfde rails, hetzelfde geld voor Makita en de Festools. Als enige heeft de DeWalt een compleet eigen systeem.
[...]
De Festools en Makita zijn te koppelen door het inbrengen en vastdraaien van de metalen staven boven en onder de rail en op zich werkt dat best aardig. Wel blijkt bij het koppelen direct dat de rails niet echt haaks zijn aan de uiteinden. Op zich niet erg maar je moet ze dus niet tegen elkaar drukken maar een millimeter vrij laten , anders koppel je niet goed.
 
Laatst bewerkt:

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Die 800mm rail was volgens mijn leverancier uit het assortiment. Ik ga zeker kijken of hij via deze weg toch nog leverbaar is.

afkorten met handzaag en verstekbak kan altijd nog. Kant en klaar blijft toch het mooiste en is nooit verkeerd om te weten dat mijn zaag ook gebruikt kan worden op een Festool rail.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de reacties.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
eigenlijk wel kwalijk dat die dingen niet haaks zijn op de uiteindes. Als je als fabrikant een koppelbaar ontwerp maakt met de bedoeling dat je dan strak kunt zagen lijkt mij iig een haaks koppeluiteinde voor de hand liggend.

Overigens is er wel vaker bij iig Festool iets niet haaks wat wel haaks dient te zijn...

De machines van Festool zijn prima in orde maar de accessoires, daar twijfel ik wel eens aan...
 

WR1944

Oud hout
eigenlijk wel kwalijk dat die dingen niet haaks zijn op de uiteindes. Als je als fabrikant een koppelbaar ontwerp maakt met de bedoeling dat je dan strak kunt zagen lijkt mij iig een haaks koppeluiteinde voor de hand liggend.

Overigens is er wel vaker bij iig Festool iets niet haaks wat wel haaks dient te zijn...

De machines van Festool zijn prima in orde maar de accessoires, daar twijfel ik wel eens aan...

In dat geval zou ik de zaak terugsturen en pas iets accepteren als het wel haaks is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb zelf gisteren 2 linialen gekoppeld (niet mijn voorkeur maar ik heb even geen langere) omdat ik van de werkbank in aanbouw een randje wilde afhalen.
nu had ik nog een derde liniaal en die heb ik na het koppelen en omgekeerd achter gelegd (in het midden) om te controleren of de boel recht lag en dat was het geval.
Ik had ze volledig tegen elkaar aangeschoven, in mijn geval waren ze dus wel haaks
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bij Festool zijn de meeste accessoires wel haaks na te stellen met stelschroeven e.d. dat kom je bij andere merken niet zomaar tegen.... Overigens moet je bij geleiders altijd even checken of de zaag lekker doorloopt over de koppeling. Verbindingstukken zijn ook stelschroeven wat dat betreft
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Ik heb overigens bij mijn Makita rails geen klagen. Ik heb twee 1400mm rails en die koppel je perfect haaks aan elkaar. Daar zit geen speling tussen. Als ik echt veel met grote platen ga werken dan wordt een 3000mm variant echter wel een serieuze optie. Want elke keer koppelen is ook niet alles.

[edit]
Ik ben alle bedrijven aan het langsbellen die de Makita rail 800mm nog aanbieden. De een na de ander blijkt deze niet meer te kunnen leveren. Ik heb nog 1 bedrijf gevonden die hem op voorraad heeft, maar daar kost hij 74 euro en dat vind ik toch wat te gortig.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kijk op marktplaats, worden geregeld linialen aangeboden, inkorten is niet moeilijk zoals al ik al eerder schreef
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik een lange waterpas om de rechtheid van een gekoppelde Festool rails te controleren. De rails die ik heb zaten inclusief bij twee zagen (één uit Holland, één uit de USA) en de MFT-tafel. Ik heb daar geen buitennissige zaken bij waargenomen. Voorlopig maak ik geen gebruik van de rails omdat m'n TS55 in de CMS-tafel zit en ik geen zin heb om die steeds in en uit te bouwen. Volgend jaar maar de nieuwe TS55 aan schaffen. Ik heb ook gemerkt dat de prijzen in de USA van Festool wel dichter tegen die van Europa aan het kruipen zijn. Het werkelijke prijsverschil wordt steeds kleiner, nog geen 4 procent meer. Maar dat terzijde.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.