Draadeind m14 genoeg voor veranda

Copa

Nieuw lid
11 nov 2013
1
0
Ik ben bezig met een veranda te bouwen.
nu heb ik 8 douglashouten staanders van elk 150mm x 150mm en 2 1/2 meter hoog.
nu wil beton gaan storten met hierin draadeind.
kan iemand mij adviseren of een stuk draadeind m14 van een meter genoeg is per paal?aan dit draadeind komt een moer met een rvs plaatje erop, waarop de balk moet blijven staan.
ik twijfel of dit draadeind stevig genoeg is voor deze constructie?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik denk dat je onvoldoende info geeft over de constructie om hier over te kunnen oordelen. Veel hangt namelijk af hoe die staanders gesteund worden door de rest van de constructie. Als het bijvoorbeeld een vrijstaande constructie is dan mag je onderin bij die staanders nog wel bewegingen verwachten bij wind of mechanische belasting. Kortom we zien denk ik graag een tekening van die constructie incl info over verankeringen op andere plaatsen.
 

WR1944

Oud hout
Je praat over M14 draad. Weet je zeker dat dit M14 is? M14 is namelijk geen gebruikelijke maat. De aanbevolen maten zijn M12 of M16.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. In Amerika bij de Home Depot trof ik een tap- en snijplaatset aan met daarin M7! Dat is in de rest van de wereld echt uitgestorven. Uit curiositeit denk ik het toch aan te schaffen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben het met de1944 eens dat het minder courant is. Maar redelijk verkrijgbaar bij de betere vakhandel. Trouwens wij verkochten tot 2009 gewoon m7 voor bromfietsen. Ook tappen en snijplaten. Maar genoeg hierover. Het is niet courant. Wat wel belangrijk is de kwaliteit . Gewoon pisbakkenstaal of 8.8 staal het is bij meter stukken te zien aan de kleur stip. Geel is 8.8 groen is rvs a2 zonder kleur is 4.6 ( pisbakkenstaal) .
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dus de volledige veranda zal staan op 8 stangen van M14? Dat is helemaal niet mijn vak maar ik dacht dat ze bij zulke constructies eerder M22 en hoger namen.
En dan nog is het meestal gewoon voor een afdak. Je moet vooral de zijwaartse krachten vrezen denk ik, staal is bijzonder sterk tegen samendrukking, maar bijzonder gevoelig aan plooien. M14 kan werken, tenzij die meer dan een paar cm uitsteekt, dan is het gewicht van de paal alleen genoeg om dat te plooien.
 

tuoh

Oud hout
M14 is wat iel voor wat je er mee wil doen, draadstang kost niks, neem dus een paar maatjes groter dat kan nooit kwaad, M20 of groter is altijd goed, en de betere kwaliteit 8.8 is ook niet mis. Ik zou wel telkens twee moeren per paal gebruiken, meer schroefdraad die helpt dragen, en tezelfdertijd werkt de ene als contramoer.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
8.8 is sterker dan 4.6, maar heeft als nadeel dat het ook brosser is. 4.6 is buigbaar, 8.8 niet
Afhankelijk van je dakafwerking kan er ook trek op de verbinding komen tgv opwaaien. Met meer info is er een beter advies te geven.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Inderdaad 8.8 zal breken als er teveel stress op komt. Daarom zijn de veiligheidsbouten in zware machines, landbouw bv, van 8.8 staal. Zodra er teveel stress op komt dan breekt die mooi door, een zachter staal zal plooien en vastklemmen of de machine bechadigen.

Voor ieder doel dus zijn staal, ik zou mij informeren of 8.8 wel echt beter is in dit geval want dat kan helemaal niet tegen speling.
 

tuoh

Oud hout
In machines en zwaar belaste constructies kan het inderdaad kritisch zijn om een breukgevoeligere staalsoort te gebruiken. Maar hier? en in houten palen? De kracht nodig om een stalen bout van 20 à 24mm te plooien of te laten knappen is van een dusdanige orde, dat krijgt een houten paal of constructie nooit voor elkaar. als die krachten gaan optreden sneuvelt het hout altijd eerst.

Veel van de (eik) constructie's die we vroeger plaatsten stonden op een ordinaire zwaar verzinkte draadstang van 20mm met dito moeren, dat is sterk zat.


Mvg,

André
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Je praat over M14 draad. Weet je zeker dat dit M14 is? M14 is namelijk geen gebruikelijke maat. De aanbevolen maten zijn M12 of M16.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. In Amerika bij de Home Depot trof ik een tap- en snijplaatset aan met daarin M7! Dat is in de rest van de wereld echt uitgestorven. Uit curiositeit denk ik het toch aan te schaffen.

M7 draad ben ik enkel en alleen tegen gekomen in mijn Citroen XM. Inderdaad een maatje dat je nergens tegen komt.... zeker niet als je het nodig hebt :-/
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
In machines en zwaar belaste constructies kan het inderdaad kritisch zijn om een breukgevoeligere staalsoort te gebruiken. Maar hier? en in houten palen? De kracht nodig om een stalen bout van 20 à 24mm te plooien of te laten knappen is van een dusdanige orde, dat krijgt een houten paal of constructie nooit voor elkaar. als die krachten gaan optreden sneuvelt het hout altijd eerst.

Veel van de (eik) constructie's die we vroeger plaatsten stonden op een ordinaire zwaar verzinkte draadstang van 20mm met dito moeren, dat is sterk zat.


Mvg,

André

Ook bij vrijstaande constructies zoals bijvoorbeeld een carport op 4 staanders? Ik vind het namelijk niet logisch om er vanuit te gaan dat een constructie altijd zo opgebouwd is dat er alleen neerwaartse krachten op het draadeinde komen. Dat zal per constructieontwerp verschillen. Ik zeg altijd hoe vrijstaander iets is hoe groter het risico op dwarse krachten op de staanders. aangezien we de constructie hier niet kennen ben ik wat voorzichtiger om hier te roepen. wat me wel opvalt is dat hulpmiddelen voor staanders die in de handel te verkrijgen zijn (de website waar naar verwezen is) met M24 werken. Daarmee impliceer ik nog los van de constructie M14 in ieder geval te weinig is.
 

tuoh

Oud hout
Bij houtconstructies worden de meeste dwarskrachten op de staanders al opgevangen door het geheel van staanders, muurplaten en steekschoren, de bevestiging onderaan heeft minder of niet te lijden.
Bij oude constructies zie je soms dat die dingen gewoon door hun eigen gewicht blijven staan, de onderkanten van de staanders staan hier gewoon op een blok steen, zonder enige binding, het eigen gewicht van het hele ding zorgt er voor dat alles blijft staan.

Als er opwaartse krachten op een constructie komen dan word het inderdaad een lastiger verhaal, kan kom je er niet met alleen een stuk draadstang. Maar de topicstarter zal hier hopelijk wel rekening mee gehouden hebben.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht aan M14 stangen met mijn commentaar, als je daar 8.8 gebruikt en een paal aan vast zet dan knapt die door bij de minste beweging van de paal.
Bij M24 zie ik het nut niet meer in om 8.8 te gebruiken, onze tractorwielen zitten daarmee vast, wielen van 2m hoog en 200kg/stuk die aan 50km/h 50 ton kunnen remmen.
Op een veranda is dat waarschijnlijk overkill :) zoals Tuoh aangeeft zijn de krachten nodig om dat te breken zo belachelijk groot dat de rest de constructie het al lang zal begeven voordat die stangen in gevaar komen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Met overkill kom je er altijd wel :D

Enig probleempje is dat we nog steeds niet weten of er muurplaten en steekschoren toegepast worden en of er uberhaupt een verbinding is/komt met enige gevel.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
de aanduiding van schroefdraadstaal zoals 8.8 betekent dat het staal een treksterkte heeft van 800N/mm2 en
een rekgrens van 800x0.8=640N/mm2. (4.6= Treksterkte 400N/mm2 en rekgrens van 240N/mm2)
Het schroefdraadstaal is niet bedoeld om het op buiging of op knik te gaan belasten, belangrijk is dus hoeveel draadeind
er tussen beton en metaalplaat/onderkant houten paal zit.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
ik zou ook zeggen m20. het moet ook een beetje 'ogen' in verhouding met de rest van de constructie. in elk geval ergens aan verankeren zodat de constructie niet kan gaan 'wiebelen'. zolang alles alleen als dood gewicht op die ankers rust zal er niets gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.