freesmachine aankoop: iemand suggestie?

ditac

Nieuw lid
10 nov 2013
5
0
Hallo allen,
ik ben nieuw hier en dit is dus mijn eerste 'posting' ....
Ik ben afkomstig uit België maar ik merk dat houtbewerking meer 'leeft' onder onze noorderburen vandaar dat ik mij hier heb ingelogd.

ik ben momenteel van plan om een freesmachine aan te schaffen.
Momenteel twijfel ik nog tussen de Minimax T50 (SCM) of de Scheppach Molda 5.0 of de Hammer F3 (Felder).
Als ik enkel naar de prijs kijk gaat mijn voorkeur naar de Sheppach. Ik heb hier enkel verdelers in de buurt maar geen van beiden heeft deze machine tentoongesteld staan. Deze verwijzen me naar Duitsland om dit te gaan bezichtigen in de fabriek??? Lijkt me nogal ver om enkel een toestel te gaan bezichtigen .... toch had ik deze graag eens aan het werk gezien.
Ik heb reeds een schaaf/vandikte/langgatboor van Hammer aangekocht waar ik tevreden over ben maar nu is het tijd voor een freesmachine.
Iemand enige ervaring met deze modellen?? Voor- en nadelen?
Kwestie dat ik de knoop gemakkelijker kan doorhakken.

Met dank voor jullie reakties!
 

tuoh

Oud hout
Dat hangt een beetje af van wat je er mee van plan bent, van de drie genoemde zou ik voor de Minimax T50 gaan, de Hammer is een mooie tweede en die Duitse blikken bak:p zou ik sowieso nooit nemen.

Een freesmachine moet power hebben, vlot verstelbaar zijn, liefst een kantelbare as (45°) hebben, en de hele machine MOET gewicht in de schaal werpen, hoe meer hoe beter.
Van de drie genoemde voldoet de SCM daar het beste aan, deze zou bij mij in de werkplaats verschijnen:D

Mvg,

André
 

ditac

Nieuw lid
10 nov 2013
5
0
Hallo André,

dank voor je antwoord. 'k Ga morgen eens langs bij SCM en Hammer. Wordt vervolgd ...
mvg,
Dimitri
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de Hammer en ben er tevreden mee, ik kan moeilijk nadelen vinden.
Maar hier zijn er enkele:
-Enkel de linker aanslag is afzonderlijk in de diepte instelbaar.
-knoppen voor de aanslag los te doen zijn moeilijk berijkbaar.
-geen mechanische of elektrische as-blokkering voor het wisselen van gereedschap, maar er zit wel een indrukwekkende rem op die de as stopt in 1-2 seconden.

Maar daarbuiten is het een prima machine.
 

ditac

Nieuw lid
10 nov 2013
5
0
bedankt voor de info Benchworks. Ben vandaag naar Hammer gaan kijken en SCM, beiden in Antwerpen. Ik had een beter gevoel bij Hammer dan bij SCM. Bij Hammer konden ze op al mijn vragen beantwoorden terwijl dit bij SCM niet het geval was. Als ik de kwaliteit vergelijk met elkaar denk ik dat ze wel aan elkaar gewaagd zijn. Zal toch meer waarschijnlijk voor de Hammer gaan ...
 

ditac

Nieuw lid
10 nov 2013
5
0
idd, Santens-Goossens ...
voor Felder ben ik bij 'Tema Felder NV' geweest ...

enige ervaring met deze verdelers?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
bedankt voor de info Benchworks. Ben vandaag naar Hammer gaan kijken en SCM, beiden in Antwerpen. Ik had een beter gevoel bij Hammer dan bij SCM. Bij Hammer konden ze op al mijn vragen beantwoorden terwijl dit bij SCM niet het geval was. Als ik de kwaliteit vergelijk met elkaar denk ik dat ze wel aan elkaar gewaagd zijn. Zal toch meer waarschijnlijk voor de Hammer gaan ...

Ik was paar weken geleden bij Hammer in Barneveld en was ook zeer te spreken over de kennis van de verkoper, dat is tegenwoordig allemaal niet meer zo evident. Daarvoor was ik bij de Groot wezen kijken en ook een hele vriendelijke verkoper maar die wist toch net even de dingetjes niet en er straalde ook wat minder enthousiasme vanaf. Ik wil een verkoper die mij laat blijken zelf 100% achter zijn handel te staan en niet iemand die me het gevoel geeft dat ze dit soort machines erbij doen voor de handel maar dat het verder niet zo belangrijk is.

Nog veel belangrijker in mijn geval, binnen 5 minuten heb je gezien dat de Hammers veel beter zijn afgewerkt en functioneel beter in elkaar zitten dan de Roblands. Ik ga dus binnenkort maar eens kijken of ik een deal kan maken met die mannen.
 

tuoh

Oud hout
idd, Santens-Goossens ...
voor Felder ben ik bij 'Tema Felder NV' geweest ...

enige ervaring met deze verdelers?

Ja, ken ze beide, ben bij allebei al klant (geweest):p Bij Santens-Goosens is de focus blijkbaar verschoven van de hobbymachines naar de grotere, en de tweedehandse exemplaren.
Ze hebben wel een goede slijpservice.

Met Hammer ga je sowieso een goede machine op de kop tikken, maar als het financieel kan bestel er dan de geleider van de Felder bij, die is een stuk beter en veelzijdiger dan wat standaard op de Hammer zit.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.