Nieuwe Winding Sticks gemaakt

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Omdat ik van grote planken ruw essen een tafel ga maken heb ik van de week twee winding sticks gemaakt.
Het is gemaakt van Muninga, en de stukjes zijn Esdoorn.

2013-11-10 13.07.18.jpg

Verder geen foto's van het maken, maar dat is ook niet zo spectaculair.
Het was al een een lat die op maat was, dus alleen wat schaven en de stukjes Esdoorn er in zagen en lijmen.

Groeten, Raymond
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Raymond,

Nu gebruik ik zelf geen winding sticks dus misschien is mijn vraag wat onnozel maar waar zijn die stukjes esdoorn voor ??

Je bent lekker krullen aan t maken trouwens !!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Hoi Rick,

In eerste instantie heb ik die stukjes gedaan omdat de winding stick's op internet dat ook hebben.
Maar tijdens het gebruik merk ik dat het contrast goed helpt bij het kijken.

Ja, krullen genoeg.

grts, Raymond
 
A

Athanor

Guest
Mooie reilatten, zoals we ze in het Nederlands noemen, ik weet nog dat dit zo'n beetje de eerste gereeedschappen waren die we in de meubelmakersopleiding moesten gebruiken, samen met de schaven natuurlijk. Alleen wij hadden niet van die witte zichtpunten erin, dat is een hele verbetering.


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
vooral die STIP in de midden vind ik goed gevonden

Ik heb het eerlijk gepikt van Paul Sellers. In een van zijn blogs liet hij twee sticks zien die hij had gehad van een vriend, en daar zitten ook stippen in.
En ik moet zeggen: je gaat ook automatisch de rijlatten in het midden zetten.

Trouwens, weet iemand of ik ze beter liggend of hangend kan opbergen.
Of zou het niets uitmaken?

O ja, nog meer krullen:

2013-11-10 20.32.09.jpg
Het resultaat van een middagje schaven.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Misschien een domme vraag, maar wat kun je met winding stick/ reilatten? Is dit om te kijken of het vlak is (wat ik zelf met een stalen rei doe?)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Yoek, geen domme vraag hoor. De reilattjes gebruik je om te controleren of een plank(hout oppervlak) van scheluwte is d.w.z. dus niet scheluw is. Je legt de latten op het hout ongeveer 5 cm vd de kopseinde en kijkt over de latten als de reilattjes parallel liggen is het goed is er een afwijking dan kun je dit herstellen door te schaven. Simpel en doeltreffend.


Roeland
 

WR1944

Oud hout
Een reilat of rei vind ik een veel betere naam dan, winding stick's.

Dat is heel betrekkelijk. Hier in Amerika denken ze daar heel anders over. ;-)

@Raymond, hoe heb je de latten parallel gemaakt. Als je ze bij het schaven tegen elkaar klemt hebben beide latten dezelfde vorm. Dan zullen ze goed zichten. Maar zodra je één lat achterstevoren gebruikt heb je die zekerheid niet meer.
Ik heb reien bij Lee Valley besteld toen ik m'n echte werkbank ging maken. Ze hebben één zijde in zwart en de andere in blank aluminium voor het contrast. Op de blanke zijde zitten ook nog horizontale lijnen maar als je die nodig hebt had je de afwijking al met het blote oog kunnen zien.
http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=53276&cat=1,230,41182
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Athanor,
De mooie latjes van SunRayes werden op de ambachtschool scheluwlatten genoemd! Een reilat was een lange rechte lat en werd gebruikt om te controleren of je geschaafde balk of plank in de lengte recht was.
Als ik die berg krullen zie bij SunRayes doet me dit aan mijn schooltijd denken. Om te leren schaven kregen we van de leraar een 6x16 van 1 mtr. lang. Eerst met de blokschaaf de ruwe vezels eraf en daarna met de rijschaaf vlakken.Hierna de zijkant haaks maken. Daarna met een kruishout lijnen trekken om de halve centimeter. Van dikte en breedte schaven tot de eerste lijn( halve lijn laten staan!) Ging je door de lijn dan opnieuw schaven tot de volgende! Kreeg je het niet onder de knie en had je naar verloop van tijd ( tot aan je knieen in de krullen ) een 5x2 over had moest je aan een nieuwe balk beginnen!

Groeten, Ernie
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
@WR1944: ze zijn van een lange lat gemaakt, en ik heb nauwelijks iets van de breedte afgenomen. Alleen glad geschaafd. Tijdens het schaven heb ik ze steeds om en om met elkaar vergeleken totdat er geen verschil meer was.
Ongetwijfeld zal er met moderne digitale meetapparatuur een verschil zijn, maar op het oog zie ik geen verschil.
De stippen in het midden heb ik niet door geboord, en de latten zijn alleen aan de voorzijde taps lopend (zeg ik dat zo goed?).
Dus automatisch zet ik altijd die kant voor. En als ze zo staan is er geen verschil.

Grts, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ik heb reien bij Lee Valley besteld toen ik m'n echte werkbank ging maken. Ze hebben één zijde in zwart en de andere in blank aluminium voor het contrast. Op de blanke zijde zitten ook nog horizontale lijnen maar als je die nodig hebt had je de afwijking al met het blote oog kunnen zien.
http://www.leevalley.com/US/wood/pag...at=1,230,41182

O, die van Veritas zijn ook best mooi. En ook een erg grappige foto trouwens, als je zo'n balk hebt kun je die reilatten nog wel even op de plank laten liggen.
 
A

Athanor

Guest
Athanor,
De mooie latjes van SunRayes werden op de ambachtschool scheluwlatten genoemd!
Hallo Ernie,

Dat klinkt wel logisch ja! Maar in mijn herinnering heb ik ze altijd als reilatten benoemd. Mischien is door de tijd heen de benaming aan verandering onderhevig. Of regionaal andere benaming? Overigens kan ik me de lange reilat niet herinneren van de ambachtschool (1966)
maar misschien laat m'n geheugen me ook wat in de steek hoor....

Mooi verhaal over dat schaven op de ambachtschool, dat herinner ik me ook nog wel!

Fons
 
Na het behalen van je diploma, kreeg je op de LTS je (zelfgemaakte) gereedschap kist mee als beloning. Ik heb daar nog aardig wat van gevonden, en daar zitten ook de reilatten nog bij. Je begon met haaks zagen, je eigen bankhaken maken, en daarna de reilatten schaven.
Met de reischaaf en reilatten ging je het hout scheluw vrij schaven.
Goh, wat is dat lang geleden.
Vr.gr, Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

WR1944

Oud hout
Zoals bij Jan Pranger staat bij mij ook de kreet "zichtlatten" bij. En het kijken of de zaak niet scheluw was heette "zichten". Bij mij op de LTS kreeg je in het eerste jaar zowel hout- als metaalbewerken. Door m'n genen viel de keus op de metaalrichting voor het tweede jaar en vervolgens nog twee jaar fijn-bankwerken. Ik kan me nog een onnuttig voetenbankje herinneren dat voor alles behalve de voeten werd gebruikt.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste Sunrayes ,

Ik heb een gelijkaardig stel gemaakt van wenge ( kwartiers gezaagd ) en de inleg is van Amerikaans esdoorn . Ik moet er wel de dot nog inmaken , ik heb hier wel een deuvelplaatje voor nodig , nog even rond kijken...
Zou je deze reilatten met gekookte lijnolie kunnen afwerken ?

Groetjes
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ik heb deze ook een paar keer met gekookte lijnolie bestreken. Dan ziet er wat mooier uit.
Maar hou wel goed in de gaten dat ze hetzelfde blijven, dus dat kromtrekken of uitzetten bij beide latten hetzelfde is. Anders klopt de meting niet meer.
Ik hou ze altijd even tegen elkaar voordat ik ze gebruik, dan vergelijk ik of ze nog even recht zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.