steekgutsen

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk dat guts een algemene naam is voor een guts en dat 'steek' het type guts aangeeft.
Zoals je ook een draaiguts hebt. En een handpalmguts. En dan ook een steekguts.
En omdat de steekguts het meest voorkomt wordt die afgekort met guts.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Groeten, Raymond
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi,

de steekguts voor houtsnijders is aan beide zijden geslepen en bovendien kan hij schuin toelopen. daardoor kun je in de allerkleinste hoekjes of groefjes toch nog de laatste rafeltjes weghalen of bijsnijden. hij wordt o.a. gebruikt bij de afwerking.

de guts voor houtsnijders is aan een (buiten) zijde geslepen.

de steekguts voor meubelwerk (las ik) in aan de binnenzijde geslepen waardoor je een gat kunt bijwerken.

groet,

Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De vermetguts is aan de buitenzijde geslepen en de steekguts aan de binnenzijde. Als ik het goed onthouden heb. Gutsen die aan twee zijde geslepen zijn ken ik niet.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Klopt. Een steekguts is aan de binnenzijde geslepen en heeft het hardste laag staal aan de buitenzijde. Vermetguts aan de buitenzijde geslepen en heeft de hardste laag staal aan de binnenzijde.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat het staal van verschillende hardheden is kan vroeger gebruik zijn geweest. Ik denk dat de moderne gutsen van een kwaliteit staal zijn.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vermetguts heeft toch juist de vouw aan de binnenkant?

Ps, als ik een beetje rond google, blijk ik het toch fout te hebben,
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Seek ik had voor de zekerheid ook nog even op het web gekeken. Het probleem met de steekguts is dat hij voor de meeste slecht te slijpen is. Ik heb ze niet. Gaat niet op mijn Tormek. Ha ha.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Dat het staal van verschillende hardheden is kan vroeger gebruik zijn geweest. Ik denk dat de moderne gutsen van een kwaliteit staal zijn.

Of het kwaliteit staal van nu beter is dan vroeger durf ik geen uitspraak over te doen... Ik werk voor het beeldhouwen voornamelijk met een stel gutsen van omstreeks 1880 en die bestaan nog echt uit opgelegd staal. Hoe dat zit met het schrijnwerkers gereedschap van tegenwoordig weet ik helaas niet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

ik denk dat er wordt afgeweken van de oorspronkelijke vraag, en dat was:

Weet iemand wat het verschil is tussen gutsen en steekgutsen van pfeil?


Zelf zie ik geen enkele reden om dit onderscheid te maken. Wanneer we de documentatie van Pfeil bestuderen, op hun eigen website, merken we dat het gamma bestaat uit gutsen voor houtsnijders, voor kerfsnede, , beeldhouwers ( die overlappen elkaar heel veel, is een onderscheid wel nuttig?) vioolbouwers en handpalmgutsen voor hoogdruktechniek. En geen gutsen voor meubelmakers en timmermannen , dus geen vermetgutsen en dergelijke. Daar moet men dus geen verklaring gaan zoeken. Er zijn wel steekbeitels voor meubelmakers en nog wat messen; maar de vraag gaat over de naam van hun gutsen gutsen.

Ik denk dat de vraag waarom Baptist het onderscheid maakt tussen gutsen en steekgutsen bij het merk Pfeil, het best door de Baptist zelf kan beantwoord worden.

Zoals Wim Kluck al schreef : moderne gutsen ( zoals alle Pfeil producten zijn,) zijn uit één homogeen stuk staal gesmeed, niet gelamineerd. We hebben het hier dan wel over het westerse gutsen en beitels, en niet over de oosterse gutsen.
Door de homogene kwaliteit en harding van het lemmet kan de vouw gezet worden waar men wilt. En ook een binnen- en een buitenvouw op één guts is geen probleem.

Ik ben persoonlijk nooit een antieke ( westerse) gelamineerde guts voor houtsnijden tegengekomen. Deze dingen vond men waarschijnlijk te fijn, te weinig staal bevattend, om ze te lamineren. Het is niet uit te sluiten dat zeer brede houtsnijgutsen, beeldhouwersgutsen wel gelamineerd waren. Al denk ik dat ze dan eerder gesmeed werden voor een andere doelgroep en niet door de traditionele merken van houtsnijdgereedschap werden gemaakt. Gutsen voor meubelmakers en timmermannen zien er anders en vallen buiten deze overwegingen.

Groeten,
Ornament
http://www.ornament.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.