Hoe gaan jullie om met 'gevaarlijke' houtstoffen.

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik kom geregeld op dit forum onderwerpen tegen waarin word gewaarschuwd over gevaarlijk stof. Zo zou het draaien van taxus gevaarlijk zijn, maar zo is ook het stof van eiken kankerverwekkend.
Zelf heb ik vrijdagavond nog een paar uur notenhout door de vandiktebank gedrukt, en had dus mijn hele neus vast zitten.
Ben daarom eens aan het zoeken gegaan en kwam onderstaand bericht tegen van de FNV
http://www.fnvbouw.nl/SiteCollectionDocuments/Arbowijzer5-houtstof-2010.pdf

Nu zit ik dus met wat vragen
1- als ik s'avonds in de schuur met hout bezig ga dan doe ik dat in dezelfde kleren als waarmee ik naderhand binnen bij de kachel ga zitten en de volgende dag heb ik die kleren ook aan in de machine waarmee ik werk. Is het niet verstandiger om dus bijvoorbeeld een overal/stofjas te gebruiken, zodat ik het stof niet mee neem naar binnen?
2- gebruiken jullie ook vaak stofmaskers? Ik had altijd zo'n halfgelaatsmasker, met losse filters. Is nu kapot, maar wil er toch dan wel weer eentje gaan kopen. Het nadeel van die dingen is dat je er toch niet fijn mee werkt, maar ik heb ook geen zin in een verstopte neus (of erger)
3 - ik heb volgens mij op dit forum al eens een keer een lijst voorbij zien komen met houtsoorten en de risico's die bij het bewerken vrij komen. Heeft iemand een linkje naar die lijst.?
4 - Hebben jullie misschien nog wat tips om goed om te gaan met de gevaren van t werken met hout...

Vriendelijk bedankt
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Onder andere zijn Eik en Beuk kankerverwekkend op lange termijn, maar notelaar staat nog een trap erboven. Stof of schilfers van notelaar moet je in geen geval aan dieren geven als bedding, en zelf moet je het niet inademen want het is vergif. Paarden sterven van infectie als ze teveel inademen bijvoorbeeld. Er zitten chemische stoffen in die de boom beschermen tegen insecten en schimmels, kortweg vergif voor ons. Strooi het over je tuin en er groeit jarenlang geen plant meer.

Ik probeer vooral het stof aan de basis te pakken met systematisch afzuiging te gebruiken op alles, een stofmasker 8 uren of meer per dag aanhouden dat kan niemand uithouden.
In mijn werkplaats heb ik een Jet luchtfilter die toch wel veel doet als ik zie hoeveel stof daar in zit na een paar weken, ik doe geen draaien of zo dus bij het meeste werk dat ik doe komt niet veel stof langs de afzuiging door. ik ben persoonlijk meer verontrust de dagen dat ik zit te lakken, dan draag ik wel een 3M masker (niet zo'n dunne kartonnen ding maar een echt masker met vervangbare filters die alles opvangen van stof tot verdunners en gassen). Maar zelfs dan voel ik het in de avond toch wel.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die powerpoint verduidelijkt ook wel het een en ander. Alleen voor de hobbyist zijn zulke grote afzuigers niet echt handig. ik heb wel een mobiel afzuigen, zo eentje met een stoffen zak bovenaan en een plastic zak onderaan. Die gebruik ik nu nog alleen voor de zaagmachine, wil nog wel een hulpstuk maken zodat die ook op de vandiktebank gebruikt kan worden.
En Benchworks, dus het notenhout wat ik nu gebruik is zeer gevaarlijk spul. Ik heb dus al een zooi krullen in het kippenhok geveegd, had ik dus beter niet kunnen doen.
Wat kan ik met die krullen dan wel gaan doen? Gebruiken in de tuin om onkruid tegen te gaan? of gaan dan ook de vaste planten dood.?
Voor mijn handgereedschap (feston ts55, rotex 150, DTS400 en OF1400) heb ik een stofzuiger, en heb dan ook nagenoeg geen stof.
Zoals gezegd had ik dus ook zo'n halfgelaatsmasker, is helaas kapot. Maar ga der morgen gelijk 1 halen voordat ik verder ga met bewerken van t notenhout...

Maar kun je er dus ook filters bij krijgen die de stoffen tegenhouden die vrijkomen tijdens het lakken van de werkstukken?
Ik ben dus hobbyist die alleen s'avonds in de schuur bezig is, wil dus wel op een veilige manier blijven werken...

hebben jullie dan ook kleren/stofjas die je alleen in de werkplaats gebruikt. Ik kan me namelijk voorstellen dat als je aan het houtdraaien bent er ook wel stof op je kleren komt die je anders mee naar binnen neemt.?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Jan, ik krijg de link niet geopend, waarmee kan ik hem openen?

Ik heb vaak een stof jas aan (nog te weinig)
Ik ga binnenkort een fijnstof-filter bouwen.
En ik ben aan het rondkijken voor een afzuiger.
Dan moet er na deze aanpassingen al veel opgelost zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat je walnoot krullen het beste kan verbranden of composteren, niet bij dieren of rechtstreeks in de tuin. Dan gaat alles in de tuin er onder lijden. Bomen hebben niet graag concurrentie dus hebben sommigen onder hun het idee om de bodem rondom te vergiftigen voor andere planten met hun vallende bladeren.
Het stof werkt op de luchtwegen en zorgt voor irritaties en infecties, misschien toch beter bij de kippen wegnemen tenzij er geen stof bij zit, enkel krullen?

Ik draag werkkleren door de dag, en dan in de avond douche en dan wisselen van kleding. Een stofjas is voor mij niet zo praktisch, maar als je het als hobby doet is dat een alternatief als je niet iedere keer volledig van kleding wil veranderen.
Je moet natuurlijk ook de risico's relativeren, luchtvervuiling zit overal. Ik zou toch wel eens willen weten wat het ergste is, een uurtje in de stad wandelen, of een uurtje in het hobby kot?
In mijn geval neem ik mijn voorzorgen, maar ik werk alleen dus er draaien maar zelden machines die stof kunnen maken. Er zijn er die in een werkplaats werken met tientallen anderen en machines die de hele dag draaien. En niet altijd in moderne shops met werkende afzuiging, vaker zie ik toestanden waar je het uiteinde van de plaats niet ziet door het stof...
 

tuoh

Oud hout
Om op de vraag hierboven te antwoorden, zelf ga ik eerder nonchalant om met (hout)stof. In het begin van mijn carrière was stofafzuiging iets voor grote ondernemingen, kleine kmo's investeerden liever in "nuttiger" machines. Dit had als gevolg dat je in de gemiddelde werkplaats tot aan je knieën in de krullen stond na een partijtje schaafwerk.

Dat is later wel gebeterd maar om de verkeerde reden, een stofafzuiging spaarde werk uit, je hoefde de troep niet meer manueel buiten te schuppen:D
Nu is het ook zo dat stof pas schadelijk kan worden na een voldoende lange en intense periode van blootstelling. Occasioneel eens een uurtje in het houtstof staan zal niemand blijvend schaden, op straat snuif je gevaarlijker spul op.

Vroeger was men te laks, maar tegenwoordig slaat de balans soms teveel naar de andere kant door heb ik de indruk. Als elke al dan niet professionele houtbewerker nog enkel aan de slag zou mogen met een gelaatsmasker op de neus dan hoeft het voor mij niet meer, het zou gewoon niet werkbaar zijn.

Ik hou hier geen pleidooi om niks te doen, maar we moeten nu ook weer niet te bang worden ook, tenslotte is hout wel een natuurproduct hé:cool:

Zelf heb ik na zoveel jaren stof eten nog geen negatieve problemen ondervonden:D Hout vasthouden dat het zo mag blijven.


Mvg,

André
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Persoonlijk probeer ik zo veel mogelijk buiten te werken, zeker als ik met de frees of de schuurmachine in de weer ga.
 
Het probleem van fijnstof is dat het functioneren van de longen sluipenderwijs wordt aangetast.
En eenmaal aangetaste longen herstellen niet meer - stuk is stuk - en geen weg meer terug!!!!!
Het probleem hoeft uiteraard niet overdreven te worden, maar wetend van het fijnstof probleem moet je dat toch wel serieus nemen.
Zorg in iedergeval voor een goed fijnstoffilter in de werkplaats en draag zoveel mogelijk adembescherming.
Ik zelf zet het fijnstoffilter in mijn werkplaats aan als ik aan het werk ga en laat deze na het stoppen daarvan nog langdurig lopen.
Verder draag ik zeker bij de vervelende houtsoorten een overdruk gelaatscherm (Trent of 3M).
In de praktijk heb ik namelijk toch wel enige gevallen mee gemaakt van mensen die door fijnstof dagelijks ademnood hadden.
Dat leert mij om met fijnstof toch heel serieus om te gaan.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik denk dat het fijnstofprobleem niet zozeer voor gevaarlijk of giftig hout relevant is. Alle fijnstof is zeer ongezond. Het RIVM doet hier onderzoek naar en er is een verband aangetoond tussen fijnstofblootstelling en longkanker en allerlei andere ellende. Daar komt voor bepaalde houtsoorten nog een allergische reactie en vergiftigingsverschijnselen bij. Alle reden om de afzuiging goed op orde te hebben. Eerlijk gezegd ben ik het met tuoh eens; adembescherming dragen gaat mij te ver. Dan troost ik mij met de gedachte dat ik bij het voltanken van de auto ook en zooi giftige troep inadem.... Ik weet dat het niet logisch is, maar voor mijn gevoel weegt het gedonder van zo'n masker niet op tegen de extra gezondheidswinst.
Groeten,
Hans
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
In mijn werkplaatsje hangt een fijnstof-afzuiger en een spaanafzuiger met fijnstof-filter en draag ik bij het draaien van sommige houtsoorten een halfgelaadsmasker van 3M (anders zit ik een dag of 2 met óf een loopneus (teak) óf zit mijn neus 2 dagen dicht (eik, robinia, noten)...

...en na afloop van de avond zit ik altijd even mijn "werk" te bekijken met een lekker zwaar sjekkie... :p

...en ik weet zeker dat er zo véél meer mensen zijn die roken als een ketter en "zeuren" over luchtvervuiling...:p

Patrick
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja het is natuurlijk allemaal relatief, als je de densiteit van sigaretten rook ziet. Dan zou je in je werkplaats een stofmist moeten hebben waardoor je niet verder dan een paar m ziet om aan dezelfde blootstelling te komen als een roker.
Gelukkig is er in de houtzagerij geen machtige lobby die ons houtverslaafden proberen wijs te maken dat het veilig is en die de politici niet bedekken met cadeaus om geen wetten tegen hun te maken. Zoals dat wel is bij de tabak industrie of bv vis industrie. Als wij landbouwers vis-voer en ongezouten zeewater zouden geven aan onze koeien dan vliegen wij meteen de bak in voor poging tot vergiftiging, bij de vis mag dat wel, die mogen dioxine en zware metalen bevatten. Dat vis gezond is is BS, in lijnzaadolie zit bijvoorbeeld stukken meer omega3. En met al dat omega hier en daar gedoe krijgen wij er nu teveel in, en dat zou volgens een Amerikaans studie weer kankerverwekkend zijn lol...
 

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Helemaal goed. Aanpakken bij de bron is eerste stap volgens de 'arbeids hygiënische strategie'. Dus verspanen zonder ontstaan van stof (waterzagen bijvoorbeeld). De tweede stap is dus afzuigen van het stof. De derde stap is het gebruik van PBM (Persoonlijke Beveiliging Middelen)
Machines die hout verspanen veroorzaken stof. Afhankelijk van het soort machine en het soort hout of mengsel (spaanplaat, MDF).
Met een goede stofzuiger kom je een heel eind. Kies er een die ook een apart fijn stof filter heeft (dik, harmonica gevouwen cassette).
Ook machines hebben niet altijd een goed ontworpen stof-afzuig-aansluiting. Daarover is genoeg te lezen in fora. Gelukkig lukt dat steeds beter met de aanscherping van de abo wetgeving.
Als adembescherming ben je er niet door een 3M halfgelaatmasker met losse filters aan te schaffen. Het type filter is van groot belang. De filterfijnheid wordt aangeduid met een 'P'. P1 is de zgn keienvanger en P3 is het aangewezen type voor het fijnere stof. Voor lakken is volgens de arbeids hygiënische strategie natuurlijk een lak zonder oplosmiddelen. Gebruik je die niet dan is heel goed ventileren met frisse buitenlucht een must. Als PBM is er ook een combinatiefilter voor stof en oplosmiddelen:
AP3 of AXP3. A of AX heeft te maken met het kookpunt van de oplosmiddelen. Op het internet is enorm veel te lezen over dit item. Het vervelende van o.a. stof is dat het effect pas na langere tijd merkbaar wordt en dan onherroepelijk is. Geldt overigens ook voor lawaai. Machines produceren geluid. Ook hier hebben fabrikanten op ingespeeld door op de duurdere machines koolborstelloze motoren te zetten. Daar komt dus bijna geen lawaai meer vanaf. Zit er een overbrenging tussen, dan komt daar wel veel lawaai uit en uiteraard is het verspanend gereedschap de grote boosdoener. Mijn Fein Supercut is niet te gebruiken zonder gehoorbeschermer bijvoorbeeld. Als regel wordt de 80Db(a) grens aangehouden. Produceert een machine 80dB(a) dan is gehoorbescherming aanbevolen. Lange tijd blootstelling hieraan kan mogelijk gehoorbeschadiging veroorzaken, maar met voldoende hersteldtijd tussen de geluidsbelastingen is herstel mogelijk. Bedrijven moeten bij die waarde wel gehoorbescherming aanbieden aan de werknemers. Vanaf 85 dB(a) is gehoorbescherming verplicht. In de houtbranche staat 60% vd werknemers bloot aan een geluidsdruk van >90 dB(a).
Terug naar onze werkplaats:
Jezelf beschermen tegen stof kost flink geld. Een goede stofzuiger die voldoet aan de normen kost je al gauw 300-400 Euro's. Een stofmasker is onprettig in het dragen, maar is de laatste hindernis voordat het stof je longen ingaat en daar zijn op den duur zijn vernietigende werk gaat doen. Een gehoorbescherming is makkelijk en goedkoop. In de vrije tijd sfeer is de arbowet niet van toepassing, maar wel een heel goede leidraad voor veilig werken en genieten van je prachtige hobby. Eigen inzicht en gezond verstand zijn hier de beste raadgevers.
Bottomline:
Wat is je gezondheid je waard? Wil je na je pensioen nog lekker kunnen klussen en speelgoed voor je kleinkinderen kunnen maken? Wil je niet 24 uur per dag een harde fluittoon horen die jezelf letterlijk gek maakt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nu zit ik dus met wat vragen
1- als ik s'avonds in de schuur met hout bezig ga dan doe ik dat in dezelfde kleren als waarmee ik naderhand binnen bij de kachel ga zitten en de volgende dag heb ik die kleren ook aan in de machine waarmee ik werk. Is het niet verstandiger om dus bijvoorbeeld een overal/stofjas te gebruiken, zodat ik het stof niet mee neem naar binnen?

Ja. Een stofjas is altijd aan te raden om verspreiding van stof buiten de werkplaats te voorkomen.

2- gebruiken jullie ook vaak stofmaskers? Ik had altijd zo'n halfgelaatsmasker, met losse filters. Is nu kapot, maar wil er toch dan wel weer eentje gaan kopen. Het nadeel van die dingen is dat je er toch niet fijn mee werkt, maar ik heb ook geen zin in een verstopte neus (of erger)

Ja, maar niet bij alle werkzaamheden. Ik laat het afhangen van de grootte van de inspanning en de bewerking. Zo heb ik bij het draaien meestal geen masker op maar bij het schuren wel, behalve als ik even een klein dingetje maak... Ik gebruik een damp/stoffilter van de Gamma; niet ideaal, maar het werkt wel.

3 - ik heb volgens mij op dit forum al eens een keer een lijst voorbij zien komen met houtsoorten en de risico's die bij het bewerken vrij komen. Heeft iemand een linkje naar die lijst.?
4 - Hebben jullie misschien nog wat tips om goed om te gaan met de gevaren van t werken met hout...

Ja, eea met een korreltje zout nemen. Niet dat er geen risico's zijn, maar de indelingen en risico's zijn gebaseerd op epidemiologie aan beroepsuitoefenaren. Dat wil zeggen dat de risiconiveaus gerelateerd zijn aan beroepsmatige blootstelling: 8 uur per dag (of 6 uur), 5 dagen per week, 40 weken per jaar, 40 jaar lang - of iets aanverwants. Als je 2 keer per jaar een stukje eik schaaft is het risico dan ook gelijk een factor 1000 lager (1600 uur vs 2 uur). Of iets in die trant. In mijn ogen zijn de risico's die verband houden met (het ontwikkelen van) allergie (lees: werken met houtsoorten als Cocobolo) dan ook relevanter dan de overige risico's.

Oftewel, hou er rekening mee dat het inademen van houtstof schadelijk kan zijn, gebruik op de momenten dat dat zinvol is adembescherming (en soms ook - contactallergie - andere bescherming), en laat je niet paranoïde maken...

Henk
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het probleem van fijnstof is dat het functioneren van de longen sluipenderwijs wordt aangetast.
En eenmaal aangetaste longen herstellen niet meer - stuk is stuk - en geen weg meer terug!!!!!

Hou er daarbij wel rekening mee dat het ene fijnstof niet het andere fijnstof is. De effecten die je hier beschrijft hebben (met name) betrekking op de soorten fijnstof die in de longen achterblijven omdat ze niet worden afgebroken, zoals kolenstof, silica, asbest (dat daarnaast nog hele andere onaangename eigenschappen heeft), rookgassen, of veel van het op straat ronddwarrelende fijnstof. Materiaal dat wel wordt afgebroken (hout, maar ook om maar eens een dwarsstraat te noemen, ijzervijlsel) heeft daar veel minder last van.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat lakken betreft. Watergedragen produkten zijn veilig wat oplosmiddelen betreft. Maar om te voorkomen dat ze bederven moeten er grote hoeveelheden fungiciden en dergelijke in. Ook bij bio-produkten. Is dus ook geen zaligmakende oplossing.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Als ik me goed herinner is John Economaki van Bridge City Tool Works een James Krenov student die vrij snel allergisch is geworden aan hout en sindsdien metalen werktuig maakt. Krenov zijn aanpak is stof intensief.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Persoonlijk werk ik met volgende zaken :
stofafzuiging scheppach
fijnstoffilter (overgedimensioneerd...)

Tijdens het werken wissel ik af tussen masker met filters en mijn uitwasbaar mondmasker. Eerlijk waar, hier heb ik geen last mee om dit 8u op mijn neus te houden. (dat masker daarentegen is iets anders)
Toch lijkt het mij niet genoeg, gebeurt dikwijls genoeg dat ik een verstopte neus heb door teveel schuren op 1 dag ofzo.

Nu goed, dit waren genoeg investeringen. Volgend jaar wordt de kelder (waar het atelier inzit) onder handen genomen, en komt er ook een actieve luchtstroom naar buiten (voor volchtproblemen, maar dit zal mijn stofprobleem ook wel wat helpen)

belangrijkste maatregel die ik genomen heb ? MDF en melamineplaten weren uit mijn atelier....

Voor een hobbyist snap ik dat deze investeringen er wat over zijn...anderzijds is de blootstelling een pak minder ook.
Maar dat uitwasbaar mondmasker is een aanrader ! Voor een 50€ heb je er al eentje dacht ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.