Raamprofielen in Belgie vs Nederland

roel_v

Nieuw lid
1 nov 2013
2
0
Beste allen,

Mijn vrouw & ik hebben net een ander huis gekocht wat we gaan renoveren. Omdat ik graag eea zelf wil gaan doe (vooral voor de hobby - om eerlijk te zijn ga ik het waarschijnlijk (in het begin) niet zo mooi krijgen als een professional, maar laat mijn vrouw dat maar niet horen ;) ) ben ik in mijn zoektocht naar informatie op dit forum gekomen.

Een van de dingen die we willen doen is de raamkozijnen vervangen. Die ga ik niet zelf maken, maar omdat hier veel verschillende kennis bij elkaar zit dacht ik toch misschien een antwoord op mijn vraag te kunnen krijgen: ik ben zelf Belg maar woon in Nederland. Het lijkt mij dat de wijze van ramen bouwen heel anders is tussen de twee landen. In een nieuwbouw worden in Nl bv de kozijnen ingemetseld, in Belgie achteraf ingemeten. Maar ook de kozijnen zelf (en de markt errond) lijken heel anders. Belgische leveranciers hebben bijna altijd een voorbeeldje bij van het profiel, en hoe 'technisch geavanceerder' (ingewikkelde hoekjes en kantjes, ingebouwde ventilatie etc) hoe beter, lijkt wel. Dat zie je ook op bouwbeurzen zoals bv Batibouw. Als ik een Nederlandse timmerman vraag om een voorbeeld van het profiel, of een toonzaal, kijken ze me aan of ik onnozel ben. Of misschien heb ik gewoon de verkeerde mensen gevraagd.

Dus mijn vraag is nu: weet iemand het verschil tussen hoe kozijnen in Nederland en Belgie worden aangepakt? Kan ik in Nederland best bij een 'gewoon' timmerbedrijf aankloppen? In Belgie maken kozijnfabrikanten dikwijls pvc, aluminium en ook kozijnen; in Nederland lijkt dat heel anders te gaan. Waar moet ik op letten voor ik kozijnen bestel? Wat voor verschillende soorten kozijnen zijn er, is er ergens een website met informatie daarover? Via Google vind ik bijna alleen 'klik hier voor 10 offertes' websites :(

En dan de gevaarlijkste vraag van allemaal ;) : heeft iemand een opinie over wat 'beter' is?

groeten

Roel
 

tuoh

Oud hout
Als het een renovatieklus word is de eerste vraag natuurlijk welke ramen er nu inzitten? Wisselen van raamtype zal zo maar niet gaan, beide types vragen een specifieke raamopening.
Er is inderdaad een groot verschil in bouwwijze en plaatsing. Beide types hebben hun sterke kanten, maar geef mij maar de Belgische variant, die vind ik op langere termijn toch degelijker:D

De in België meest gebruikelijke profilering leunt sterk aan bij de Duitse maar is minder complex, de Franse profilering is dan weer een flauwe afspiegeling van de Belgische raamprofilering. De Nederlandse profilering en plaatsing is een buitenbeentje, die vind je nergens anders terug:p

Mvg,

André
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.112
241
Goeree-Overflakkee
In NL worden houten kozijnen vaak volgens de KVT gemaakt. En een achteraf te plaatsen kozijn bestaat ook gewoon, met een stelkozijn.

Ook in NL worden sample profielen gemaakt. Maar je kan ook de details op papier vragen.

Ik zou offertes opvragen met daarbij een tekening van oa. detaillering. Veel timmerbedrijven kunnen kozijnen maken, maar niet allemaal de ingewikkeldere (combinaties van draairichtingen enz.).
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik weet dat er in belgie het Garniga profiel veel gebruikt word (althans dat is wat ze ons op school (sint jansberg maaseik) altijd vertelden).
Zelf maak ik de ramen op een geheel andere manier, ik werk dan ook niet met komo keurmerk. dit is gewoon simpelweg niet te doen om hiervoor gecertificeerd te worden als je geen 20 ramen per dag maakt.
Ik weet niet waar u woont? maar ik kan u wel e.e.a. laten zien van ramen
 

tuoh

Oud hout
Garniga is een frezenfabrikant, zoals Leitz, Oertli, en andere er ook zijn. Deze firma's bouwen allemaal frezensets voor het maken van houten ramen en deuren. In België zijn de sets voor de Eurosponning het meest gebruikelijk. Houtdiktes 56mm, 78mm, en soms ook al 90mm. Tegenwoordig moeten de bedrijven inderdaad gecertificeerd zijn, zo krijgt de klant een gewaarborgd kwaliteitsproduct in handen.

Hij of zij weet op voorhand wat ie gaat krijgen, geen onaangename verassingen dus, zoals vroeger nog al eens gebeurde als de nieuw geplaatste ramen lekten als een zeef.
Dit houd ook in dat niet elke zelfstandige nog ramen maakt, zeer dure machines en snijgereedschappen, lastige certificering, serieus wat concurrentie, en het is in feite eenheidsworst wat er gemaakt word. Je kan je als bedrijf niet echt onderscheiden van de concurrentie in deze branche. Alle ramen en deuren moeten gewoon voldoen aan de norm, punt uit.

Mvg,

André
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Wij hebben in nederland in Maasbree vlakbij roermond / venlo een houten kozijnenfabriek.
Inderdaad zijn er grote verschillen in belgie en nederland betreffende kozijnen.
Belgies kozijnen worden achter de buitenmuur geplaatst ( blindramen ) en in nederland worden ze tussen het buitenwerk en in de spouw geplaatst.

Het alle belangrijkste van houten kozijnen in Nederland is dat de fabriek komo gecertificeerd is.
Komo is een controlerende instanties op houten kozijnen betreffende hout kwaliteit / waterdichte verbindingen / verflagen enzv.

Wat profielen aangaat deze worden volgens kvt 95 gemaakt.
Hang en sluitwerk bestaat meestal uit de merken GU, MACO, ROTO, KFV en BUVA.

Als je interesse hebt willen wij graag jou een vrijblijvende offerte aanbieden en je kunt de kozijnen bekijken in de fabriek en bijna klare showroom.

Of zie onze website www.beukenkozijn.nl
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nu zie je hier in België (ook in Nederland waarschijnlijk?) ook houten kozijnen die op verstek in elkaar steken met een zaagtandprofiel. Wat moeten we daarvan denken? Mijn schoonouders hebben zo ceder ramen en deuren laten plaatsen in de vakantie woning. Ik was toch wel verbaasd van hoe ondiep die zaagtanden waren, amper 3-4mm en niet altijd mooi dicht gelijmd tot in het puntje waardoor vocht tot in het hart van de verbinding kan komen...

Voor de fabrikant is het wel ideaal, gewoon profielen kopen bij de km, in de cnc steken die op maat afzaagt en lijmen en klaar is kees. Net zoals bij pvc?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
gevingerlast hout bedoel je ? dat komt inderdaad veelvuldig voor goed hout is duur en steeds moeilijker verkrijgbaar. met vingerlassen heb je minder afval en kan je slechte stukken verwijderen. indien de lassen goed zijn uitgevoerd is de kwaliteit prima.
 

tuoh

Oud hout
Nu zie je hier in België (ook in Nederland waarschijnlijk?) ook houten kozijnen die op verstek in elkaar steken met een zaagtandprofiel. Wat moeten we daarvan denken? Mijn schoonouders hebben zo ceder ramen en deuren laten plaatsen in de vakantie woning. Ik was toch wel verbaasd van hoe ondiep die zaagtanden waren, amper 3-4mm en niet altijd mooi dicht gelijmd tot in het puntje waardoor vocht tot in het hart van de verbinding kan komen...

Voor de fabrikant is het wel ideaal, gewoon profielen kopen bij de km, in de cnc steken die op maat afzaagt en lijmen en klaar is kees. Net zoals bij pvc?

Dat is een verbindingstechniek waar ondertussen toch al een kleine 20jaar ervaring mee opgedaan is, en het werkt:D De verbinding staat of valt met de lijm, er is geen constructieve verbinding als back-up, het is alles of niets.

In België was de firma "Camba" de eerste die met deze techniek vervaardigde ramen aanbood, en vermoedelijk nog aanbied. In al die jaren heb ik er nooit iets negatiefs over gehoord of gelezen.


Mvg,

André
 

roel_v

Nieuw lid
1 nov 2013
2
0
Bedankt allen voor de antwoorden. Ik heb intussen enkele timmermannen op bezoek gehad en het lijkt (zoals ik eigenlijk had kunnen verwachten) toch genuanceerder te zijn als mijn internet-zoektochten het deden uitschijnen. Misschien is het verschil dat de bouwende Belg beter ramen te verkopen valt als hij alles tot in detail uitgelegd krijgt? Of misschien zoek ik er allemaal teveel achter en is het gewoon 's lands wijs, 's lands eer :)

In antwoord op een eerdere vraag van wat er nu in steekt, tja ik weet het eigenlijk niet - het is een huis in Maastricht, in 1928 gebouwd, alles is mogelijk :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik neem aan dat e.a. ook netter uitgevoerd kan worden.
in Nederland ben ik deze manier van verbinden nog nooit tegen gekomen bij ramen of kozijnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Roel,
Zijn jouw ramen op de Belgische of op de Nederlandse manier geplaatst? In de grensstreek kennen ze ook de voordelen van de plaatsing tegen het buitenblad.
En waarom niet offerte vragen in België. Er zijn genoeg firma's die graag even de grens over gaan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.112
241
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de foto. Is dus een soort vingerlas in een hoek.

Dat is een verbindingstechniek waar ondertussen toch al een kleine 20jaar ervaring mee opgedaan is, en het werkt:D De verbinding staat of valt met de lijm, er is geen constructieve verbinding als back-up, het is alles of niets.

Er is nog best veel verbinding. In NL worden veel kozijnen gecontramald, dan is er veel minder verbinding (los van schroeven of later erin geboorde deuvels). Verbinding is ook niet echt nodig, omdat het kozijn altijd ergens in gemonteerd wordt. Een scharnier is al voldoende ;)

De slisverbinding lijkt me zeer gevoelig voor vochtinwerking. Zeker zo'n onnauwkeurige als op de foto.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
In het gehele huis zitten dit soort kozijnen en eigenlijk zijn er bij elk exemplaar wel zulke kieren zichtbaar. Mij indruk is dat de volledige profilering van het hout is in belgie vaak ook complexer is in belgie dan in Nederland, dit zeker ook omdat je vaak ramen ziet die ook kunnen kiepen (op twee manieren open).
Ik ben nu weer in Nederland maar ik kan volgende week wel wat foto's maken van de volledige profilering.
Deze complexe profileringen hebben als nadeel dat herstel werkzaamheden niet meer zo eenvoudig uitgevoerd kunnen worden. Ik was afgelopen zomer in een huis aan het werk waar de onderdorpel rot vertoonde, de eigenaresse had al een timmerman laten komen maar die zag geen andere mogelijkheid dan het volledige kozijn vervangen. Het profiel was niet meer te verkrijgen en te duur om te reproduceren.
Daarnaast is volgens mij in Belgie die kozijnen markt veel meer geïndustrialiseerd, je ziet hier veel bedrijven (in ieder geval in Brussel) die kozijnen verkopen maar niet produceren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
kiepdraai ramen en dergelijke zijn in Nederland ook heel gewoon bij als de kozijnen de afgelopen 20 jaar geplaatst zijn.

ik vind echter een machinaal uitgevoerde dubbele pen en gat verbinding er een stuk netter uitzien daar zitten nooit kieren in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.