instellen drukbalken /doorvoerrollers vandiktebank

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi-

heeft iemand hier ervaring met het instellen van de drukbalken en doorvoerrollen van vandiktebanken?ik neem aan dat ik er zelf uit kom mits ik genoeg ga puzzelen maar het kan vast sneller!
het gaat om de hoogte van de voorste roller/balk tov de beitelas , de hoogte van de achterste roller/balk tov de beitelas en de hoeveelheid druk.

annette
 

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
hoi annette
ik ben een gewone timmerman,maar ik dacht dat de aandrukrollen verend zijn opgehangen,want de aandrukrol weet niet van te voren hoe dik je wilt gaan schaven.
maar ook ik ben benieuwt of hier iemand wat zinnigs over heeft te zeggen.
groetjes dirk-jan
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb geen praktijk ervaring met zoiets. maar ik moest direct aan mijn theorie boek denken.
wellicht heb je iets aan de inhoud dit hoofdstuk uit "machinale houtbewerking in theorie en praktijk"

Ik zie niet zo snel informatie over druk maar ik zie wel een aantal afmetingen (toegevoegde plaatje)

Ik kan (als je wil) het hoofdstuk vandiktebank (waar ik dit plaatje uit heb) morgen even inscannen en opsturen als je denk dat dit je kan helpen.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag Anette,

Ik weet niet wat voor machine je hebt, maar ik had ook eens problemen met de aanvoerrollen. Ik heb een technisch redelijk eenvoudige chinese machine, en die heb ik toen ook helemaal ui elkaar gehaalt om erbij te kunnen. De rollen zaten gelagerd in een stalen mantel, en aan die mantel was een veer bevestigd die de rollen op spanning hield. Er was niets aan te verstellen. Ik heb toen, heel onofficieel, gewoon de veren met behulp van een unster uitgerekt zodat ze iets slapper werde. Werkte goed.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi -

het gaat om de HOOGTE tov de beitelas van de balken/roller,niet de druk.bij mijn bank is alles individuell instellbaar.
guido-
dat boek heb ik ook-helaas staat er helemaal niets in waar ik iets aan heb-beetje typisch HMC...

annette
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.