Gaten boren in werkblad - exact uitgelijnd, hoe doen jullie dat ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lange titel, maar het zegt waarschijnlijk wel wat ik graag wil weten.

De werkbank die ik aan het maken ben begint al aardig vorm te krijgen, morgen nog wat kleine aanpassingen en dan kan het onderstel definitief in elkaar gezet worden.
Daar bovenop komt een dubbel MDF blad (totaal 36mm dik) daar moeten gaten in geboord worden (19mm) tbv van de veritas klemmen/benchdogs

Het zou wel erg prettig zijn als deze gaten exact/goed uitgelijnd zijn zodat alles ook maatvast (elke 10cm ?) en haaks uitgelijnd
Nu kan een verloop van 1 mm op het eerst volgende gat al een verloop van 1cm zijn na een meter

Hoe zouden jullie dat doen
Ik heb wel 2 linialen, die moeten natuurlijk niet gaan schuiven...
 

tuoh

Oud hout
Exacte verdelingen aftekenen doe je met een steekpasser, een exemplaar met twee punten voldoet het best. Het is een "techniek" die al honderden jaren prima werkt:p
Een steekpasser is voor mij een primaire tool, die gebruik ik bijna dagelijks om dingen af te schrijven of te verdelen.

Mvg,

André
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk, daarmee bepaal je een gelijkmatige afstand, dat zou icm een liniaal al een hele vooruitgang zijn
Bedankt voor de tip

Wie volgt :D
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou stroken zagen van exact 10 cm en hier de bovenfrees hiermee steeds 10 cm mee opschuiven om de gaten te boren. of het patroon even in acad zetten en uitprinten op en vel papier
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Beide methoden klinken uitstekend om een afwijking heel consequent door te voeren :rolleyes:

Een meetlat langs de hele rij en alle maten aftekenen met een potlood lijkt me nauwkeuriger (zonder de meetlat te verschuiven dus).
 

tuoh

Oud hout
Op een CNC machine na is er niks dat nauwkeuriger werkt dan een steekpasser om maten over te brengen:p Een maatlat op zich is wel juist, maar de man die de streepjes moet zetten is dat heel wat minder.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, steekpasser!
De cumulerende fout is in zekere zin een "voordeel". Zet bijv. 10 keer de afstand uit met de steekpasser en controleer het totaal met de meetlat. Zo heb ik het ooit (mezelf:)) geleerd.

Haaksheid van de gatenrijen ook met steekpasser zo controleren: twee assen zo goed mogelijk loodrecht uitzetten en met steekpasser controleren door (gebruik makend van de verhouding 3,4,5) bijv. op de ene as 6 keer 10 op de ander as 8 keer 10. De hypotenusa moet dan 10 keer 10 zijn.

Mvg
klaas0639
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
IK heb gewoon een kapexgatenblad gekocht en samen met de parf dogs kun je die dan klemmen op je blad. Met een slangenboor de gaten boren in de nieuwe plank. werkt perfect!
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Timothy (Benchworks) beschrijft in zijn plan voor de MFTC hoe je de gaten perfect uitgelijnd kan maken met het LR32-systeem en een bovenfrees van Festool. Je vindt een vergelijkbare methode hier: http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/make-a-perfect-%27mft%27-with-qwas-raildogs/


In de plannen voor zijn sysport workbench beschrijft hij ook hoe je de gaten kan maken met een zelfgebouwde jig (iets minder nauwkeurig).

En hier op het forum vind je ook hoe je zelf een LR32-systeem kan maken: http://www.woodworking.nl/showthrea...em-32-DIY-met-bovenfrees&highlight=bench+dogs

Succes ! Johan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja, steekpasser!
Haaksheid van de gatenrijen ook met steekpasser zo controleren: twee assen zo goed mogelijk loodrecht uitzetten en met steekpasser controleren door (gebruik makend van de verhouding 3,4,5) bijv. op de ene as 6 keer 10 op de ander as 8 keer 10. De hypotenusa moet dan 10 keer 10 zijn.

Mvg
klaas0639

Euhhhh, bedoel je als in A² x B² = C² anders snap ik je niet helemaal



Matrex-online, hoe moet ik dat zien met een kapexblad ? ik heb wel een kapex staan maar zien niet zo 123 hoe ik daar het gewenste resultaat mee kan behalen

Bruine beer, bedankt voor de links, dat van Tim had ik natuurlijk kunnen verwachten :) ik ga de boel even nalezen
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik heb een klein blad met gaten gekocht voor de optionele kapextafel. Daarmee heb ik een grotere plaat gemaakt om mee af te korten met de invalszaag met de parfdogs.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Goedkoper is ff lenen van iemand.. 15 min. boren en hij kan terug. Met een slangenboor beschadigt het origineel niet!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Goedkoper is ff lenen van iemand.. 15 min. boren en hij kan terug. Met een slangenboor beschadigt het origineel niet!

Volgens mij is dit ook vragen om afwijkingen, ik zou zeggen de steekpasser methode.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Waarom zou het afwijken.. je boort eerst 2gaten. Stopt de parfdogs erin en de platen kunnen niet meer verschuiven tov elkaar. Een slangenboor past precies in het gat en er zit een centrering aan. Je moet alleen wel recht boren, maar dan mag duidelijk zijn.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@toxiq, ja alleen wordt het in de timmerwereld de 3,4,5 steek genoemd en in de wiskunde de stelling van phytagoras. Principe is hetzelfde maarrr om te controleren of een hoek haaks is teken je 60cm (=3x20)de ene kant op af (zeg maar de x-as) en 80 (=4x20) de andere kant (zeg maar de y-as) tussen die twee punten heb je (mits haakse heok) precies 100cm (=5x20) en laat nou net een duimstok 100cm langzijn.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou in eerste instantie gewoon ook mijn LR-32 spullen pakken. Wellicht in combi met de steekpasser om te zorgen dat je goed begint. Als iemand hier CNC kan frezen in staal en ook kan draaien kan je ook een jig laten maken waar je met een kopieerring van 30 in past. Als je dan een plaatje (jig) laat maken van bijvoorbeeld 10 bij 10 gaten dan kan je met behulp van ook speciaal gemaakte dogs (steek 20mm dop 30mm) de jig netjes verplaatsen over reeds geboorde gaten. Met zo'n setje kan je oneindig MFT boren. Forum leen item? :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.