Kirschen wetsteen

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Dag allemaal,

Ik heb onlangs een stanley schaaf gekocht, de bailey, en wilde een poging doen die scherper te maken. Daarvoor heb ik vanmiddag een wetsteen gekocht, namelijk de kirschen 3707. Een beetje op goed geluk, want tot mijn verbazing kon de man in de winkel mij niet vertellen welke korrel zijn wetstenen hadden. De steen die ik kocht was volgens hem 'middelgrof'. Nu heb ik geprobeerd mijn schaafbeitel af te wetten, maar dit lukt eigenlijk niet: ik heb het idee dat de steen bijna niets afneemt (de krasjes van de fabrikant slijpbeurt verdwijnen niet). Ik dacht dat hij misschien een te fijne korrel had, maar ook op de site van kirschen staat die niet vernoemt.

Heeft iemand ervaring met deze steen?

(Ik ben een absoluut beginner qua schaven, beitels en slijpen en moet het een beetje doen met dit forum en youtube filmpjes ;)).

Bedankt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
De lichte kant heeft k400 de donkere k180. Soms slijpen nieuwe stenen niet. Ze zitten op de een of andere manier dicht. Je kan ze dan open maken door ze over waterproof schuurpapier te halen. Een glasplaat of een stuk vloertegels natuursteen nemen hier een beetje water op doen, het wp papier er op te plakken dan nog wat water eropen dan de steen vlakken. ALs je in de buurt van bussum bent kan je langs komen.
 

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
Wim, bedankt! Voor tip en uitnodiging. Helaas is Bussum te ver weg, ik was graag langs gekomen. Ik zal morgen eens aan de slag gaan met schuurpapier. Ik heb 600 liggen, werkt dat of moet ik iets grover hebben? De steen zelf is dus eigenlijk vrij grof, voor afwetten heb je minstens k1000 nodig of niet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.