te verlijmen planken mbv zaag op elkaar pas maken?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik ben bezig met t maken van een tafel.
Ben nu bezig om ze met behulp van een vlakvandikte bank recht te maken.
Ben dus een beginner,dus ben nog aan t uitvogelen hoe alles het beste werkt.
Nu wil ik dus de planken gaan verlijmen.
De meeste planken kan ik wel mbv de vlakbank recht krijgen, maar een paar planken zijn te breed.
Nu heb ik al eens gehoord dat je ook een mooie verbinding kunt krijgen mbv een invalzaag. (festool ts55).
Mijn idee is om de planken zo goed mogelijk vlak te krijgen op de vlakbank.
Als ik ze op die manier vlak genoeg krijg om ze te kunnen verlijmen, dan is dat natuurlijk helemaal prima.
Maar, mocht dat nu allemaal nu niet lukken, kan ik dan ook de volgende manier toepassen.?

- ik leg de twee planken tegen elkaar, maak ook een markering zodat ze met het verlijmen op dezelfde manier tegen elkaar komen.
- Nu leg ik mijn geleider voor de zaag zo over de planken dat de zaagsnede precies over beide planken loopt.
- ik zaag met de invalzaag een sleuf.

Ben gewoon benieuwd of er wel eens meer mensen zijn die deze manier gebruiken. En, mocht ik dit gaan doen, kan ik dan het beste een grof zaagblad, of een fijn zaagblad gebruiken. (Normaal gebruik ik een grof blad voor het schulpen, wat dit dus eigenlijk is)
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Nooit de planken dezelfde richting uit laten wijzen, de nerf altijd tegen overgesteld en om en om tegen elkaar verlijmen. Plankjes nemen van 5 tot 7 cm.
Of koud tegen elkaar verlijmen (ik gebruik de bison, binnen 5 minuten verlijmen en binnen 10 minuten uitgehard, bruislijm), verlijmfrees frezen, of met lammelos om de 20 cn. Natuurlijk kun je ook domino's o.i.d. nemen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat ik altijd heb begrepen is:

-planken zagen op gewenste breedte + 1 cm extra.

-Plank aan één zijde vlak maken op de vlankbank

-Andere zijde door de vandikte bank en op gewenste plankdikte brengen

-ga je ze koud lijmen of met duvels, lamello's of domino's vast zetten dan moet je de zijkanten ook even doen. Gebruik je een verlijmfrees dan is dat niet nodig.

-een zijkant over de vlakbank andere zijde door de vandikte
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb nu planken die variëren in breedte tussen de 12 en 23 cm. Kwam zo het beste uit met het hout wat ik uit de schalen kon krijgen.
Wil ze dus zobiezo proberen om alles met de schaafbank vlak te schaven, en dan naderhand met de vandikte bank.
Alleen die hele brede passen niet in de vandikte bank, dus die moet ik aan weerszijden over de vlakbank halen.

Mocht het zo zijn dat de planken niet helemaal recht ten opzichte van elkaar zijn geworden, is het dan een idee om met de zaag een rechte, goed passende verbinding te krijgen...

Enne, Jesse, Werkt dat goed met die bruislijm? Krijg je geen vlekken op het hout, op kun je dat er goed afschuren?

En, is het verstandig om t hele tafelblad in 1 keer te verlijmen, of kan ik beter in twee keer werken.?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je werkt met te brede planken voor het verlijmen daar krijg je een golfblad van. Beter is ze nog een keer over de lengte doormidden te zagen. Met een zaag kanten en dan lijmen gaat zelden perfect. Heeft te maken met het feit dat het zaagblad soms door resonantie af en toe iets kan afwijken en dan is het fijn dat je dat weg kan vlakken/schaven.

Bruislijm is een ander woord voor PU-lijm. Dat is D4 D5 klasse. Ja dat lijmt als een gek. Geeft wel vlekken op hout dus je moet bereid zijn naderhand nog even flink te schuren (bandschuur met schuurraam). Ik werk vaak met Bison prof. lijm en dan transparante PU-lijm
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik zet er ook altijd een paar koekies tussen. Niet voor de stevigheid, lijm is sterk zat, maar om de planken op gelijke hoogte te houden, werkt sneller als de boel eenmaal in de lijm staat, planken staan dan in een keer goed.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als goed haaks lijmt dan heb je de deuvels, lamellos, dominos niet nodig.

23 is erg breed, smaller dan 12 vind ik een beetje ikea achtig.
Tussen de 12 en 18 is een mooie breedte.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
PU-lijm D5 klasse, kun je daar eens een merk van noemen die dat heeft?
Nog nooit van gehoord.

Ik schreef 'D4 D5' ik wist even niet uit mijn hoofd welke klassse die lijm had. Ik heb het nagekeken en het is gewoon D4 hoor. Geen zorgen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als goed haaks lijmt dan heb je de deuvels, lamellos, dominos niet nodig.

23 is erg breed, smaller dan 12 vind ik een beetje ikea achtig.
Tussen de 12 en 18 is een mooie breedte.

Klopt is niet nodig maar geeft wel meer contact oppervlak met lijm en als je geen pers hebt houd je de boel makkelijker vlak. Verlijmfrezen geeft gewoon het beste resultaat qua groter lijmoppervlak

En over breedte van plankjes. Veel is afhankelijk van de stabiliteit van de houtsoort gekozen. Dunner bij wat instabieler hout en je kan idd iets breder gaan bij heel stabiel hout. Punt is hoe meer de planken buigen hoe harder je blad gaat golven en hoe breder de planken hoe groter de kans op grote krommingen. Die kans wordt alleen maar groter met instabiel hout.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Wat betreft de lijm keuze is een bruisende lijm in dit geval volledig onnodig. Een d3 lijm is sterk genoeg, ook zonder het gebruik van verlijmfrezing, deuvels enzovoorts..
Zorg dat je planken zeer strak sluiten, dus wanneer je ze tegen elkaar aanlegt moet je al geen kieren meer zien. En dat de zijkant straks haaks en glad zijn.
Verlijmfrezen en dergelijke helpen wel tegen het omhoog komen/ verschuiven van de planken.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik maak het tafelblad van Notenhout (europees), ligt al een jaar of tien onder een loods te drogen, is kurkdroog. (en zit ook af en toe houtworm in...)
Het schijnt te zijn dat dat wel een stabiele houtsoort is.
Ben nu bezig om het hout met vandikte bank op gelijke dikte te krijgen, valt nog niet mee...
Ga denk ik wel een paar lamello's gebruiken, al is het alleen al voor het makkelijker vlak krijgen tijdens het verlijmen...
Die twee brede planken ga ik aan de zijkant gebruiken, als ik dan naderhand het blad op maat ga zagen dan blijft er max 20 cm over, lijkt denk ik wel mooi.
Ik zal ook eens wat foto's maken...
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Zo heeft gelukkig ieder zijn eigen methode.
Ik gebruik namelijk altijd de bison bruislijm, meer omdat het watervast is altijd zekerheid dus, en omdat het sneller werkt. Ik houd er niet van dat ik anders zolang moet wachten tot ik verder kan met het werkstuk.

ik gebruik de flacons die in de kitspuit moeten dacht 15 euro per/stuk. Duurder dan een normale bus bruislijm maar daar moet je minimaal 4 uur op wachten voor je ermee verder kunt, met de flacons 30 minuten :d
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.