Tuinhuis in recuperatiemateriaal

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,

Voor de afwerking van ons huis ben ik met verschillende projecten tegelijk bezig. Een ervan deze zomer was het plaatsen van een tuinhuis uit recuperatiemateriaal. De binnenconstructie bestaat uit palletten die anders toch maar in het vuur gingen belanden, terwijl die perfect dienst kunnen doen voor een basis opstelling die achteraf gezien heel solide in elkaar zit ook.

Het cederhout en de cederhouten ramen heb ik gekocht van iemand die zijn huis ging afbreken. Enkel aan de zijkant had ik nog wat cederhout te kort en dat heb ik nieuw gekocht.

Het geheel rust op recuperatiebalken die volledig ingepekt zijn, zodat er geen vocht aankan.

Gent-20130217-00025.jpg

Gent-20130217-00026.jpg

Gent-20130217-00027.jpg

Gent-20130301-00029.jpg

IMG_3764.jpg

IMG_3765.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat heb je mooi in lekaar geklust! Sjappoo.

Wel een algemene opmerking over dit soort schuurtjes wat niet persoonlijk bedoeld is maar meer gebasseerd op eigen ervaringen. Wat altijd jammer is van dit soort tuinschuurtjes is dat de onderzijde gewoon koud op de grond staat. Je zal zien dat binnen een paar jaar de onderste latten aan de buitenzijde slecht gaan worden. Het beste is toch altijd de houtbouw op een soort van fundering te zetten met een onderlaag van een drie of viertal lagen opelkaar gemetselde stenen. Dan blijft het onderstel van de houtbouw veel droger. Maar goed dat vergt wel wat extra investeringen. Je zal niet vaak willen overgaan tot heien (hoge kosten) maar er bestaan zogenaamde schroefpalen met grote draad die je met de hand en een grote hefboom zelf de grond in kan draaien. Door de grote draad hebben ze heel veel grip in zachte bodem. Uiteraard zakt de boel wel maar in gelijke mate met de ondergrond. Op die palen kan je dan een funderingsplaat maken van lichtgewicht beton.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dat heb je mooi in lekaar geklust! Sjappoo.

Wel een algemene opmerking over dit soort schuurtjes wat niet persoonlijk bedoeld is maar meer gebasseerd op eigen ervaringen. Wat altijd jammer is van dit soort tuinschuurtjes is dat de onderzijde gewoon koud op de grond staat. Je zal zien dat binnen een paar jaar de onderste latten aan de buitenzijde slecht gaan worden. Het beste is toch altijd de houtbouw op een soort van fundering te zetten met een onderlaag van een drie of viertal lagen opelkaar gemetselde stenen. Dan blijft het onderstel van de houtbouw veel droger. Maar goed dat vergt wel wat extra investeringen. Je zal niet vaak willen overgaan tot heien (hoge kosten) maar er bestaan zogenaamde schroefpalen met grote draad die je met de hand en een grote hefboom zelf de grond in kan draaien. Door de grote draad hebben ze heel veel grip in zachte bodem. Uiteraard zakt de boel wel maar in gelijke mate met de ondergrond. Op die palen kan je dan een funderingsplaat maken van lichtgewicht beton.

Hier ga ik volledig mee akkoord. Ik heb het niet gedaan omdat het onderdaad een pak meer werk is. De houten balken onderaan zijn wel in zwarte pek gestoken en rusten op stabilise, die dan weer gegoten is op een plastiek zeil, zodat er al geen grondvocht kan intrekken. Maar inderdaad een terechte opmerking
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er bestaan voor dit soort werk betonnen T-stukken of L-stukken, die met de brede kant in een geul gelegd worden. Aanzienlijk minder werk. Verkrijgbaar in verschillende hoogte-, breedte- en dieptematen. Wel duurder dan metsel- of stortbetonwerk (Ong. € 35,- per meter ex grondwerk).

Geul graven, zand er in, wateren of trillen, T-stukken er in en indien gewenst aan elkaar verbinden met gegalvaniseerde koppelstukken en bouwen maar. Werkt als een zonnetje! Ik doe (deed, mijn rug vind dit soort werk niet meer leuk :mad:) nog een vochtwerende folie tussen het beton en de eerste balklaag, voor alle zekerheid.

Groet, Rob.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nope, ik weet alleen dat de fundering van mijn schuur van mijn vorige woning en de schuur van mijn voormalige buren aldaar ook op zulke palen stond. Beide schuurtjes hadden een eigen betonnenplaat. Mijn schuur was 4 bij 8. En even voor het idee: dat was dus in Gouda waar de grond zakt waar je bij staat (sompige veen die lekker rap inklinkt als de grond droog wordt)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.