Kantenband toepassen

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Hallo. Heeft iemand ervaring met het handmatig aanbrengen van (egger) kantenband?
Met handmatig bedoel ik
-zonder kantenbandmachine.
-lijm, welke lijm?
-met hand bovenfrees om overtollig materiaal af te snijden, of een ander handgereedschap, mes?

Ik heb een foto erbij gedaan van een voorbeeld van een kantafwerking wat er erg netjes uitziet vind ik (behalve de kwaliteit van de foto zelf).
Ik vraag me af of dat resultaat met handwerk/handgereedschap te behalen is.
IMG_20131106_215519.jpg
 

tuoh

Oud hout
Niet dus, om deze kantenband zelf te lijmen moet je contactlijm gebruiken, je lijmvoeg gaat dan altijd serieus opvallen:( De kanten nadien afwerken is wel te doen met een kantenfrees. Word door proff. soms ook met het kantenfreesje gedaan als de kantverlijmer niet uitgerust is om de hoeken mee op te kuisen.

Mvg,

André
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Inderdaad, deze kantenband word machinaal aangebracht en op vorm gebracht. De dikte ervan is zo'n 2mm

De kantenband die je wel zelf kan aanbrengen is maar 0,6mm dik en is voorzien van lijm, deze kan je dan met hitte (strijkijzer) aanbrengen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Niet dus, om deze kantenband zelf te lijmen moet je contactlijm gebruiken, je lijmvoeg gaat dan altijd serieus opvallen:( De kanten nadien afwerken is wel te doen met een kantenfrees. Word door proff. soms ook met het kantenfreesje gedaan als de kantverlijmer niet uitgerust is om de hoeken mee op te kuisen.

Mvg,

André

Ben ik het niet helemaal mee eens. Als de zaagsnede strak is dan lukt het met tix ook om een strakke naad tussen het band en plaat te krijgen. Als je het bij wit kleurig materiaal doet is het wel wat lastiger.
Afwerken kan met vlakfrees en een kantenfrees. Als je geen vlakfrees hebt kan je het grof wat wegschaven met een handschaafje, daarna de kantenfrees erover en vervolgens met een beitel vlak maken. Daarna eventueel nog een keer met de kantenfrees. wel omslachtig maar is te doen.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
De kantenband die je wel zelf kan aanbrengen is maar 0,6mm dik en is voorzien van lijm, deze kan je dan met hitte (strijkijzer) aanbrengen.

Bedankt. blijft deze wel goed zitten? of is het de bouwmarkt kwaliteit, de bouwmarkt band ken ik en vind ik niet goed/degelijk genoeg. Misschien bedoel je een tussenvorm, tussen foto en bouwmarktkwaliteit in?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.