Verlijmde onderdelen van elkaar verwijderen?

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

een collega kwam bij me met een hals van een gitaar. De vraag was hoe hij het Rosewood kon verwijderen van de rest. Zonder dat de 'fretten' (?) beschadigd zouden worden en zonder knappen en scheuren van het hout.
Hals gitaar.JPG

Hij heeft een begin gemaakt met een heet stanleymesje maar dit proces liep op een gegeven moment vast. Ik heb geen idee welke lijmsoorten er in de muziekwereld gebruikt worden.... Zit zelf te denken aan verhitting of vochtig maken maar stiekem weet ik het niet..... Hebben jullie misschien een idee of tip??
Losgelaten deel.JPG


Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Gr. G.A.V.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Moeten beide delen onbeschadigd blijven of alleen het rosewood gedeelte?
Als de hals zelf niet meer belangrijk is zou je het geheel met een (te maken) hulpstuk goed verticaal kunnen inklemmen en het rosewood er met een lintzaag af kunnen zagen. Eventueel iets te ruim zagen en de laatste resten eraf schrapen/schaven.

Groet, Karel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het zal grotendeels afhankelijk zijn van de lijm die gebruikt is. De meeste bouwers gebruiken titebond als lijm. Zal vandaag eens wat instrumentbouwende kennissen om hulp vragen.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Allen bedankt voor het meedenken! Het is inderdaad de bedoeling dat het Rosewood en de rest van de hals onbeschadigd blijven.

Gr. G.A.V.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Volgens mij bijna onmogelijk. Als je de lijm op een of andere manier zacht kan krijgen wellicht stukje voor stukje met een klein wigje werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.