DIY cycloon-filter

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
hallo,

een hele poos terug een cycloon gemaakt na wat filmpjes er over te hebben gezien van de woodwisperer over sycloon filters

nu las ik en het stuk: zelfbouw fijnstof filter unit dat er best veel interesse voor is, en mijn model is best bevallen en goed in gebruik
dus zal ik even wat foto's plaatsen om te laten zien dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn om 95% of meer van zaagsel voor de
stofzuiger te ontrekken.

hier even een opstelling die het systeem goed in beeld brengt
grijze slang van de stofzuiger naar het hart van de cycloon zwarte slangen van de lintzaag naar de buitenzijde van de cycloon
ik zaag veel nat hout op de lintzaag en dat natte zaagsel wil ik liever niet in de zak. en de cycloon vangt dit ook voor 99% op
2013-11-06 18.00.04.jpg

de stofzuiger trekt enkel de ''schone'' lucht er uit en trekt de lucht er in die de rotatie aan de gang brengt
ik heb een randje van 10cm om te zorgen dat de lucht niet te snel naar de uitgang gaat maar eerst een deel rotatie maakt
dat gebogen hout heb ik van ingezaagt triplex gemaakt en tegen een 2e schijf getact
2013-11-06 18.01.53.jpg
2013-11-06 18.01.20.jpg

heb een rond slangetje van iets om hem mooi af te dichten iets overlang gesneden en dan er in leggen,
trekt hij mooi dicht
en een pijpje van 20 cm lang en 15 doorsnee onder midden in om de rotatie te verbeteren
2013-11-06 18.02.45.jpg
2013-11-06 18.08.00.jpg

ik zal gouw een nieuwe versie produceren, heb een hoop nieuwe ideen om hem makkelijker te legen of zo
bovendien heb ik de peur en het lijmpistool ontdekt! toch wel heel handig !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.