gevelgaskachel in de werkplaats

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik heb een kleine werkplaats van ongeveer 3 bij 2 meter en 2 meter hoog (oude kweekruimte voor vogels) en daar
doe ik mijn klussen met hout zo als houtdraaien ,figuurzagen , boren , schuren enz.
Er zit een afzuigkap in die hangt boven de draaibank.
Ook zit er een gevelkachel in en die wil ik graag gebruiken in de winter als het kouder wordt.

Nu is mijn vraag is dit niet gevaarlijk hout bewerken bij een kachel (explosie gevaar van fijnstof )

gr. Jos
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Een gevelkachel is een gesloten systeem wat frisse lucht van buiten haalt en vuile lucht naar buiten afvoert. Het brandsysteem zelf is ook afgesloten, dus ik voorzie weinig problemen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het enige waar ik even naar zou kijken is het vermogen van de kachel. Als er vroeger vogels in gekweekt werden weet je in elk geval dat je met gifgassen geen probleem hebt gehad (tenzij je opbrengst 's winters verdacht laag was). Het kan alleen zijn dat je de kachel niet laag genoeg kunt zetten om het voor mensen draaglijk te houden. Al zijn we hier een kleurrijk gezelschap, we zijn geen tropische vogels...
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
hallo

ik had toen ik de vogels er nog in had de kachel op
zijn waakvlam staan en dat was warm genoeg het was ongeveer 14 graden en dat vind ik warm genoeg
om te klussen.
Ik geloof ook niet dat er wat kan gebeuren maar ik moet wel zekerheid hebben.
Zijn er onder jullie als houtbewerker die ook een gevelkachel hebben als warmte bron.

Nog terug te komen op het antwoord van ArtHarg
het is een klein gevelkacheltje dus als ik het niet met de waakvlam red dan zet ik hem voor het klussen even iets harder
en dan later weer terug naar de waakvlam.

gr. Jos
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Beste Jos,
Ik als doe hetzelver heb altijd mijn brood verdient in het ontwerpen van verwarmingsinstallaties.
Ik kan je zeggen als de gasgevel kachel goed is aangesloten geen gaslekken en met een vaste afvoer en vaste zuurstof aanzuiging dan behoef jij je geen zorgen te maken.

Succes
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Mijn vader heeft 20 jaar een gasgevelkachel in zijn werkplaats gehad, ik ben er regelmatig uitgelopen vanwege de mist (fijnstof) nooit geen probleem gehad.
Het systeem is als Avos beschrijft.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
hallo

Zijn er onder jullie als houtbewerker die ook een gevelkachel hebben als warmte bron.

gr. Jos

In mijn eerste post niet gemeld, maar ik heb zelf ook een gevelkachel. Vanaf nu ongeveer gaat hij op de waakvlam. Ik heb er eentje met thermostaat, dus als het te koud wordt dan gaat hij even branden. Kou is niet er (los van als je aan het werk bent) maar vocht wel. En daar werkt het prima voor. Mede ook door de circulatie van warme lucht en het gesloten systeem.

Wat ik nog wel af en toe doe is even schoonblazen met de compressor simpel weg omdat er wel stof op de behuizing komt en dat stinkt wat als de kachel flink brandt. Is ook zo weer over trouwens.

Hier een foto. IK had geen andere plek aan de wand vrij voor mijn lijmklemmen, dus die zijn af en toe lekker warm..:D
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Avos,

dan moet je nog uitkijken; lekker warme en uitgezette klemmen op het werk die afkoelen en dus krimpen; voor je het weet klem je de boel nog kapot ;)

Groeten,

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.