PDA

Bekijk Volledige Versie : Serre-joints (koppen)

ericbijsma
22-10-09, 08:17
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar serre-joint koppen, die zelf te monteren zijn op een houten balk.
Voordeel hiervan vind ik dat je niet vast zit aan een bepaalde lengte. (ze zijn toch altijd te kort)
Loop al geruime tijd op internet te zoeken naar een leuke en betaalbare set van 4 koppen.

Baptist heeft ze op het moment niet meer. Heb ook gelezen over het merk Record, zijn deze uberhaupt nog te krijgen?

Wie heeft er goede tips/aankoopadviezen?

Wilco Flier
22-10-09, 08:25
http://www.toolstation.nl

zuma
22-10-09, 10:38
Ik zou toch niet voor hout gaan als basis voor een serre-joint. Hout is mij daarvoor te instabiel en te flexibel. Kijk gewoon eens op marktplaats voor stalen gelaste T-rails serre-joints. Deze jongens geven geen krimp maar zijn wel loei zwaar.

GvdW51
22-10-09, 11:13
[quote="ericbijsma"]Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar serre-joint koppen, die zelf te monteren zijn op een houten balk.
Voordeel hiervan vind ik dat je niet vast zit aan een bepaalde lengte. (ze zijn toch altijd te kort)
Loop al geruime tijd op internet te zoeken naar een leuke en betaalbare set van 4 koppen.

Bij Silverline (http://www.silverlinetools.com)verkopen ze Cramp haed sets voor ± € 19 :!: Ze lijken sprekend op die van toolstation (36.60) :roll:
Silverline wordt verkocht door `gereedschaphandelshuis` een onderdeel van Esmax (http://www.esmax.nl).

Geurt.

-----niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----

Athanor
22-10-09, 11:23
Dit onderwerp is vorig jaar in een ander topic in dit forum al eens flink besproken. Daar kun je al heel wat info halen. Er staat ook een foto bij van het tafelblad wat ik in de lijmklemmen heb staan, waarbij je ook een paar klemmen ziet die ik met een houten klamp en losse koppen heb gemaakt. Deze gaan nogal kromstaan als je ze aanspant, maar ook de pipe-clamps doen dat wel. Daar zijn misschien wel oplossingen voor te vinden, maar het hoeft niet altijd een probleem te zijn denk ik. Zie het volgende topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=99&st=0&sk=t&sd=a&hilit=pipe+clamps&start=10

Fons

P.S. Hierbij gelijk de foto nog maar even....

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/6997=1755-IMG_1542_5_1.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/6997=1755-IMG_1542_5_1.JPG)

ericbijsma
22-10-09, 12:42
mmmmh, ben zelf eerlijk gezegd niet zo wild van Pipe-clamps. Denk dat deze ook nog buigen.

Voorkeur zou dat uit gaan naar t-rails.
Op MP staan ze inderdaad, maar een railtje van 150 cm kost al 89 euro, zou er 3 willen aanschaffen.
Is toch helaas iets boven budget.

Iemand een goed adres voor deze klemmen?

guido
22-10-09, 17:47
Ik heb laatst 10 van deze setjes besteld bij axminster: (waren toen in de aanbieding voor 8,65 (ex btw))
http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Deluxe-Cramp-Head-Set-32169.htm
Dit is erg kort geleden en ik heb ze nog niet gebruikt maar dat zal niet lang meer duren.

Ik ga wel 5 van deze klemmen onder en 5 boven het blad gebruiken om te voorkomen dat het blad bol wordt gelijmd.

ik snap alleen niet hoe op de foto van die klem zo bol komt te staan als je de balk van de klem laat rusten op het blad bij het aandraaien. misschien is dat te voorkomen als je een drukbalk aan de andere zijde plaatst en met klemmen lichtjes aandraait. Ik moet toch binnenkort een nieuwe tafel maken om de huidige te vervangen, dus ik zal het dan uitproberen.

Houten Klaas
22-10-09, 17:56
Hoi Eric,
Ik heb via Marktplaats een paar jaar geleden serrejoints gekocht bij, waarschijnlijk, dezelfde aanbieder als waar jij naar verwijst.
Ik heb toen de blauwe gekocht. Hij heeft nu ook andere die duurder zijn en hopelijk ook beter (op de foto zijn ze groen, vandaar).
Die blauwe zijn overigens prima. Tja, je kunt ze zeker mooier en beter krijgen maar voor het bedrag dat ik toen betaalde (35 euro pst) ben ik zeer tevreden. De kop staat loodrecht op de stang en het aandraaimechanisme werkt goed. De stangen zijn recht en niet getordeerd.
Mijn advies zou zijn om die man in Ravenstein toch eens te vragen of hij deze blauwe nog heeft....

Succes met den zoektocht

Sanny
22-10-09, 19:46
Hoi Eric,

Zelf heb ik al jaren een aantal sets van record.
Onlangs een paar bij gekocht van anant bij http://www.dick.biz
prachtige site met allerlei gereedschappen.
een houtenbalkje machineren en klaar. matuurlijk buigt dit iets door als er druk op komt, maar meb je wel eens naar een lijmtang gekeken. daarbij komt dat als je verbinding goed is je helemaal niet zo achterlijk veel druk nodig hebt. Tot slot de tip van Guido: zet ze altijd om en om. bv. drie onder en twee ertussen in aan de bovenkant. (draai ze allemaal gelijkmatig aan dus niet eerst de onderste muurvast en dan de bovenste) door ze voorzichtig aan te draaien wordt je te verlijmen paneel van zelf vlak gedrukt en heb je geen drukbalkjes of wat dan ook nodig. Het gaat er dus om om met beleid te werken.

Succes!

Sander

Sanny
22-10-09, 19:48
Oh ja, die stalen zijn wel mooi, maar erg duur en ze zijn zo zwaar dat je ze in de praktijk minder zal gebruiken. nu kan ik gewoon panelen op mijn werkbank lijmen en ze met klemmen en al voorzichtig tegen een muur zetten, en dan de volgende lijmen, probeer dat maar eens met die stalen krengen...

coko
22-10-09, 20:51
Ik heb ook een aantal record serre-joints. Gekocht bij een machinehanden en op metalen koker profielen gemonteerd, werken prima, wel wat zwaar.

Het liefst zou ik die Bessey K-body klemmen willen hebben. Maar die zijn helaas erg prijzig.

coko
22-10-09, 21:26
Kwam net de "bow clamp" tegen op http://www.bowclamp.com/index.html.
Is misschien iets om zelf te maken.

gandel69
22-10-09, 21:29
Ik gebruikte tot voor kort ook de genoemde Record lijmkoppen voor het verlijmen van panelen.
Het is een handig flexibel systeem, maar echt recht waren de panelen nooit omdat de lijmpers ging buigen. Daardoor wordt de kracht niet meer recht op het werkstuk uitgeoefend en heb je veel schaafwerk om een toonbaar geheel te krijgen. Nu is het wel zo dat ik altijd grenen rest-stukken gebruikte voor de serre joint. Waarschijnlijk gaat het met zwaarder hout een stuk beter..

Natuurlijk, als de afzonderlijke planken zo perfect geschaafd zijn dat er nergens een kiertje is en je dus niet hoeft te persen...., ja dan zal het goed gaan. Helaas is mij dat nog nooit gelukt. Ik heb altijd wel ergens geweld nodig.

Ik ben overgestapt op de Plano lijmpers (o.a. via de Baptist verkrijgbaar, maar ook via diverse webshops). Een perfect systeem. Je kunt er gemakkelijk grote panelen in zetten en het neemt weinig ruimte in omdat het aan de muur hangt. En, de panelen zijn perfect recht. Nadeel: het systeem kost de nodige duiten.
Maar het goede nieuws is dat er op dit forum een topic is voor zelfbouw van zo'n systeem.
viewtopic.php?f=10&t=41 (http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=41)
Mogelijk dat het een optie is, of anders een variant daarop.

N.B. ik ga mijn Record koppen niet verkopen. Daarvoor gebruik ik ze nog te vaak voor andere klem-acties ;)

ericbijsma
23-10-09, 09:15
Ik heb de beste man van MP even een mail gestuurd, met de vraag of hij de "goedkopere"versie ook nog heeft.
Heb inmiddels ook een scherpe prijs voor IRWIN losse koppen. (60,= p/set van 2)

Zat te denken:
Die losse koppen dienen gemonteerd te worden op een balk van 25 x 38 mm.
Als ik nu een dikkere eiken balk neem, van bijv. 10 cm hoog en 5 cm breed.
Hier aan beide zijde een sponning uitfrezen, zodat er een stukje blijft staan van 25 x 38 mm.
Dan ontstaat er een ook T-model. Zou dat een stuk sterker zijn als een losse balk van 25 x 38 mm.?

ArtHarg
23-10-09, 09:53
Als ik nu een dikkere eiken balk neem, van bijv. 10 cm hoog en 5 cm breed.
Hier aan beide zijde een sponning uitfrezen, zodat er een stukje blijft staan van 25 x 38 mm.
Dan ontstaat er een ook T-model. Zou dat een stuk sterker zijn als een losse balk van 25 x 38 mm.?
Ja. Andere mogelijkheid met nog meer effect: de balk schulpen in 2 keer 10x2.5 (moet je dus niet met 50mm beginnen...) en die haaks op elkaar monteren.

Arthur

ericbijsma
23-10-09, 11:51
Da's ook nog een goede optie, op een dergelijke manier moet er toch iets sterks te creeren
zijn.

En een redelijk groot voordeel: het blijft hanteerbaar qua gewicht en de kosten blijven beperkt tot losse koppen met een paar balkjes eiken oid.

Hubert.
23-10-09, 17:14
Ik heb ook een aantal record serre-joints. Gekocht bij een machinehanden en op metalen koker profielen gemonteerd, werken prima, wel wat zwaar.

Het liefst zou ik die Bessey K-body klemmen willen hebben. Maar die zijn helaas erg prijzig.

is dit niks voor je dan? ;)
verschillende websites geven aan dat Bessey volledig voorbij gestreefd is door Jet 8-)
http://www.rockler.com/product.cfm?page=11417

annette
25-10-09, 10:52
hoi mannen-

gezien het feit dat een goede lijmverbinding zonder veel kracht dicht moet gaan is de discussie over doorbuigende lijmtangen eigentlijk overbodig.als je houten balken het niet halen dan is er toch iets mis met de verbinding.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

Tjeerd
25-10-09, 12:51
..........dat te voorkomen als je een drukbalk aan de andere zijde plaatst en met klemmen lichtjes aandraait. Ik moet toch binnenkort een nieuwe tafel maken om de huidige te vervangen, dus ik zal het dan uitproberen.
Doe je er dan wel twee lagen krantenpapier tussen Guido ;)

ArtHarg
25-10-09, 21:56
als je houten balken het niet halen dan is er toch iets mis met de verbinding.
...En zo sta je dan weer even met beide benen op de grond :-) Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Arthur

zuma
26-10-09, 10:12
hoi mannen-

gezien het feit dat een goede lijmverbinding zonder veel kracht dicht moet gaan is de discussie over doorbuigende lijmtangen eigentlijk overbodig.als je houten balken het niet halen dan is er toch iets mis met de verbinding.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

Ja je hebt nu idd een goed punt realiseer ik me. En dat brengt me bij een volgende vraag die ik even moet inleiden.

Als ik een plaat maak uit massief hout dan verlijm ik stroken hout. Ik doe dat met een verlijmfrees zodat ik meer lijmoppervlak heb en de stroken passen uiteraard perfect inelkaar (voordeel van verlijmfrezen). Echter mijn probleem met kromtrekken van de verlijmde plaat wordt, ben ik bang voor, veroorzaakt door mijn lijminsmeer gedrag. Ik breng namelijk met een cartouche om de groef van de verlijmfrees profiel een rupsje PU lijm aan. Om de boel dan inelkaar te drukken heb je veel kracht nodig waarbij je de lijmtangen idd krom kunt trekken. De lijm moet namelijk door de hele freesprofiel heen geperst worden.

Ik concludeer dan ook uit je opmerking dat ik teveel lijmgebruik. Maar hoe kan ik dan fatsoenlijk lijm aanbrengen op een freesprofiel?

Opzich heb ik mijn probleem al opgelost met een Plano lijmpers maar als ik lijm kan bespraen door een betere aanbreng methode dan hoor ik dat graag.

coko
26-10-09, 15:51
Je kunt de lijm dun uitsmeren met een kwastje, bij pvac lijmen zorgt een te dikke lijmlaag voor een verzwakking van de verbinding.
Als ik bladen samenstel schaaf ik de te lijmen vlakken een heel klein beetje hol, dit zou er voor moeten zorgen dat de uiteinden mooier op elkaar blijven aansluiten.

Het gebruik van een verlijmfrees is bij het verlijmen met de draad mee niet nodig. Goed geschaafde vlakken, gewone pvac lijm en de juiste klemkracht zijn voldoende voor een ijzersterke verbinding.

zuma
27-10-09, 13:07
I beg to differ... verlijmfrezen met de draad mee heeft wel degelijk toegvoegde waarde. Zo heb ik ooit eens een blad gemaakt van vuren balkjes met de verlijmfrees en dit met watervast PU lijm gelijmd. Het blad kwam in de badkamer alwaar het heel vochtig was (uitbouw van een oud jaren dertig crisis woning) en de temperatuurverschillen iedere keer extreem (straler aan, hete douche aan, zodra alles uit was was het zo weer koud). Het vurenblad heeft in drie jaar tijd geen krimp gegeven.

Terwijl ik hardhouten tuintafels regelmatig heb zien splijten omdat ze gewoon met kopse kanten gelijmd waren en idd PVAC lijm hadden gebruikt.

Het gebruik van een kwastje om je lijm uit te smeren is idd logisch maar om iedere lijmronde nu een nieuw kwastje te moeten gebruiken vind ik ook weer zo iets. En een lijmpot met kwast met PU lijm moet volgens mij nog worden uitgevonden.

Ik bedenk me nog spontaan dat ik uiteraard ook kan uitsmeren met een klein blokje contra profiel....

Seek
27-10-09, 13:15
In een vergelijkbaar geval heb ik eens een tafel voor de badkamer gemaakt van grenen meubelplaten. Gewoon twee van die dingen koud tegen elkaar met enkel een paar deuvels om ze makkelijker te kunnen centreren. Als lijm gewone witte houtlijm. Ik had toen nog geen grote lijmklemmen, dus de handel met een paar wiggen tussen de muren geklemd. Mijn dochter was toen nog niet geboren, ze is nu 15, de tafel staat nu al een paar jaar in mijn schuur als werktafel en de verbinding is nog steeds perfect. Jouw voorbeeld zegt dus niks :twisted:

Sanny
27-10-09, 23:12
Mee eens.
Een goede lijm verbinding is sterker dan het hout zelf, dus wat voor een profiel je er ook aan freest, het massiefhout blijft het zwakste deel. en als je na het lijmen je kwastje met lijm in een potje water zet of meteen uitwast, kan hij jaren mee.
zelf lijm ik complete bladen koud aan elkaar. geen lamello's deuvels of domino's. om de naden vlak te houden heb ik ze niet nodig( en kost het te veel tijd met lijmen om alles er in te drukken en in te smeren) en voor de sterkte is het onzin in de meeste gevallen.

Sander

Seek
28-10-09, 09:20
Zeg Zuma, misschien begreep ik je verkeerd. heb je de KOPSE kanten met de verlijmfrees gedaan? Dat is logisch natuurlijk. Voor de lange kanten zie ik er geen voordeel in. Deuvels gebruik ik ook niet meer.

zuma
28-10-09, 10:24
Lange kanten altijd met de verlijmfrees gedaan maar toen had ik nog geen plano lijmpers. Kopse kanten (om planken te verlengen) heb ik nog nimmer gedaan. Maar verlengen van planken is wel een interessante optie.

Ook nu zou ik de lange zijdes met de verlijmfrees behandelen omdat ik de zijdes niet perfect haaks kan maken omdat ik geen vlakbank heb. Uiteraard kan ik ook perfect haaks maken met een groeffrees op de freesbank. Gezien jullie opmerkingen zal ik dat in het vervolg doen met de lange zijdes en dus koud lijmen in de plano pers.

Verder dan nog de vraag: een kwast met watervaste PU lijm schoon maken in water? Kan me bijna niet voorstellen dat dit werkt. Maar ik sta uiteraard open voor experimenten :lol:

coko
28-10-09, 10:44
Niet uitgeharde PU-lijm kan je verwijderen met aceton.
Ik heb een aantal jaren bij een bekende lijmfabriek gewerkt, daar gebruikten we een (zelf gebrouwen)chemisch goedje dat nmp heette om uitgeharde pu lijm op te lossen. Geen idee wat er in zat maar het werkte erg goed.

ArtHarg
28-10-09, 12:52
Ook nu zou ik de lange zijdes met de verlijmfrees behandelen omdat ik de zijdes niet perfect haaks kan maken omdat ik geen vlakbank heb.
Ze hoeven ook niet perfect haaks te zijn, als ze maar in tegengestelde richting even scheef staan. Als je de planken naast elkaar legt, bij de naad beetpakt en ze dan omhoog trekt met de "ruggen" tegen elkaar, dan kan je de twee lange zijkanten die dan naast elkaar liggen tegelijk of na elkaar onder dezelfde hoek afschaven of zelfs zagen met een tafelzaag. Als je ze dan weer terug klapt lopen de ruggen door. Zie plaatje. Natuurlijk probeer je wel zo haaks mogelijk te werken, maar kleine afwijkingen zijn zo geen probleem.

Arthur

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/7118=1785-Zijkanten.png (http://woodworking.nl/upload/attachments/7118=1785-Zijkanten.png)

Seek
28-10-09, 13:30
... omdat ik de zijdes niet perfect haaks kan maken omdat ik geen vlakbank heb. ...

Aha, hoogste tijd voor een rijschaaf!

ericbijsma
28-10-09, 13:46
We dwalen een beetje af van het onderwerp volgens mij..... :lol:

Ik heb inmiddels toch een set koppen van Irwin besteld (type M130)
Deze ga ik monteren op een eiken lat van 25 x 100 mm.
Mocht dit niet sterk genoeg zijn, maak ik een dikkere balk er haaks op.
(evt met een groef van 25 mm breed en goed aan elkaar verbinden.)

Qua kosten is dit alles redelijk te overzien en het is niet zo dat ik ze dagelijks gebruik.

Jullie worden in ieder geval allemaal bedankt voor de nuttige tips en informatie.

Athanor
28-10-09, 14:31
Als je de planken naast elkaar legt, bij de naad beetpakt en ze dan omhoog trekt met de "ruggen" tegen elkaar, dan kan je de twee lange zijkanten die dan naast elkaar liggen tegelijk of na elkaar onder dezelfde hoek afschaven of zelfs zagen met een tafelzaag. Als je ze dan weer terug klapt lopen de ruggen door. Zie plaatje. Natuurlijk probeer je wel zo haaks mogelijk te werken, maar kleine afwijkingen zijn zo geen probleem.

Arthur

Volgens mij klopt er dan iets niet, het lijkt me dat je een van de helften in de lengeterichting moet keren.

Fons

WR1944
28-10-09, 16:14
De methode klopt wel. Je moet alleen in de lengte-richting goed vlak zijn want elke hoogte of laagte zie je dubbel terug in de naad.

ArtHarg
28-10-09, 16:23
Volgens mij klopt er dan iets niet, het lijkt me dat je een van de helften in de lengeterichting moet keren.
Nee hoor. Niet om ze vlak te krijgen. Alleen krijg je een probleem met je gelijmde plank als je de lange zijden van elke plank op zich niet parallel hebt. In dat geval moet je eerst een plank een halve slag draaien om een lijn loodrecht op het lijmvlak en dán schaven. Met die draai leg je de "buitenkanten" van je gecombineerde plank evenwijdig en met het schaven zorg je dat de onderkant recht doorloopt. Maar het is beter om de zijkanten eerst parallel te maken. Als ze al niet parallel zijn loop je namelijk een goede kans dat ze ook niet even scheef zijn en dan liggen ze nóg niet evenwijdig als je die plank draait.

WR1944 heeft gelijk. En waar je ook mee uit moet kijken is je draad. Als je bij wijze van spreken een plank schulpt en dan het trucje uithaalt loopt de draad in de twee zijden tegengesteld. Maar meestal maak je de zijkanten eerst al goed haaks en doe je dat laatste vlakken met een heel zoet ingestelde schaaf. Als je beitel goed scherp is krijg je dan niet veel problemen met happen. En ach, al zou het oppervlak een beetje ruw zijn: je lijmt 't toch uit 't zicht :-) Zo lang er geen hele stukken uit zijn die je gaat zien als je het blad vlakt is dat geen probleem.

Arthur

Athanor
28-10-09, 22:55
Je hebt gelijk! Ik heb er nog eens rustig na gekeken en het klopt inderdaad met de werkwijze die ik in mijn hoofd heb. Ik heb me te veel laten afleiden door schets rechtsboven in het plaatje. :roll: Ik zie nu dat dit stap 2 is in de vier die je laat zien.

groet van Fons

zuma
29-10-09, 09:43
Ik ken die methode ook. Als je zaag goed parralel staat aan je geleider kan je vrij simpel snel verlijmen. Je maakt met een lineaal aan zijde een rechte kant en dan even beide zijdes door de zaagtafel trekken. Wel even van te voren even goed nadenken welke zijde van de plank boven moet komen te liggen bij je zaagsnedes.... Want uiteindelijk moet de draad ook om en om gelegd worden om volledige hol of boltrekking te voorkomen.