Boekenkast advies gevraagd

de Groot

Nieuw lid
2 okt 2012
4
0
Hallo hout liefhebbers,

Ik zou graag wat advies krijgen over het maken van boekenkasten.
Ik wil boekenkasten maken van berken multiplex (18 mm) van 60 cm breed, 36 cm diep en 240 cm hoog.
In de kast zitten een 3-tal vaste planken (boven, midden en bodem) en verder losse (verstelbare) planken op metalen plankdragers (5x10 mm). De kasten worden met elkaar verbonden en geborgd aan de muur.
Mijn idee is om de vaste planken tussen de zijkanten ‘koud’ te verlijmen middels 3 lamello’s (#10) per zijde. Zou dit voldoende sterk zijn?
Alvast bedankt!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd geen enkel probleem. Alleen moet je even controleren of de ruimte waar hij in komt te staan hoog genoeg is om 'm op te richten als hij in elkaar zit. Meestal zit dat wel goed maar in sommige huizen kan het wel eens twijfelachtig worden die 2,4m. Dan moet je de kast staande in elkaar kunnen zetten. Verder is de lamello techniek leuk maar niet echt demontabel. Is dat bezwaarlijk? Anders kan je wellicht 'onzichtbare' verbindingstechnieken gebruiken.
 

de Groot

Nieuw lid
2 okt 2012
4
0
Bedankt voor jullie antwoorden.
Nu kan ik met een gerust hart de klus verder voorbereiden.
@Zuma, wat betreft de hoogte; dat gaat lukken. De stelling van Pythagoras is een handig hulpmiddel om het te berekenen.
De kasten hoeven niet demontabel te zijn.
 

WR1944

Oud hout
Ik sta op het punt om iets soortgelijks te ondernemen. Uit 3/4" multiplex wil ik een type boekenkasten maken maar dan voor m'n LP's, CD's en DVD's. De overblijvende ruimte is voor boeken. Wederom door plaatsgebrek in de werkplaats maar ook voor het gewicht worden het een onder- en bovenkast. De delen wil ik verbinden met schroeven in potgaten (Kreg). Met een 1/2" multiplex achterwand moet het een stevig geheel worden. Ik weet nog niet of ik naast het schroeven ook nog ondiepe groeven ga maken en/of lijm ga toepassen. De achterwand komt wel rondom in een groef te liggen.
In jouw geval zal de achterwand het karkas z'n sterkte geven tegen vervorming. Ook het onderling verbinden en het verankeren tegen een muur voegt sterkte toe aan het geheel. Toevallig gaan mijn drie kasten 600 breed worden, 350 diep en 2400 hoog.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Mijn idee is om de vaste planken tussen de zijkanten ‘koud’ te verlijmen middels 3 lamello’s (#10) per zijde. Zou dit voldoende sterk zijn?

Waarom gebruik je de Lamello 10, voor 18 mm dik plaatmateriaal is de Lamello 20 gebruikelijker.
 

de Groot

Nieuw lid
2 okt 2012
4
0
Lamello 20 zat is gisteren ook te bekijken.
Ik denk dat het nog sterker is. De breedte 23 mm. kan ook wel om 2 keer 18 mm. te verbinden.
Bedankt voor je reactie.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik doe dat zelfs met MDF ook zo, en als dat al niet doorbreekt, dan moet dat met jouw multiplex zeker gaan.

Bij MDF zet ik ook wat extra ondersteuning via de achterwand, gewoon omdat MDF zo goed als niks draagt en snel doorbuigt.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Idd geen enkel probleem. Alleen moet je even controleren of de ruimte waar hij in komt te staan hoog genoeg is om 'm op te richten als hij in elkaar zit. Meestal zit dat wel goed maar in sommige huizen kan het wel eens twijfelachtig worden die 2,4m. Dan moet je de kast staande in elkaar kunnen zetten. Verder is de lamello techniek leuk maar niet echt demontabel. Is dat bezwaarlijk? Anders kan je wellicht 'onzichtbare' verbindingstechnieken gebruiken.

van ditum idd.... Heb een keer een kast weer compleet kunnen demonteren :mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.