Antiek gered uit het "oudijzer"

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Sta ik op een kunstmarkt komt er een man naar me toe: ik heb ook nog een oude draaibank uit de familie - wil hem wel kwijt anders gaat hij naar het oud ijzer - je mag hem nog komen bekijken.
Natuurlijk gedaan.
Tref ik één van de eerste uit metaal vervaardigde trapdraaibanken aan met een familiegeschiedenis tot vóór 1780.
Stond toen bij een houtbewerker in Hasselt bij Zwolle. Hij draaide houtwerk voor de werf Bodewes aldaar.
Zo'n erfgoed doe je niet bij het oudijzer: dus gekocht en staat mu bij mij in de garage.
Maar ja ruimtegebrek en ik ga er niet mee draaien op "oudambachtmarkten".
Hij moet dus een betere plaats krijgen in een museum, showroom of daadwerkelijk gebruikt worden.
Het is een gesmede draaibank, waar het onderstel met zwaluwstaarten vastzit aan het bed.
De aandrijfsnaar ontbreekt. Verder is alles compleet. Ook de wielen zijn gesmeed. Nog in originele kleur.
Hieronder een paar foto's.
Maar nu de hamvraag: wie heeft (tegen onkostenvergoeding) voor dit erfgoed een betere plaats dan mijn garage.
Graag suggesties.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P2240001.JPG

P2240003.JPG

P2240002.JPG
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Jan,
Begin 2011 was het Zuiderzeemuseum hier in Enkhuizen op zoek naar een houtdraaitrapbank. Ik weet niet of ze inmiddels een oplossing hebben, maar ik zal morgen eens proberen contact te zoeken met de collectiebeheerder.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Prachtapparaat!

Dat vliegwiel aan de buitenkant is voorzien van dwarsribbels. Was dat voor extra grip met een leren riem en werd de draaibank later met een centrale (stoom?)aandrijving bediend?
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Je heb ook nog het nooitgedcht museum in friesland. Het is geen nooitgedacht maar meschien willen ze het wel hebben in bruikleen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vast bedankt voor de reacties en suggesties.
Om met Klaas te spreken: er is vast iemand op dit forum met het juiste antwoord.
Vooreerst wacht ik het onderzoek van Pieter af.
Zo'n stuk cultuurhistorie moet toch een goede plek krijgen?
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Jan, de trapbank in het Zuiderzeemuseum is 3 jaar geleden volledig gerestaureerd. Daardoor hebben ze nu geen belangstelling.
Ik heb zojuist het Ambachtenmuseum in Terschuur benaderd en hun de link naar dit draadje doorgestuurd. Mogelijk hebben zij belangstelling. Ik heb jouw website doorgegeven zodat ze eventueel direct contact met jou kunnen opnemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.