Nieuwe lintzaag maar welke

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ben in het bezit van een lintzaag HBM 350 welke uitstekend funcioneerd maar wil een iets zwaardere machine.
Dus ben ik op zoek naar een nieuwe machine maar welke.
Mijn keuze is gevallen op de nieuwe hammer 3800 of de jet JWBS-14Q-M beide in 230 volt uitvoering.
Wie heeft er ervaring met een van de genoemde machines.

Dank

Simon
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Ik heb op marktplein hier een IXES basa 5 te koop staan, inclusief diverse accesoires. Misschien is dat wat voor je. Nog slag zwaarder dan de hammer en toch compact.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de Hammer 4400, en zoals eerder gezegd is dit een machine die even goed kan werken als het lint dat er op zit.
De afzuiging zou volgens mij juist onder het blad moeten zitten, en deze machine moet absoluut met afzuiging werken. Anders werken de wielen als ventilators die het stof in de lucht rondom blazen. Mijn vorige elektra beckum werkte zonder afzuiging zonder problemen.

Met die jet heb ik geen ervaring, ik heb wel een vierkantgatboor en trommel schuurmachine van hen. Daar zie ik dat ze machines maken die stevig gebouwd zijn, maar de neiging hebben om hier en daar cruciale onderdelen van plastiek te maken. Alsof ze opzettelijk niet te robuust willen maken om de prijs te drukken. Het is ook allemaal made in China of eerder Taiwan, maar van het betere type want zij doen dat al heel lang met waarschijnlijk meer serieuze partners die weten wat ze doen.
De Jet lijkt meer te leveren met meetlatten, schalen en knoppen overal. En ook juist geplaatste afzuiging.

Maar ik zou persoonlijk toch voor Hammer gaan, als er iets mis is dan bel je hen. Bij Jet veronderstel ik dat je in het buitenland gaat kopen en bij zulke machines sta je er alleen voor, je kan niet rekenen op enige hulp in geval van echte problemen. Na enkele maanden vielen bij mijn trommel schuurmachine de bouten die de trommel aan de motor vastmaken er uit. Even axminster gecontacteerd (er zijn geen serieuze verkopers met technische dienst die Jet verkopen in België naar mijn weten) en snel begrepen dat ze niets voor mij konden doen buiten domme vragen stellen. Dus heb ik ze zelf open gedaan en gerepareerd wat niet zo eenvoudig is als het lijkt. Nu werkt ze weer, maar niet zo goed als ervoor en ik heb geen idee van hoe dat komt en niemand zal mij hier kunnen helpen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ scheppie: Ben verbaasd om te zien dat die IXES basa 200kg weegt! en dat terwijl de wielen van aluminium zijn gemaakt. zou al dat gewicht dan van het blad en de motor komen?
@scheppie: Wel jammer dat Scheppach en Metabo machines er vaak zo geknutseld uitzien... doet geeft me vaak het gevoel dat ik met speelgoed aan het werk ben ipv machines.

Hoewel deze machine op papier miss wat beter oogt dan de Hammer zou ik persoonlijk voor de Hammer gaan. De 2 redenen hiervoor zijn. Het ontwerp van de Hammer is van oorsprong italiaans. Ik geloof dat ACM deze Hammers een tijd voor Felder geproduceerd heeft. ACM is een van de 3 grote Lintzaagmerken in Europa.
Daarnaast is de bovengeleiding van de Hammer naar mijn mening een stuk robuuster dan deze scheppach.
Dit gezegd laat ik me graag van het tegendeel overtuigen.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
@ Rik,
Ik sluit mij deels bij je reactie aan wat betreft scheppach. Ik vind sommige van hun machines ook niet meteen zo degelijk ogen. Deze lintzaag is daar zeker een uitzondering op (in mijn ogen). Robuust gebouwd voor professioneel gebruik. Ik zou zelf zeker niet voor de JET gaan, ze gebruiken veel gietijzer maar maken voor de rest slordige machines.
Ik zou voor de Scheppach gaan, de meest sterke en robuuste machine voor een zeer schappelijke prijs. Anders de hammer.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Mijn machine is wel een Scheppach maar dan 1 uit de professionele lijn, het gewicht komt deels uit het hele grote werkblad waardoor je altijd genoeg plek hebt en je werkstuk goed ondersteund wordt. Dat in zwaar gietijzer levert wel wat kilo's op. Daarnaast is het frame van heel dik materiaal en daar zit de rest van de kilo's. De bovengeleiding van mijn IXES of de Hammer is identiek, die zit trouwens ook nog keer onder het blad.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ samg: duidelijk. ik hoop hem een keer in het echt te kunnen zien. je hebt duidelijk met de machine gewerkt en ik (nog) niet.
@ scheppie: daar heb je gelijk. Ik was niet duidelijk ik bedoelde het mechanisme dat de geleidingen op en neer beweegt.

Heeft er overigens iemand ervaring met Keramische geledingen? mocht er interesse zijn, dan open ik even een nieuwe draadje (ipv deze over te nemen)

Groetjes
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bench Works

Mijn vorige elektra beckum werkte zonder afzuiging zonder problemen.
ja hoor ,en nog steeds!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Neem in geen geval de linten van Hammer/Felder. Die zijn waardeloos, zelfs niet geschikt om brandhout te zagen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Hij mag weg omdat ik aan het kijken ben naar een hele nieuwe set machines. Eigenlijk commercieel gezien niet heel handig want gezien deze zaag zal ik er niet op vooruit gaan maar soms wil je iets nieuws en nu kan ik het me permitteren dus nu is het moment.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
@ benchworks, In België verdeeldt Santens - Goossens uit Wommelgem Jet. Zij hebben ook een eigen technische dienst.
Ik kocht hier een Jet kantenschuurmachine, zeer zware machine, degelijke kwaliteit voor een goede prijs.

S.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hi Simon, ik heb een Hammer 3800, weliswaar op 380V, maar dat zal in het gebruik niet veel uitmaken. Ik heb hem zelf verrijdbaar gemaakt (zie "een giraffe op rolschaatsen" van maart of april dit jaar), en van een aangepaste stofafzuiging voorzien (zie "stofafzuiging lintzaag, deel 1 en 2, van 15-10-2013)
Ik heb er linten van Tuffsaw op, de machine zaagt heel mooi, als je wilt kom je maar eens kijken.
Groet, bri
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Bri, fijn dat je het aanhaalt, ik kijk dagelijks op het forum en soms zijn er topic die je helemaal niet ziet of die als "oud" vermeld staan zodat je ze niet opmerkt terwijl je ze nooit geopend hebt! Het spookt hier denk ik!

Hier is een link Simon naar deel 2
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.