Stanley nr 3 aanpassen voor top peak beitel

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Beste forum leden,

Ik heb een vraag. Ik heb onlangs een oude Stanley nr3 gekocht maar de beitel bleek te zwaar aangetast om nog goed scherp te krijgen. Door corossie bevatte het staal allemaal gaatjes. Ik heb dit chique opgelost door de aanschaf van een top peak beitel bij baptist maar...

... Deze beitel is een stuk dikker waardoor de schaafmond te klein is. Ik moet de schaafmond dus breder vijlen maar, en daar komt mijn vraag, kan ik dat het beste aan de voor- of aan de achterzijde doen. Of zijn er nog beter ideeen? Ik hoor het graag!

Groet,
Marco
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In principe maakt het niet uit, maar ik vind de voorkant makkelijker. Eerst zet ik met een blokhaak en een kraspen een streepje, en vijl dan tot het streepje net weg is. Niet te snel, eerst een beetje, kan je later altijd nog wat meer weghalen.
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
De kikker naar achter was ook mijn simpele oplossing maar als ik de kikker naar achter zet vormt op een gegeven moment de achterkant van de schaafmond de beperking. De originele beitel is 2mm de peaktool beitel is 3mm. Onder de hoek waar hij door de mond moet maakt dat dus redelijk veel uit.

Ik ga vijlen :)

dank voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.