vlakbank schaaft hol, blad langer maken?

jasperzwart

Nieuw lid
20 sep 2009
3
0
Beste forum lezers/leden,

Al lange tijd geniet ik van de discussies op dit forum.
Zelf heb ik een werkplaats waar ik hout bewerk in Deventer.

Een van mijn dagelijkse problemen tijdens het vlakken van hout is dat de Scheppach hms 2600 ci (vlak / vandikte bank) het hout een klein beetje hol schaaft tijdens het vlakken. De messen zijn goed afgesteld, maar toch is het eind resultaat niet optimaal.
Zelf denk ik dat het probleem ligt aan een te kort afvoerblad.
Tijdens het schaven van lange planken heeft het hout niet de optimale ondersteuning omdat het zowel aan de voor en de achterkant uitsteekt.
Voor dit type machine zijn er naar mijn idee geen uitbreidingen te verkrijgen.
(het vandikte bank gedeelte werkt trouwens prima)

Ligt mijn probleem aan het korte afvoerblad of misschien aan het aanvoerblad?

Heeft er iemand ervaringen met het zelf uitbreiden van een aan/afvoerblad?

elke suggestie is welkom,

bedankt alvast, groeten jasper zwart
ps misschien leuk om te zien wat wij maken :
http://www.dewever-interieurbouw.nl
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hoe weet je zo zeker dat de messen goed zijn afgesteld.
Volgens mij krijg je holle planken als de messen (ook al is het maar een fractie) te hoog staan t.o.v. de uitvoertafel.
Ik zou eens gaan experimenteren met de messen.

n.b. mooie site + werkstukken trouwens. Ziet er zeer professioneel uit.
 

jasperzwart

Nieuw lid
20 sep 2009
3
0
Bedankt voor jullie reacties,
ik zal morgen eens gaan prutsen met de messen... (ze staan nu exact op gelijke hoogte met het afvoerblad.) Naar mijn idee is dit de juiste wijze, maar corrigeer me als ik het verkeerd heb.
ik weet bijna zeker dat de bladen in het zelfde vlak liggen, maar toch een goede tip om nog eens naar te kijken..

jasper
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb wel eens het zelfde probleem gehad als ik er nieuwe messen inzette
bij mij robland zat en boekje en daar stond in dat je op de uitvoer tafel en stukje hout moest leggen en daar onder en stukje papier en dan moet je de messen met de hand even verdraaien en als het stukje papier wordt meegenomen dan is het goed
bij mij lurem vlak bank zat en blokje met twee streepjes er op en het eerste streepje moest gelijk wezen met het uit einde van de vlaktafel en als je de messen dan bewogen dan moest het mee draaien tot het tweede streepje
was bijna 5mm
vr,gr
de hakkelaar
 

jasperzwart

Nieuw lid
20 sep 2009
3
0
Beste Hakkelaar,

bedankt voor je reactie.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft het afstellen van de beitels.
Ik heb ze exact gelijk gesteld met het afvoerblad, wat volgens deze informatie (gevonden via google)

**In de praktijk kan het gebeuren, dat het afvoerblad bijna niet voelbaar te hoog is af- gesteld. Het gevolg is, dat over ongeveer de halve lengte het hout iets hol wordt. Dit is gemakkelijk te controleren, door de twee geschaafde delen tegen elkaar en tegen het licht te houden. Zijn ze zuiver recht dan is er geen lichtspleet te zien.**

resulteerd tot hol schaafwerk.
Ik ga morgen de truc met het papierte er tussen eens proberen, en dan mijn bevindingen hier weer posten.

groeten jasper
 

Sanny

Actieve deelnemer
Het verhaal van de beitels in lijn met het uitvoer blad is simpel te testen. op het moment dat je een latje strijkt en deze tegen de uitvoertafel stuikt, is het uitvoerblad te hoog
als het latje over de hele lengte gestreken is , maar aan het uiteinde is iets meer weggehaald, dan staan de messen te hoog.
Snipe noemen de engelsen dat. als dat niet het geval is staan je messen gewoon goed. rest je nog te controleren of de beide bladen wel een een vlak staan. als je een rechte reilat op het uitvoerblad legt, moet er op het aanvoerblad bij de messen een klein kiertje zijn ( met voelermaatje meten) dit kiertje moet even groot zijn aan het andere uiteinde van je aanvoerblad.
je hebt dus een reilat nodig die even lang is als je vlakbank. als je in een combinatie machine aan de messen gaat zitten kom je ook weer in de knoei met je doorvoerwalsen van de van dikte bank.

Controleer tot slot met je reilat zowel links als rechte op de tafel. het zal de eerste combi machine niet zijn waarbij te tafels geschrankt ten opzichte van elkaar staan...

Succes.

Sander
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
jasperzwart zei:
Beste forum lezers/leden,
Zelf denk ik dat het probleem ligt aan een te kort afvoerblad......Voor dit type machine zijn er naar mijn idee geen uitbreidingen te verkrijgen. .....
Heeft er iemand ervaringen met het zelf uitbreiden van een aan/afvoerblad?

Naast afstellen van messen, moeten de beide tafels parallel staan en moet je voldoende
spierballen hebben om je werkstukken vlak op de tafels te houden.
Ik heb, om mijn spierballen te helpen een rolbok voor lange werkstukken achter mijn afvoertafel staan (een goeie heb je al voor zo'n 20 euro).
 

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
beste tjeerd ik zou wel een rolbok voor 20 euro willen vinden ,help,waar
groetjes dirk-jan
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
djw zei:
....rolbok voor 20 euro willen vinden ,help,waar
groetjes dirk-jan
Heb ik gewoon bij de Formido gehaald (aanbieding). Voldoet prima.
Via internet b.v. http://www.werktuigen.nl (25 euro ex BTW) en
http://www.machinenet.nl (29 euro invl BTW).

Of je Workmate neerzetten met een stuk plaatmateriaal op hoogte waar je over de bovenrand
een in het langs doorgesneden pvc-pijp hebt geklemd. Och mogelijkheden genoeg.

Succes met je keuze.
 

djw

Nieuw lid
19 feb 2009
17
0
dank jullie mensen
ps die pvc pijp is wel vindingrijk
groetjes dirk-jan
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Hol schaven ligt vrijwel altijd aan de stand van het afvoerblad t.o.v. de snijcirkel van de beitels. Volgens de regelen der kunst moet het afvoerblad een fractie onder de snijcirkel gesteld worden. Dit i.v.m. het ingedrukt worden van het hout op het moment dat het geraakt wordt door de beitels. Dit betekent dan ook dat dit voor zachthout meer is dan voor hardhout.
Hol strijken is overigens een kunstje dat bij het maken van houtverbredingen erg nuttig is. Als het je lukt om een kier te schaven waar net een papiertje tussen past dan kun je een flinke lengte hout met een of twee tangen dichtdrukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.