wastafel onderblad afwerken

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
In een van onze badkamers heb ik een opzet wastafel op een appelhouten onderblad gezet en dit afgewerkt met OSMO hardwax olie. Nu komen daar zwarte vlekken in met name van de paradontax tandpasta denk ik (daar zit zout in).
Voor de andere badkamer heb ik een soort gelijk blad gemaakt, maar tweijfel over de afwerking. Iemand een advies?

Gr,

Robert
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Hoeveel lagen heb je er op aangebracht, van de Osmo bedoel ik niet van de tandpasta? Heb ooit een eiken tafel met 1 laag behandeld en kreeg dan zwarte kringen van blikjes bier. Met 3 keer behandelen was dat verleden tijd.

jaap

ps, is de wastafel ook een foto waard?
 

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
Jaap,

volgens mij heb ik drie lagen aangebracht. Andere tandpasta's geven dit probleem niet. Ik denk dat het aan het zout in de pasta ligt.
een foto kan ik maken en uploaden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
als je een hufterproof afwerking wil hebben dan moet je ook geen olie of was gebruiken. Je kan gewoon 2 componenten PU lak toepassen maar dat moet je wel goed opbrengen (eerste lagen erg verdunnen en 1e 2 lagen met de hand de verdunde lak inschuren en dan langzaam laagjes opbouwen (minstens in 7 stappen naar 80% lak bij laatste laag). je kan ook epoxy lak nemen dat dringt vanzelf al lekker het hout in. Maar epoxy is wat minder gezond. Beide zijden altijd behandelen. Je sluit het hout daardoor wel in maar dat is geen probleem zolang er geen vocht in kan komen. Komt er vocht iin dan ga je idd zwarte plekken krijgen onder de lak en kan het los komen.

Iemand maakte al een opmerking als je deze benadering gebruikt dat je dan niet van hout houdt. I beg to differ.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.