Zijn wij ICE artiesten ?

Dirkhj

Actieve deelnemer
Zijn wij ICE artiesten ? waarbij ICE staat voor Immaterieel Cultureel Erfgoed.
Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed heeft dit jaar uigeroepen tot het jaar van het ambacht.
Ieder die een ambacht beoefend, deze vaardigheid en kennis wil onderhouden en wil doorgeven aan de volgende generatie kan zich aanmelden bij het bovengenoemde VIE om geplaatst te worden op de lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed. Het ambacht krijgt dan een beschermde status met alle voordelen van dien.
Het Friese houtsnijwerk, Beeld en ornamentsnijden en Speculaasplanksnijden zijn al in deze lijst opgenomen.
Omdat deze disciplines ook bij mij in het houtsnijatelier langskomen heb ik het VIE gevraagd of ik mij als algemeen houtsnijder kan aanmelden of dat dit voor alle deelactiviteiten afzonderlijk moet want dan wordt de lijst langer t.w. Gotisch gutser. Heraldisch hakker, Briefpaneel beitelaar enz.
Wat ik bedoel is: waarom is er onderscheid gemaakt in het houtsnijden. Het is de zelfde persoon, dezelfde handelingen met vrijwel hetzelfde gereedschap alleen het eindproduct is anders.
Op deze vraag heb ik nog geen antwoord gehad.
Voor aanmelding moet een uitgebreid formulier worden ingevuld wat niet iedereen probleemloos lukt.
Het kan dus voorkomen dat in het ene dorp een ambacht wordt opgenomen als beschermd erfgoed en in een ander dorp waar een ambachtsman zit die hetzelfde ambacht uitoefend maar die zich niet goed op papier weet te presenteren niet wordt opgenomen.
Men kiest dan voor de persoon i.p.v. het ambacht.

Op de site van het VIE staat tekst en uitleg over het UNESCO verdrag etc. en alle informatie benodigd voor aanmelding.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Het ambacht krijgt dan een beschermde status met alle voordelen van dien.

Hallo Dirkhj,

dat is een gekend verhaal, goed bedoeld maar een te lastige administratie om het idee ten volle te laten functioneren.
Welke voordelen heeft zo'n beschermd status van ambachtsman?
Weet iemand of zo iets ook in België bestaat. Ik bedoel dan niet het initiatief waar Unizo een rol in speelde.

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.