Keuze vlakschuurmachine

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Elio,

Ik zou zelf vooral proberen te werken met de machines, om te kijken hoe het nu werkelijk is gesteld met de trillingen. Variabel toerental gebruik ik zelf amper op m'n schuurmachines en meer vermogen is altijd goed. Maar voor mij staat dus de ergonomie voorop, en dan voldoen de vibratiegetallen niet altijd.

groeten en succes,

Hans
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Meestal is er geen één machine die voor allerlei werkzaamheden geschikt is. Het is een kwestie van meerdere machines voor een goed resultaat. Bijvoorbeeld als je persé iets kaal wil kunnen schuren heb je meer aan rotatie of bandschuurmachines. Wil je iets opschuren dan zijn krachtige vlakschuurmachines weer handig. Tussenlagen een lichte vlakschuurmachine. En dan heb je ook nog de keuze tussen vlakschuur en excentrisch. Excentrisch geeft m.i. betere resultaten op grote oppervlakken als het om fijn schuurwerk gaat. Grote oppervlakken kaal of vlak schuren doe je met een bandschuurmachine in een schuurraam.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha Elio,

Zelf heb ik ook een goede vlakschuurmachine op mijn verlanglijst staan. Ik heb schuurervaring met een Festool vlakschuurmachine, dat is me toen zeer goed bevallen. Met enig speurwerk op google gelezen dat Rupes zelfde kwaliteit machines heeft maar dan voordeliger. Bij nonpaintstore hebben ze de beste prijs, volgens mij.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ben het ermee eens, dat je sowieso meerdere schuurmachines nodig hebt, voor bepaalde doelen.

Om erbij te vertellen, is het zo dat ik gebruikte steigerplanken wil gaan schuren, althans dat is het eerste wat ik ermee wil gaan doen.
Met een bandschuurmachine heb ik totaal geen ervaring.

Daarom denk ik dat ik voor de 600watt Makita ga, doe ik hier goed aan?

Bedankt voor de snelle reacties!!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zijn dat geschaafde of ongeschaafde planken? Ongeschaafd wil je een hoge afname capaciteit hebben en daar zijn vlakschuurmachines minder geschikt voor. Het kan wel maar het kan veel efficiënter. En oh ja vlakschuurmachine wil niet zeggen dat je iets vlak maakt. Dat doe je door te schaven...

Een andere optie voor vlakken is een bandschuurmachine in een schuurraam maar dat is meer voor grote oppervlakken.

De 600 watt Makita is een tandwielaangedreven schuurder. M.a.w. Die heeft een flinke uitslag en is meer geschikt voor het grovere werk. Daar kan je mee wegkomen maar kan nog te kort schieten voor ongeschaafd hout.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Zijn dat geschaafde of ongeschaafde planken? Ongeschaafd wil je een hoge afname capaciteit hebben en daar zijn vlakschuurmachines minder geschikt voor. Het kan wel maar het kan veel efficiënter. En oh ja vlakschuurmachine wil niet zeggen dat je iets vlak maakt. Dat doe je door te schaven...

Een andere optie voor vlakken is een bandschuurmachine in een schuurraam maar dat is meer voor grote oppervlakken.

De 600 watt Makita is een tandwielaangedreven schuurder. M.a.w. Die heeft een flinke uitslag en is meer geschikt voor het grovere werk. Daar kan je mee wegkomen maar kan nog te kort schieten voor ongeschaafd hout.

Dit zijn ongeschaafde planken, maar het is de bedoeling om wel de gebruikte uitstraling te behouden.
Dus ze moeten niet helemaal blank geschuurd te worden.

Ik denk dat, wat je me nu uitlegt, het gene is wat ik moet hebben. Een flinke uitslag(afname?) en het grovere werk.
Als ik zo kijk hebben meerdere bandschuurmachines een vermogen van 600 watt, dat zou dus betekenen dat deze vlakschuurmachine net zoveel kracht heeft?

En dan nog een vraag, stel ik ga toch voor een bandschuurmachine, is dan Festool het enige merk met een schuurraam?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Die schuurmachine met tandwiel overbrenging is wel heftig. Mijn eerste festo waar ik mee mocht oefenen was de rs1 een beest. Ook geschikt voor tapijtverwijdering. Een zeer goede machine maar alleen geschikt voor zeer specifieke klussen. Als snel afnemen belangrijk is waarom kies je niet voor een excenter schuurmachine. Festool type rotex. Of wil je alleen gewoon schuren type wet. Vroeger was er ook nog een type waarmee je hout kon wegsliipen type ras. Hoe het nu zit met de samenvoeging van festool met protocol weet ik niet het kan zijn dat de type weer iets zijn gewijzigd.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Elio, bij steigerplanken denk ik aan excenterschuren, niet aan vlakschuurmachines en helemaal niet aan bandschuren met schuurraam.

korter en sneller door de bocht gaat het niet.

die anderemachines zijn prima voor andersoortig werk

grt, Hans
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voordeel van de Rotex is wel dat hij veelzijdiger is. Het is immers een excenter die ook kan omschakelen naar rotatie. In de rotatie modus is zijn afname capaciteit ook best wel goed. Je hebt dan minder vermogen nodig voor een zelfde effect. Maar de 600 watt tandwiel vlakschuurders zullen het ook prima doen voor het doel van OP. Alleen minder veelzijdig en dat was ook een 'eis' van de OP. Qua veelzijdigheid ben ik erg blij met:

Festool Rotex
Festool BS 105 met schuurraam.

Uiteraard heb ik nog meer machines voor zaken die niet met die 2 lukken. Een andere hele leuke is de bosch blauw vario bandschuurder, is eigenlijk zeer specifiek maar ik heb 'm al heel vaak gebruikt op lokatie omdat ik er ook een stationaire inrichtings adapter bij heb. Is overigens niet geschikt voor doel van OP. Een 600 watt tandwiel staat nog op mijn lijstje voor wat specifiekere klusjes.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik vind vooral het festool schuurpapier heel erg fijn werken, ook abranet is erg goed. Gewerkt met rs 300, rotex 125, een protool variant van rotex zonder de rotatie functie, en laatst een kopie van een bs 75 gekocht een oude bosch pbs 75 kan je makkelijk ook ondersteboven gebruiken motor is niet erg sterk, maar ja op marktplaats voor 25 euro. Er bestaat ook voor de Bosch zo'n schuurraam maar die moet ik nog zoeken of bestellen. de festool ras lijkt me ook erg leuk, werk nu soms met een schuurschijf op mijn flex/slijptol maar dat geeft veel stof. Mirka schijnt nog fijner te werken dan festool ?
succes met je keuze
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Denk erom dat het gebruik van een ras best wat oefening vereist. Het ding slijptook je hebt dus snel berg en dal. maar gaat als de brandweer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.