schuifdeur in multiplex onder carport

ysprengers

Nieuw lid
24 jul 2013
6
0
Hoi Allen,

Onder mijn carport wil ik ook een fietsenberging huisvesten, dit met een schuifdeur van 2m50 hoog en 1m50 breed (hangend beslag)
Omdat ik een strakke afwerking wil bekomen dacht aan het principe van de schilderdeuren binnenshuis.

Ik vroeg me dus af of het slim is om een houten raster te maken van grenen of vuren balken (40mm x 40mm) en aan beide zijden 4mm okoume multiplex platen te nagelen op het houten raster.
Ik zou dan om de 30cm een verticale balk hebben staan binnen het houten raster waar ik dan ook nog eens de 4mm multiplex op vastnagel zodat de kans op kromtrekken minder is.

Wat zeggen de experts hierover? :)

op deze manier is het zeer goedkoop een buitendeur te maken, want als ik dit formaat zou bestellen met aluminium verwerkt in multiplex, pffffft.

Thx!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dergelijke deuren heb ik wel eens gemaakt met een 4 cm brede, 5 mm dikke stalen strip er in, deze aan de binnenkant tegen de buitenste balk geschroefd.
 

ysprengers

Nieuw lid
24 jul 2013
6
0
Bjorn, die stalen strip heb je aangebracht zodat het houten raster niet kromtrekt wss?
Denk je dat er verder geen probleem is voor het krom trekken van de 'maar' 4mm multiplex, zijn de spaties van 30cm voldoende?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
4 mm is wel dun, had ik overheen gelezen. Voor kromtrekken ben ik dan niet zo bang, eerder voor doorstoten. Afgelopen winter heb ik draaideuren voor de schuur gemaakt, (ook onder afdak) 9 mm extrieur kwaliteit mdf gebruikt (grijs), dit is goedkoper dan multiplex. Weet alleen niet wat er in platen 2500 x 1500 te krijgen is. Krijgen de deuren onder jouw afdak water op de kop?
 

ysprengers

Nieuw lid
24 jul 2013
6
0
De deuren krijgen geen water op de kop.
Ik zal eens kijken naar exterieur mdf, ik wil liefst 4mm platen gebruiken om het gewicht en dikte te beperken. Opzich maakt het niet uit of de platen niet leverbaar zijn in mijn formaat. Desnoods zaag ik ze in verstek in lengte richting en vernagel ze als 2 platen op mijn raster, is zo goed als 'naadloos'.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
De grootste maat in een bouwmarkt is 1220 * 2440 mm. Als je groter wil zal je naar de prof handels moeten. Ik zou voor de beplating voor 9 mm kiezen is een stukje dikker en weegt ook niet veel meer. MDF 4 mm is heel dun en als je er een schop tegen geeft dan ben je er zo doorheen.
 

ysprengers

Nieuw lid
24 jul 2013
6
0
Oke, ik dacht ik neem 4mm aangezien ik ooit gehoord heb dat schilderdeuren voor binnenshuis ook met 4mm mdf bekleed zijn...

Is trouwens die MDF exterieur even duurzaam als exterieur multiplex?
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
mdf nooit buitengebruiken er zijn genoeg andere platen in de handel ,die men kan bewerken met een degelijke verflaag.Je moet rekening houden met nevel en mist wat niet echt goed is voor mdf in verband met opsputten. Echter 4 mm is heel dun ivm golving van je platen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mdf extrieurkwaiteit wordt veel door deurenfabrikanten gebruikt in buitendeuren. Er worden veel panelen van gemaakt. Er is ook groen mdf voor vochtige ruimtes, dit is niet voor buiten. Gewoon mdt kan helemaal niet tegen vocht, ik gebruik dit zo min mogelijk, liever ook niet voor binnen.
Er is ook heel duurzame (en dure) mdf wat volgens mij onbehandeld buiten kan, mdf medite tricoya, wat extreem duurzaam is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.