vraag over schulpen esdoorn

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
met wat voor zaag? dia + tanden? schulp ik het best esdoorn?
tot nu toe deed ik het met een universeelblad wat qua tanden tussen schulpen en afkorten zit.
met de meeste houtsoorten gaat dit goed, esdoorn echter geeft zwarte strepen van het branden.
gisteren monteerde ik een orgineel schulpblad, dia 300mm 24 tanden, dit schulpt inderdaad goed zonder brandstrepen.
het geeft echter niet het gewenste gladde oppervlak, maar een oppervlak met lijnen van de zaagtanden.
wie heeft er tips?

groet
Jan
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad, wat meer tanden: ik gebruik een blad met 54 tanden, vlijmscherp en dan hoef ik eigenlijk niet te schaven. Ik neem aan dat je beide bladen ook goed scherp zijn zonder 'zwabbers' erin.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Scherpe zaag gebruiken en rustig er door heen voeren. Je kan altijd je gezaagde kant voorzichtig opschuren.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De zwarte strepen komt door het warm lopen van het blad doordat het hout het blad meer klemt door spanningen in het hout.
Eiken en merbau hebben dit ook vaak.

Het schulpen met weinig tanden zorgt ervoor dat de tanden meer naar links en rechts bewegen tijdens het zagen waardoor
je de zaagtand lijnen in het hout ziet.

Ik gebruik voor schulpen een 36 tands 250mm blad of een 48 tands 315mm blad en hou de zaagsnede open doormiddel van een wig.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Kan dat überhaupt, schulpen van een dergelijke houtsoort met onmiddellijk een mooi glad resultaat zonder zaagmarkers?

Normaal schulp je niet met 50 tanden... Volgens mij zoals eerder aangehaald: schulpen en (zoet)schaven of schuren.

@ woodworkpro: waarschijnlijk ben ik veel minder vlot op een zaagtafel als jij, maar is de kans niet groot dat je, op het moment dat je je wig plaatst ,door het onderbreken / storen van de doorvoer, je brandmerken maakt? of doe je dit met 2 mensen? Ik had al vaak gehoord / gelezen over deze methode op een lintzaag, maar nog niet op een cirkelzaag.
Ik zou in elk geval wel voorzichtig zijn om het hout niet te fel te splijten: als je teveel spanning aanbrengt, en je hout splijt spontaan door op het einde van de zaagsnede, valt de tegendruk bij het manueel doorvoeren weg, en zou je met je handen weleens dichter bij de zaag kunnen uitkomen dan je lief is... zeker bij dikke planken...
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik geloof dat ik in de buurt kom van de oplossing.
toen ik het zaagblad bestelde zei ik dat ik ging schulpen. de leverancier dacht ws dat ik balken van 5cm dik wilde schulpen,
maar ik schulp esdoorn planken van 2cm dik.
met dia 300mm en 20 tanden zit er 47mm tussen de tanden.
als het blad hoog uit de machine staat gebeurt het dus dat er soms geen tand in het materiaal zit
en daardoor kan het zaagblad makkelijker gaan trillen.
om dit dunne esdoorn te schulpen heb ik dus ws toch meer tanden nodig.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb altijd geleerd om een zaag zo hoog mogelijk te zetten met schulpen van wegen dat het hout op de zaagtafel getrokken wordt. Een zaagblad draait zo snel dat er vaak een tand wel in het materiaal grijpt. Je kan altijd kijken naar een 48 tanden of een 36 tanden als hij in jou maat verkrijgbaar is.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
@ woodworkpro: waarschijnlijk ben ik veel minder vlot op een zaagtafel als jij, maar is de kans niet groot dat je, op het moment dat je je wig plaatst ,door het onderbreken / storen van de doorvoer, je brandmerken maakt? of doe je dit met 2 mensen? Ik had al vaak gehoord / gelezen over deze methode op een lintzaag, maar nog niet op een cirkelzaag.
Ik zou in elk geval wel voorzichtig zijn om het hout niet te fel te splijten: als je teveel spanning aanbrengt, en je hout splijt spontaan door op het einde van de zaagsnede, valt de tegendruk bij het manueel doorvoeren weg, en zou je met je handen weleens dichter bij de zaag kunnen uitkomen dan je lief is... zeker bij dikke planken...

Je moet inderdaad niet te ver open splijten met een wig, alleen zorgen dat de zaagsnede door spanningen in het hout niet dicht geknepen wordt.
Met een handcirkelzaag/invalzaag kan je direct met de hand de wig inbrengen zodra het blad met mes voorbij het begin van het hout
is kan je de wig erin drukken (vrij smalle wig uiteraard).
Op de tafelcirkelzaag lukt het niet zelf om er een wig in te zetten, dan moet je met zijn 2en zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.