Nog een non-wood topic dan maar: wie kent alternatieven voor Keralit

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Woodworkers,

Ik zit met een baanderdeur die ik moet vervangen (zeker na de storm). Het gaat om een tweedelige schuifdeur van ongeveer 5 * 5 meter die op dit moment van hout is. Ik wil hem graag vervangen door een deur met een verzinkt stalen frame met daarop planken, maar ik heb geen zin in een schilderklus ter waarde van 25 m2 elke paar jaar en wil hem dus bekleden met iets als Keralit sponningdeel 190. Zijn jullie bekend met alternatieven en de duurzaamheid van dit spul? De deur hangt op het zuidwesten en krijgt in de tweede helft van de dag flink wat zon te verwerken.

Groeten en alvast bedankt,

Hans
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Hallo Hans,
Ik ben niet bekend met keralit, maar je zou ook eens kunnen kijken naar rockpanel, http://www.rockpanel.nl/
Het is geperst steenwol en ademend. Hierdoor heb je geen condensproblemen zoals bij trespa bijvoorbeeld wel voorkomen.
JE kunt het in ral kleur krijgen, maar ook in bijvoorbeeld cameleon kleuren (dit verkleurt continu afhankelijk van de licht inval) maar ook bijvoorbeeld natural, dit verweert egaal.
Ik heb het zelf op mijn dakkapel zitten en vind het erg mooi spul.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hallo Yoek,

Dit ziet er inderdaad mooi uit; ik heb ze al om meer informatie gevraagd. Dank voor de tip!

Groeten,

hans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Even een kickje op een heel oud topic, want ondertussen zijn we heel wat jaren verder en zullen de productontwikkelingen niet stil hebben gestaan.

Wij moeten de buitenzijde van ons huis gaan laten schilderen en de ontvangen offertes zijn dermate (rond de 15k) dat ik overweeg om de boeidelen te vervangen voor kunststof om er verder vanaf te zijn (boeidelen zitten op 6-10m hoogte, alles lager blijft gewoon hout/geschilderd).

Beetje vloeken in de kerk natuurlijk, maar wat zijn jullie ervaringen met het huidige aanbod aan kunststof (of vergelijkbaar) voor dit soort toepassingen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb mijn hele huis vanaf de goot en alles daarboven vervangen door keralit. Ik wil eerlijk gezegt nooit meer anders. Het verkleurd en vervaagd niet. Ik heb alles met houtnerf, maar is erg makkelijk schoon te maken ( dat doe ik 1 keer per jaar met alleen water en wat groene zeep) niks geen autowas oid zoals vaak word gezegd.
En ja.. het is duur met alle hulpstukken erbij, maar dat ben ik allang weer vergeten als ik iemand met een ( gehuurde) steiger zie schuren en schilderen.

Ik heb op mijn garage nog een gedeelte wezalit rabatdelen, maar die zijn na 8 jaar niet de mooiste meer. Die worden dof en de toplaag laat op sommige plaatsen los. Ik ga dit volgend jaar ook vervangen door keralit.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Nee, alles moet aan de achterzijde ventileren, maar dit is zonder bvestigingen met garantie goed te verlijmen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Het is een vrij vlakke plaat met een hele lichte textuur, dus wat "echter" dan bijv. Trespa. Het is vezelcement en dus een eat natuurlijkere uitstraling en ook in aardig wat kleuren te verkrijgen.
Eternit heeft een stalenservice op de site als je het zelf wilt zien.
 
  • Wow
Waarderingen: CCN 74

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik weet niet hoe het met de eternitplaten zit, maar rockpanel kan zonder voegen gelijmd/gespijkerd worden. Ik weet dat dat bij trespa wel moet, en persoonlijk vind ik dat geen gezicht.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Bij mij zijn een ruime maand geleden de goot en daklijst (bij elkaar een dertig meter)vervangen doot keraliet,
Gelijmd en gespijkerd. Zit bij de buren al 10 jaar Kosten ongeveer 1500 euro. Had nog een andere offerte van 3500 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: CCN 74

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik weet niet hoe het met de eternitplaten zit, maar rockpanel kan zonder voegen gelijmd/gespijkerd worden. Ik weet dat dat bij trespa wel moet, en persoonlijk vind ik dat geen gezicht.
Trespa zet flink uit je krijgt dus tussen elk deel een voeg. Prima voor een bedrijf maar ik vind het niet mooi.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb unipanel laten zetten in plaats van de houten boeidelen. Soort kunststof. Het is supersnel te verwerken (zagen/schroeven) en je kunt het ook schilderen als je wilt. Dan hou je wel wat onderhoud maar lang niet zoveel als met hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.