overbouwen oude trap

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Beste leden,hout.jpg

ik ben bezig met de renovatie van men gang, ik vond op het net bovenstaande foto terug ik vond dit een bijzonder mooie combinatie, nu in men hal staat een oude beuken trap, zou het haalbaar zijn deze treden te overbouwen met bovenstaande combinatie? ik heb echter weinig ervaring betreffende welke houtsoorten te gebruiken en eventuele werkwijze...

alle info zou meer dan welkom zijn!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Foto is een beetje onduidelijk, zitten die plankjes in verstek tegen mekaar?

En zijn dat blijkbaar allemaal kleine plankjes die verticaal staan?

Lijk tmij dat je bvb 8 mm dik gaat lamineren op een onderplaat, dus gewoon lange planken cfr laminaar kleven op een andere drager, en dan pas zagen.
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
Het eerste waar ik aan denk is het buigen van de treden die er nu zijn. Ik heb eens treden breder (dieper?) gemaakt en omdat ik onvoldoende rekening hield met buiging kraakt en piept hij nu. Dat buigen kan ook bij deze overbouwing voor geknars zorgen en kan lijmnaden lostrekken.

Wat ik zou doen is van een trede en tegentrede een voorbeeld maken in karton. Daarmee zie je snel of je treden en tegentreden allemaal gelijk zijn, want oude trappen zijn meestal eerder sterk dan recht.


Lijk tmij dat je bvb 8 mm dik gaat lamineren op een onderplaat, dus gewoon lange planken cfr laminaar kleven op een andere drager, en dan pas zagen.

Dat gaat uren werk besparen en zal een strak resultaat -perfect uitlijnen van de latten en doorlopen van de tekening- gemakkelijker maken. Nadeel: mindercontrole over het lelijke stukje dat je tegenkomt, meer ruimte nodig, meer materiaal nodig.
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
alvast bedankt voor jullie antwoorden! idd de trap heeft zo een reeks van onvolkomendheden, ik zou dan ook trede per trede afwerken om zo de nodige aanpassingen te maken, het idee van het lamineren van een onderplaat lijkt me hiervoor wel aangewezen, en ook het idee van het kartonnen model hou ik zeker in het achterhoofd! welk materiaal zou ik het best gebruiken voor de onderplaat en het lamineren?
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
Heb je al een definitief ontwerp? Hoe gaan je hoeken eruit zien?
Ik heb mijn trap gemaakt met allemaal afgeronde hoeken. Ik vind dat mooier, is veiliger bij een eventuele val van de trap en slijt minder. Om je trap zo te maken heb je een dikkere toplaag nodig. Als je je hoek zo scherp mogelijk wil kan die dunner zijn en moet het hout hard genoeg zijn. Je onderlaag pas je dan aan aangezien te dun of te dik moeilijk werkt. De houtsoort? wat mooi is, sterk en niet splintert.

Misschien is er ook parket verkrijgbaar dat onmiddellijk bruikbaar is.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Vermits je onderplaat de drager is, zal die toch redellijk dik moeten zijn, met 18mm bvb kom je er niet. Ik heb een 8 mm eik gelamineerd op wat we hier bruinzeel noemen, ook wel betonplex, ik zoutoch 2 van 18 van die platen op mekaar lijmen, en dat lamineren.

Elk hout dat wat tegen water kan is eigenlijk goed als drager., merantie of zoiets bvb.

Je moet voorkomen dat de drager al watergevoelig is en kan kromtrekken.

Mijn trap thuis is ook bekleed met eik,

je kan werken met onzichtbare schroeven, er is een duits merk dat speciale schroeven heeft , peperduur, zou ik niet doen, of je kan werken met constructie PU, dat is een low expanding PU die keihard wordt, vult alle naden en kieren redellijk goed op. Met hulpblokjes zet je elek trede eerste goed wtaerpas, spuit er die PU onder en klaar is kees (ok, eerlijk gezged zal je waarschijnlijk wel de eerste twee treden opnieuw moeten doen, leergeld,..)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.