overbouwen oude trap

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Beste leden,hout.jpg

ik ben bezig met de renovatie van men gang, ik vond op het net bovenstaande foto terug ik vond dit een bijzonder mooie combinatie, nu in men hal staat een oude beuken trap, zou het haalbaar zijn deze treden te overbouwen met bovenstaande combinatie? ik heb echter weinig ervaring betreffende welke houtsoorten te gebruiken en eventuele werkwijze...

alle info zou meer dan welkom zijn!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Foto is een beetje onduidelijk, zitten die plankjes in verstek tegen mekaar?

En zijn dat blijkbaar allemaal kleine plankjes die verticaal staan?

Lijk tmij dat je bvb 8 mm dik gaat lamineren op een onderplaat, dus gewoon lange planken cfr laminaar kleven op een andere drager, en dan pas zagen.
 

Kraanman

Nieuw lid
5 nov 2012
12
0
Het eerste waar ik aan denk is het buigen van de treden die er nu zijn. Ik heb eens treden breder (dieper?) gemaakt en omdat ik onvoldoende rekening hield met buiging kraakt en piept hij nu. Dat buigen kan ook bij deze overbouwing voor geknars zorgen en kan lijmnaden lostrekken.

Wat ik zou doen is van een trede en tegentrede een voorbeeld maken in karton. Daarmee zie je snel of je treden en tegentreden allemaal gelijk zijn, want oude trappen zijn meestal eerder sterk dan recht.


Lijk tmij dat je bvb 8 mm dik gaat lamineren op een onderplaat, dus gewoon lange planken cfr laminaar kleven op een andere drager, en dan pas zagen.

Dat gaat uren werk besparen en zal een strak resultaat -perfect uitlijnen van de latten en doorlopen van de tekening- gemakkelijker maken. Nadeel: mindercontrole over het lelijke stukje dat je tegenkomt, meer ruimte nodig, meer materiaal nodig.
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0