Scheppach vario 32 lintzaag aanlopen motoras tegen frame...

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Ik heb kort geleden een mooie Scheppach lintzaag gekocht. Alles nagelopen... een paar aandruklagers voor het mooi lopen van de lintzaag vervangen. Verder géén problemen, toch. Tja, nu blijkt dat de vario aandrijfriem niet tussen de aandrijfpoelie loopt, maar erop. De vario riem is de correcte afmeting. Dus dat kan niet het probleem zijn. Het lijkt erop dat de veer welke de aandrijfpoelie, welke uit twee helften bestaat, door deze veer te strak tegen elkaar wordt gedrukt, waardoor de vario aandrijfriem ertussenuit wordt gedrukt en de as van de motor te dicht tegen het frame van de machine staat. Normaal moet de vario riem op spanning gebracht kunnen worden doordat de motor op een beweegbaar scharnierend blok gemonteerd is. Dit kan nu ook niet.
Explosietekening erbij gepakt... alle onderdelen kloppen. Mhhh, kom ik helaas even niet verder mee... wie weet wat dit probleem is :confused:

Zie ook aub even de foto's... de veer is nu verwijderd waardoor de twee helften van de aandrijfpoelie mooi los van elkaar staan en de vario riem gewoon ertussen ligt.

IMG077.jpgIMG078.jpgIMG079.jpgIMG076.jpg
 

Bijlagen

  • POELIEPROBLEEM SCHEPPACH VAIRO 32.pdf
    184,7 KB · Weergaven: 33
  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    18,3 KB · Weergaven: 407
Laatst bewerkt:

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Is de voorspanning van de veer ook in te stellen, zodat je daarmee de zaak goed inregeld?

jaap

Hallo Jaap,

Bedankt voor je reactie. Neen, helaas is de veer simpelweg een veer welke in de voorste helft in een uitsparing van de poelie wordt geplaatst waarover een bus (zie foto's) geplaatst wordt welke met een klemveer en een schroef wordt geborgd. Het enige wat ik kan verzinnen is dat deze veer vervangen is door een te strakke veer. Dat kan ik helaas niet controleren omdat ik geen correcte afmetingen en/of spanningsinformatie van de veer heb.

Ik kan een teflon bus welke dezelfde breedte heeft als de varioriem tussen de twee poeliedelen plaatsen. Dit vergroot echter (onnodig) de spanning op de veer en is mijns inziens ook niet zoals Scheppach dit bedoeld heeft :rolleyes:
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Woodman,

Is de veer wel origineel?
Als je even het aantal windingen telt, de diameter van het verenstaal, en de diameter van de veer vergelijk ik dat met mijn zaag, ik heb n.l. de zelfde zaag.

Peter
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Nu begin ik de draad een beetje kwijt te raken, een vario is er toch om de snelheid te kunnen aanpassen, daarom kan de riem meer naar buiten. Daardoor wordt de poeliediameter groter een wijzigt de overbrenging. Dus hoort de riem niet precies binnenin te lopen.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
kan het zijn dat de ""vario"" betrekking heeft op de hendel die aan de motor zit,waarmee de aandrijfsnaar strakker en losser gezet kan worden ???!!!!

gr albert placebo
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
kan het zijn dat de ""vario"" betrekking heeft op de hendel die aan de motor zit,waarmee de aandrijfsnaar strakker en losser gezet kan worden ???!!!!

gr albert placebo


Hallo Frank,

Mijn excuses, met vario riem bedoel ik de aandrijfsnaar. Op deze snaar staat namelijk vario. Deze riem is V vormig met een kartel aan de smalle zijde van de V...
dus voor de duidelijkheid met vario riem bedoel ik ... V snaar of aandrijfsnaar.

De poeliediameter wordt niet groter. Ik kan me voorstellen dat de poelie uit elkaar gaat door het 'spannen' van de hendel welke op de motor zit, dan kan (zoals Albert dit in zijn bericht schrijft) de aandrijfsnaar strakker en losser gezet worden doordat de poelie (twee delen) van elkaar afschuiven en de aandrijfsnaar dus dieper tussen de twee delen van de poelie in komt te liggen, tenminste, dat denk ik :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Hallo Placebo,

Super, bedankt voor de foto's. Ik kan eigenlijk geen verschil ontdekken in de foto's... alle onderdelen op mijn Scheppach lijken toch wel erg veel op die van de foto's welke je geupload hebt. Wat ik mij afvraag is of je de hendel welke aan de motorzijde strakker kunt zetten, en dan de twee poeliedelen welke door een veer tegen elkaar worden gedrukt waar de v- snaar (aandrijfsnaar) tussen loopt, meer uit elkaar gaan... Als dat zo is, zit het probleem bij mijn Scheppach mogelijk in de veerspanning, welke dan te groot is, waardoor de twee poeliedelen dus absoluut niet van elkaar te krijgen zijn :rolleyes:
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ik heb niet het idee dat het de bedoeling is dat de poelieschijven uit en in moeten schuiven,
omdat er maar een snelheid mogelijk is, de hendel is bedoelt voor het strakker zetten of losser van de snaar,de hele motor
wordt verplaatst door de hendel te gebruiken.
gr. placebo.
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Woodman,
Dit is een normale variomatic overbrenging die dient om de snelheid van het zaaglint te regelen(varieren) Zie je ook veel bij scooters en Dafje!
V riem onderin de poulie is laagste snelheid en bovenin de hoogste snelheid van het zaaglint. De snaar heeft ten alle tijden dezelfde spanning.
Kan het zijn dat de v-snaar niet de juiste lengte heeft ( te lang!) Je geeft aan dat de snaar de juiste maat heeft, maar bedoel je daar de breedte mee? De lengte EN breedte zijn beide bepalend voor een goede werking van de variomatic.

Placebo,
Door de motor te verplaatsen verander je de plaats waar de riem op de schuine poulies loopt.De veer die op de poulieas zit "dwingt" eigenlijk de snaar naar de buitenzijde. dus door de poulie/motoras te verplaatsen regel je het toerental!
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Inderdaad nagamaakt van de Daffodil.

Volgens mij mag de as van de motor ook niet tegen het frame aanlopen.
Op afbeelding 2 en 4 zie je dat het wel gebeurt is, dus gaat/kan de motor te ver naar voren.
Ik denk dat het zo afgesteld moet worden dat de as niet meer tegen het frame kan aanlopen.
Mvg.
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Woodman,
Dit is een normale variomatic overbrenging die dient om de snelheid van het zaaglint te regelen(varieren) Zie je ook veel bij scooters en Dafje!
V riem onderin de poulie is laagste snelheid en bovenin de hoogste snelheid van het zaaglint. De snaar heeft ten alle tijden dezelfde spanning.
Kan het zijn dat de v-snaar niet de juiste lengte heeft ( te lang!) Je geeft aan dat de snaar de juiste maat heeft, maar bedoel je daar de breedte mee? De lengte EN breedte zijn beide bepalend voor een goede werking van de variomatic.

Placebo,
Door de motor te verplaatsen verander je de plaats waar de riem op de schuine poulies loopt.De veer die op de poulieas zit "dwingt" eigenlijk de snaar naar de buitenzijde. dus door de poulie/motoras te verplaatsen regel je het toerental!

Hallo Ernie,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat dit inderdaad de bedoeling is. Echter lijkt het erop dat de twee delen waaruit de poelie bestaat niet van elkaar komen... ik vermoed dat de druk van de veer op de poelieas te groot is, waardoor de twee delen van de poelie niet uit elkaar bewegen met als gevolg dat alleen een uiterste stand mogelijk is, waarbij de motoras dus tegen het frame loopt.

Ik heb de veer opgemeten...
Dikte veerstaal: 2.4 mm
Lengte veer: 108 mm
Diameter veer: 32 mm

De veer op de foto is niet de veer uit de Scheppach, echter wel met hetzelfde aantal windingen (helaas ben ik een paar dagen niet in de gelegenheid de veer van de Scheppach te fotograferen).

STAAL VEER.jpg
 
Laatst bewerkt:

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Woodman,

Is de veer wel origineel?
Als je even het aantal windingen telt, de diameter van het verenstaal, en de diameter van de veer vergelijk ik dat met mijn zaag, ik heb n.l. de zelfde zaag.

Peter

Ik heb de veer opgemeten...
Dikte veerstaal: 2.4 mm
Lengte veer: 108 mm
Diameter veer: 32 mm

De veer op de foto is niet de veer uit de Scheppach, echter wel met hetzelfde aantal windingen (helaas ben ik een paar dagen niet in de gelegenheid de veer van de Scheppach te fotograferen).

attachment.php
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.