eiken spinthout/kernhout

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag allemaal,

Ik heb enkele stammen eiken liggen, dikte ongeveer 20 tot 30 cm, en wil deze gaan verwerken tot stoelen. Nu is het mijn vraag of het uitmaakt als ik het spinthout ook gebruik. De stoelen zullen goed afgewerkt worden en uitsluitend binnenshuis komen te staan. Levert dat problemen op?
 

tuoh

Oud hout
Ja dat is om problemen vragen, spinthout van Eik is wit van kleur, je gaat altijd een duidelijke aftekening zien tussen spint en kernhout.
Het spinthout is ook heel gevoelig voor aantasting door insekten.
Duurzaamheid en mechanische sterkte van spinthout is noppes.

Conclusie: zoveel mogelijk vermijden om spinthout te gebruiken.


Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hartstikke mee eens André!
Na mijn jaarlijkse inspectie van mijn houtopslag van takken en stammetjes ben
uit een aantal ervan stukken spint aan het kappen om de "knagertjes" te verwijderen.
Boktorlarven vreten door alles heen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ok, dat is dus duidelijk. Voor houtdraaien is het toch wel geschikt?

Wat ik e dan wel afvraag is hoe dik bomen dan wel niet moeten zijn om fatsoenlijk hout te leveren. Ik heb namelijk een stam walnoten van 40 cm dik, maar daarin zit maar 10 cm kernhout. Met een paar eiken stammetjes hetzelfde. En hoe zit dat met takken van zo'n 10 cm dik? Is dat puur spint?

Bij sommige houtsoorten zie je ook bijna geen verschil, zoals bij peer.
 

tuoh

Oud hout
Voor houtdraaien is de aan- of afwezigheid van spint niet zo belangrijk, hier telt het enkel het esthetische.

Het is inderdaad jammer dat we van een stam niet de volledige diameter kunnen gebruiken, daarom ook dat dosse gezaagd hout heel wat goedkoper is dan gevierschaalt hout.
Bij oudere bomen is de spintlaag al heel wat smaller dan bij de jonge exemplaren, maar je blijft inderdaad met heel wat brandhout zitten eens je dosse planken begint uit te smetten.
Er zijn houtsoorten waarbij spint en kernhout niet van elkaar te onderscheiden zijn, niet toevallig zijn dat dan ook die soorten waarbij je het spint wel mee mag verwerken.
Maar ook hier moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat de niet zichtbare spintring anders kan reageren dan het kernhout van de boom in kwestie.

Enkele voorbeelden zijn o.a: Berk, Populier,....

Mvg,

André
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Woodworker zei:
Dag allemaal,

... gaan verwerken tot stoelen. .........gebruik. De stoelen zullen goed afgewerkt worden en uitsluitend binnenshuis komen te staan.

Ha Woodworker,

ik ben eigen meer geïnteresseerd in wat voor stoelen je gaat maken.
Wil je daar wat (maat)schetsen van laten zien of heb je er patent op ;) ?
Maak je vaker stoelen?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag Tjeerd,

Ik was eigenlijk van plan om een soort van Windsor stoel te maken, en dan op de traditionele manier.In dat geval wordt het hout voor de spijlen, sporten en poten niet gezaagd, maar direct uit een verse stam gekloofd. Daardoor loopt de nerf altijd recht, en dat is wel belangrijk bij deze relatief licht geconstrueerde stoelen. Nu had ik het geluk om enkele eiken stammen te vinden, maar daar zit dus te weinig kernhout in om te kunnen gebruiken. Erg spijtig.
op youtube zijn vele filmpjes te vinden onder de zoekwoorden: traditional (windsor) chair making.

Ik heb wat betreft stoelen alleen ervaring met het maken van Adirondack stoelen, daar heb ik er al een stuk of 10 van gemaakt. zie: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=166&start=0

Trouwens: geld voor kastanje en essen ook dat je spint en kernhout kunt gebruiken?

Attached files
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
bij mij op het werk komt er ook regelmatig eiken stammen aan waaruit we dan zelf goede stukken kunnen zagen.
we rekenen hierbij meestal met 50% verlies
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ambitieus plan Woodworker.
Je vraag over spint. Ik gebruik nooit spint in meubels, het is technische toch wat minder dan kernhout. Een technisch goede kwaliteit van het hout is zeker bij gebruik in stoelen belangrijk.
Houd ons op de hoogte!!! Heb je tekeningen met maten of ga je de op de foto getoonde stoel namaken? Dan komt er in elk geval draai- en stoomwerk aan te pas.
Eigenlijk ga je twee uitdagingen in een keer aan. Het werken met nat hout en het maken van
een "echte" stoel.
Laat maar horen.
ps Ik ben in de Google-boekenbibliotheek op zoek gegaan naar "furniture" en "measured drawings". Dat geeft verrassende resultaten. Soms vind je alleen maar een boektitel, of een fragment met een maatschets en heel soms, als er geen auteursrechten meer op rusten, mag je het hele boek "down loaden".
Succes.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag Tjeerd,

Ik heb geen tekeningen of zoiets dergelijks. Als ik de stoel ga maken, maak ik alleen even een schets zodat ik de verhoudingen correct heb. Verder pas ik het ontwerp altijd aan naar de capaciteiten van mijn machines en gereedschappen. Ik heb geen lintzaag, dus als er in het origineel wel een lintzaag gebruikt wordt, pas ik mijn eigen ontwerp daarop aan.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Het zit nog of ik de stoel daadwerkelijk ga maken, omdat die eiken stammetjes dus niet bruikbaar zijn. Ik heb nog wel een flink stuk kastanje liggen. Misschien dat ik het daarmee probeer. Ik heb tot nu toe nog maar weinig over kastanjehout kunnen vinden op het internet. Het wordt ook heel weinig verkocht als timmerhout, meestal alleen als hekwerken en palen. Het schijnt wel heel duurzaam en hard te zijn. Maar als het ook echt sterk is??

Weet iemand daar wat meer over?
 
Tjeerd zei:
Eigenlijk ga je twee uitdagingen in een keer aan. Het werken met nat hout en het maken van een "echte" stoel.Succes.
Ik heb hier heleaal geen ervaring mee, maar in het onderwerp 'Vormgevers in hout' zie je een foto van Daan de Leeuw die een draaibank heeft voor groen hout, en die gebruikt om meubels te maken. http://www.bijzonderehoutbewerkingen.com. Misschien heb je er wat aan.
 
A

Athanor

Guest
Van Jaap van Leersum (Inlands hout) heb ik begrepen dat Tamme Kastanje een goede en duurzame houtsoort is om bijv. tuinmeubilair te maken als alternatief voor Robinia wat ik nu gebruik. Paardenkastanje is echter een slecht alternatief. Het is dus goede zaak om uit te zoeken welke soort je bezit.

Groet van Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
Van Jaap van Leersum (Inlands hout) heb ik begrepen dat Tamme Kastanje een goede en duurzame houtsoort is om bijv. tuinmeubilair te maken als alternatief voor Robinia wat ik nu gebruik. Paardenkastanje is echter een slecht alternatief.

Europese hardhoutsoorten met hoge duurzaamheidsklasse, inderdaad robinia (heb ik van de zomer mijn tuintafel van gemaakt), tamme kastanje en eiken.
Tamme kastanje in aardige maten onder andere verkrijgbaar bij:
http://www.fijnhoutdrenthe.nl/tammekastanje.html
Alleen, dan wel in gedroogde vorm.
Wil je vers hout, dan zou je de kapvergunningen in je plaatselijke krantje in de gaten moeten houden, op de gemeentewerf eens rondneuzen of bij de plaatselijk bomenrooier vragen.
Moet toch lukken zou ik zeggen. Laat maar horen hoe het gelopen is.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag geprobeerd een krukje te maken voor binnengebruik van paardekastanje. Maar dat is niet gelukt. Het hout was veel te warrig om netjes te kunnen splijten. Dat leverde alsnog scheluwe en schuine kloofstukken op. Alleen rechtdradige stukken hout zijn dus geschikt. Vooral met het oog op het buigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.