vraag over schaafbeitels vlak vandiktebank

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo
ik heb een Danckaert vlak vandiktebank.
wie kan me wat meer vertellen over de snijhoek van schaafbeitels voor een vlak vandiktebank.
nu is de snijhoek (wie heeft er een tekening om misverstanden te voorkomen) 40 graden?
alleen als de beitels vlijmscherp zijn kan ik er esdoorn mee schaven.
hele harde houtsoorten, zoals wengé of okan kan ik met deze snijhoek niet schaven want door hun kruisdraad krijg ik een belabberd resultaat.
bovendien zijn de beitels te snel bot.
in het houtvademecum wordt bij okan een snijhoek aanbevolen van 10 graden, vrij stomp dus, eigenlijk meer schrapen wordt het dan,
maar mijn gereedsschapsslijper heeft hier nog nooit van gehoord. bovendien zijn de messen al schuin in de rol geplaatst en ik weet niet of met zo'n kleine snijhoek de snede het hout nog raakt. kan best zijn dat de achterkant van de beitel het hout eerder raakt.

groet
Jan
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Bij houtsoorten als Wenge, Teak en dergelijke is het aan te raden om widea schaafmessen te gebruiken.
Gewone HSS messen zijn hier " te zacht " voor.

Voer je het stuk correct aan? Meeschaven met de houtstructuur bedoel ik.

Bert
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
hallo

in het houtvademecum wordt bij okan een snijhoek aanbevolen van 10 graden, vrij stomp dus, eigenlijk meer schrapen wordt het dan,
maar mijn gereedsschapsslijper heeft hier nog nooit van gehoord. bovendien zijn de messen al schuin in de rol geplaatst en ik weet niet of met zo'n kleine snijhoek de snede het hout nog raakt. kan best zijn dat de achterkant van de beitel het hout eerder raakt.

groet
Jan

om dan de juiste hoek te krijgen zou je de andere kant van de bijtel iets moeten slijpen, net als bij somige metaal draai plaatjes meer: > ipv: 7
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat de schuine stand van de beitel in het messenblok de snijhoek, of aanvalshoek bepaald. De schuine kant die aan de beitel geslepen wordt is de vrijloophoek. Lastige houtsoorten, die gemakkelijk uitbreken, laten zich vaak beter verspanen met een wat grotere snijhoek, wat dan betekent dat je vlakke kant van de de beitel (die het hout raakt) onder een hoek van b.v. 5 graden slijpt. De beitel gaat dan iets meer schrapen. Voor de standtijd zou je dan de vrijloophoek wat kleiner kunnen kiezen, voor een experiment kun je die ongemoeid laten.

jaap
 

Ivol

Nieuw lid
25 apr 2022
3
0
Limburg
Hallo jan.

Ik zit met exact getzelfde probleem. Ik heb een Danckaert en wil hier graag okan planken mee schaven. Dit lokt niet op het moment. Resultaat is slecht. Heb een hm schaafblad geslepen onder 45 graden. Hopelijk kun je me adviseren
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@Ivol Ik heb het probleem nooit op kunnen lossen en ik heb een breedbandschuurmachine gekocht voor de nabewerking. Okan is kruisdradig en wat ik ook doe tijdens het schaven, het komt er beroerd uit. Nu schaaf ik het 1mm voor de maat die ik wil hebben en de laatste 2 x 0,5mm haal ik er met de breedband af.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Ivol

Nieuw lid
25 apr 2022
3
0
Limburg
Hartelijk bedankt voor je reactie. Niet erg hoopvol :). Dacht ook al aan de optie om het na te schuren met een breedband. Ik ga het proberen. Nogmaals dank. Groet, ivo
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
En dan wacht je de volgende verrassing; Okan laat zich ook slecht schuren, het verbrand de band snel en dan krijg je zwarte strepen op het hout. Dus neem een nieuwe band die goed scherp is. Maar als het eenmaal geschuurd is, is het goudkleurig.
 

Ivol

Nieuw lid
25 apr 2022
3
0
Limburg
om grijze haren van te krijgen ind. Ik heb de oplossing gevonden. Niet ideaal maar het blijkt te werken. Haal de laatste mm eraf met een Einhell vlak-vandiktebank TC-SP 204. Hij is eigenlijk niet gemaakt voor dit grove werk maar als je hem telkens laat afkoelen komt het goed.. gr, Ivo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.