FF een non-wood vraagje

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik wil tussen de funderingen van 2 schuurtjes een I balk ophangen (gewoon op de funderingen leggen onder het maaiveld). Het gaat om een overspanning van zo'n 3m. Om deze balk wil ik dan een bekisting zetten om 'm volledig in beton in te storten. Dan heb ik een stevige fundering om een halfhoogmuurtje met houten schutting op te maken. Weet een van jullie of dat instorten van een I-balk kan?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat kan, ik zou er wel beugels omheen doen om de beton wat meer samenhang te geven. Een schutting vangt wind, waar wordt het windmoment opgenomen? Moet dit door torsie gedaan worden?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het moment wordt opgevangen op het kniehoge muurtje onder de schutting en de bakstenen pilaar die ook als kozijn steun van de poort gaat fungeren en aan de andere zijde de muur van de schuur. M.a.w. ik fixeer de schutting op 3 zijdes. De poort slechts aan de aan de andere schuurmuur.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een schutting vangt wind, waar wordt het windmoment opgenomen? Moet dit door torsie gedaan worden?

Kun je niet ook een balk haaks op de eerste I balk plaatsen / lassen en die het kantelmoment op laten vangen?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik dacht juist dat kantelmoment op te kunnen vangen door die balk helemaal met beton in te storten ook in de holten waar de balk op de funderingen rust. Als ik het advies krijg om dit niet te doen dan zal ik gaan proberen om gewoon met betonijzer een skelet te maken wat ik instort met beton. Maar met een I-balk dacht ik gewoon sneller klaar te zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je toch beton stort, is het handiger en goedkoper om er een wapeningskorf in te maken. Wapeningsstaal hecht beter aan beton dan een I-balk. De I-balk moet zo groot gekozen worden dat het beton kwa sterkte niet nodig is. En vanwege de slechte hechting verwacht ik scheuren in het beton waardoor de I-balk kan gaan roesten. Die moet dus behandeld zijn hiertegen, en dan kan je het beton ook weglaten.

Stop rondom de ankers van de palen, wat extra beugels in de balk. Om de wringende krachten op te vangen. Of nog beter, monteer de bovenkant van de schutting aan de schuurtjes.

Maar even terug naar het begin. Wat voor fundering zit er onder de schuurtjes? Kunnen die funderingen de extra (punt)krachten wel aan? Je kan beter een nieuwe fundering maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.