Weet iemand welke houtsoort dit is?

sierens

Nieuw lid
21 okt 2013
8
0
België
PA270091 (Small).JPG

Dit zijn geschaafde planken, deze komen van palletten die ik mee kan krijgen van het werk...
Deze planken zijn niet vernist.
Het bedrijf die de palletten maakt is inland wood products, uit de ohio USA. Dus denk dat de soort daar ergens te zoeken is...

Mvg Frederik Sierens en bij voorbaat dank voor het antwoord...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De planken bovenaan doen mij denken aan beuk van slechte kwaliteit, maar komende uit de VS zou ik eerder gaan voor berk. Met een close-up zou je het meteen moeten kunnen zien, want op zo'n afstand zien de soorten er identiek uit.
De plank tegen de muur lijkt van een andere soort, amerikaans witte eik of es, op de foto is het amper te onderscheiden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik denk ook Essen.
Op de onderstaande foto zie je een balk Essen die ik gisteren geschaafd heb. En het is keihard.

image.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb een flinke stapel bij Rick gekocht om een tafel te maken.
De balken zijn ca. 5 cm dik
en de planken ca. 2,4
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dit stuk lijkt het meeste op es, maar op je eerste foto lijken de planken die je langs onder ziet van een heel andere soort terwijl de plank tegen de muur ook es lijkt te zijn. Zijn er twee soorten tussen? Ik weet dat ze in de VS van alles gebruiken om wegwerp pallets te maken, zelfs eik. Hier is het meestal witte den, soms steekt er een eiken balk onder een levering hout. Dan doe ik er alles aan om die mee te pakken en niet op de vrachtwagen te laten!
 

sierens

Nieuw lid
21 okt 2013
8
0
België
Ik heb schrijnwerkers in de familie, die zeggen mij dat het witte amerikaanse eik is.
Om het zeker te zijn is er hier in de buurt een schoollabo, daar kan ik het dan eens naartoe brengen, die analyseren dit en kunnen me perfect zeggen wat het is.


Ik vertelde ook dat het op es leek volgens de mensen hier, ze haalden daarop een stuk es boven, daar zaten toch verschillen op, vooral de geur was zeer afwijkend, ofwel komt dit door de behandeling die het hout kreeg bij zijn vertrek bij de fabrieksmaker.

Ik neem maandag contact op met die school, als ik daar iets van hoor (of het al dan niet kan bij hen) laat ik hier wel iets horen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.