houtsoorten

kapiteel 87

Nieuw lid
7 okt 2013
12
0
ammerstol nl
Hallo mensen.

Heeft er iemand een tip in wat voor houtsoort Ik het beste kan houtsnijden.
Ik ben restauratie timmerman en kom ik genoeg hout tegen, wat de bouw je biet dat koop je niet;). Ik maak mn werkstukken nu met eiken-grene-oregon pine (Amerikaans grene) ook 1 werkstuk in lindehout gemaakt maar dat was wel heel makkelijk.
In eiken gaat het prima maar is erg hard in oregon pine en grene gaat ook wel goed maar ben opzoek naar een ander houtsoort

Groeten

Kapiteel 87
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mmmm appel en peer en kers zijn mooi fijn! maar zijn droog erg nat,
ik weet niet of dat houtsnijders ook nat snijden, bij het draaien wel, en dat is lekker
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben niet zo heel ervaren, maar ik vond eiken wel goed werken.
Het is wel hard, maar daardoor schiet ik ook niet zo snel uit. Omdat ik het met een klopper doe.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Linde. Zoals je al aangeeft - gaat heel makkelijk. Zacht hout, korte vezel. Weinig duurzaam. Hoewel linde (amerikaans linde - basswood) ook gewoon gebruikt wordt voor stelen (en soms ook strips voor gelamineerde bladen) van kanopeddels. Mijn laatste peddel heeft een linden-steel. En ik gebruik ze om schietplanken voor pizza en brood van te maken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Hallo Kapiteel 87

Ik snij altijd in droog hout. Volgende soorten zijn zeker geschikt: kersen, noten, appel peer, kastanje ( tamme) , mahonie, essen, populier, beuk, esdoorn, iepen, buxus ( klein werk) , olijf, berken, ceder, afrormosia, wilgen, eik, beuk, taxus, els, plataan, cormier, linde, ..... Deze lijst is nog zeer onvolledig, maar elk ander stuk hout kan gewoon snel even uitgeprobeerd worden.