Zaag opnieuw slijpen, meer TPI?

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb gisteren een leuk zaagje gekocht. Eerst en vooral alles goed opgeschuurd om het vele roest te verwijderen.

DSC_0082.jpg

Het zaagje is mooi recht en behoorlijk dun. Ik zou het graag gebruiken om mee te zwaluwstaarten, maar op dit ogenblik heeft het 10 á 11 TPI. Ik zou dit graag veranderen naar 16 TPI. Hoe zou ik dit het beste doen? Alles afvijlen? Afslijpen? Andere opties? Ik heb vooral schrik om alles om zeep te helpen...

Alle suggesties zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt,

Reinoud
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Eerst alle tanden eraf. Pak een flinke vijl, niet al te grof, en vijl al de tandjes weg. Ik ga er nog even over heen met een blokje met schuurpapier om het randje mooi glimmend te maken. Dan ga ik naar http://norsewoodsmith.com/content/saw-filing-templates en print het gewenste patroon uit. Daarvan plak ik een strookje op de zaagklem, vlak naast het zaagblad, en dan vijlen maar.

Op de site van logan cabinet shop staat een video die het allemaal goed uitlegt. Het is wel een ouwehoer, maar het is wel duidelijk.
http://logancabinetshoppe.com/blog/2012/03/episode-42-re-toothing-a-hand-saw/
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik was laatst bij onze oude slijper en deze vroeg voor hervertanden en slijpentussen de 7 en 10 euro. Dit vind ik een vriendelijke prijs. Je koopt er nauwelijks een goede vijl voor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Bedenk ook of je een schulpzaag wilt of een afkortzaag dus RIP of crosscut. De meeste zagen zijn afkortzagen terwijl je bij het zagen van zwaluwstaarten en pennen toch heel vaak in de lengte richting zaagt schulpen dus.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dankjewel! Net even het filmpje bekeken, je had het niet beter kunnen verwoorden :D.
Ik moet helaas eerst iets bedenken om de zaag te klemmen. Ik heb een zaagklem, maar daar past helaas geen kapzaag in :(. De bankschroef die ik op mijn huidige werkbank heb is niet diep genoeg :(. Ik heb net een nieuwe bankschroef, maar de bijhorende werkbank zit nog in een heel vroege ontwerpfase :eek:. Tijd om wat te verzinnen dus...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Wim: ik heb helaas geen weet van iemand in de buurt die zagen kan slijpen. Zeker voor een hervertanding zou ik dit wel overwegen aan een dergelijke zachte prijs:). Ik wel sowieso een schulp-patroon om mee te zwaluwstaarten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Je zou kunnen vragen bij de plaatselijkeslijper. Je moet echter wel duidelijk opgeven wat je wil. MMijn slijper slijpt geen schulpzagen. Moet ie de instellingen wijzigen en daar heeft hijgeen znzin in. Bovendien gaan de meeste hervertanders niet verder dan 14 ppi. Dit is trouwens al redelijk fijn.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb nog een zaag die ik herslijpen wil.

Ik heb ervaring met slijpen van schulpzagen met 16 tpi en 15 tpi. En met het slijpen afkortzagen van 13tpi en grover.
Met de de schulpzagen met 15 en 16 tpi, telkens met snijhoek gelijk aan nul en zeer minimale zetting, kan ik ook heel vlot hout afkorten zonder dat het hout aan de achterkant uitbreekt. Ik hou van deze lekkere agressieve vertanding en het feit dat ik niet van zaag moet wisselen bij het afkorten.

Ik denk eraan om de te herslijpen zwaluwstaartzaag een vertanding van 14tpi te geven met snijhoek gelijk aan nul ( behalve de eerste drie cm want daar wordt het iets van een 5 graden negatief, maar dat laten we verder buiten beschouwing.). Dit is dus exact de vertanding van Lee Nielsen zwaluwstaartzaag. Maar ik heb er nog nooit eentje uitgeprobeerd.
Ik ben erg nieuwsgierig te horen hoe zo'n grovere vertanding het doet bij het afkorten: breekt hout wat uit aan de achterkant, gedraagt de zaag zich wat bokkig? Wie heeft er ervaring mee?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je kunt desnoods, als je het handvat er afhaalt, 2 stroken 18mm multiplex zagen die 10 mm korter zijn dan de breedte/hoogte van het zaagblad.
Deze met lijmtangen vastzetten, en dan alsnog in je bankschroef zetten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb nog een zaag die ik herslijpen wil.

Ik heb ervaring met slijpen van schulpzagen met 16 tpi en 15 tpi. En met het slijpen afkortzagen van 13tpi en grover.
Met de de schulpzagen met 15 en 16 tpi, telkens met snijhoek gelijk aan nul en zeer minimale zetting, kan ik ook heel vlot hout afkorten zonder dat het hout aan de achterkant uitbreekt. Ik hou van deze lekkere agressieve vertanding en het feit dat ik niet van zaag moet wisselen bij het afkorten.

Ik denk eraan om de te herslijpen zwaluwstaartzaag een vertanding van 14tpi te geven met snijhoek gelijk aan nul ( behalve de eerste drie cm want daar wordt het iets van een 5 graden negatief, maar dat laten we verder buiten beschouwing.). Dit is dus exact de vertanding van Lee Nielsen zwaluwstaartzaag. Maar ik heb er nog nooit eentje uitgeprobeerd.
Ik ben erg nieuwsgierig te horen hoe zo'n grovere vertanding het doet bij het afkorten: breekt hout wat uit aan de achterkant, gedraagt de zaag zich wat bokkig? Wie heeft er ervaring mee?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Niemand ervaring met afkorten met 14 tpi schulpvertanding met snijhoek 0 of anders gezegd Lee Nielsen zwaluwstaart vertanding?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Niet specifiek ervaring met een snijhoek van 0 graden. Mijn zwaluwstaart zaagje heb ik op 2-4 graden staan, ook 14 ppi. En bij een zwaluwstaart verbinding zaag ik daar ook die korte stukjes mee die je af moet korten. En dat ziet er gewoon netjes uit, zaagt ook makkelijk. Maar het is maar een heel kort stukje natuurlijk. Veel meer afkorten heb ik er niet mee gedaan, want ik heb ook nog een 16ppi zaagje met afkort vertanding.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Niemand ervaring met afkorten met 14 tpi schulpvertanding met snijhoek 0 of anders gezegd Lee Nielsen zwaluwstaart vertanding?

niemand?

Dan ga ik maar (weer) eens een proefzaagje vijlen om deze vertanding te testen. Dan kan ik zelf ervaren wat het verschil is tussen mijn zaagjes van 15 tpi en 16 tpi en deze nieuwe van 14 tpi.
Ik koop deze rugzaagjes met recht handvat zoals bij een vijl , nieuw, voor slechts 3,76 euro, gewoon in een winkel . Ontroesten moe niet, ze zijn in de fabriek goed ingevet. . Ik moet ze wel eerst recht maken voor ik met het vertanden begin. Oorspronkelijk hebben ze 13 tpi , zonder hardpoint. Het is niet de eerste keer dat ik zo'n zaag hertand; de standtijd is behoorlijk.

Na het testen ga ik mijn Veritaszaag eens vertanden. die is op zichzelf heel goed, maar de agressieve15 tpi , tandhoek 0° op zo'n goedkoop hertand zaagje heeft de afgelopen maanden duidelijk mijn voorkeur gehad. Dus nu 14 tpi testen en dan kiezen tussen beide vertanding om de Veritas agressiever, maar toch nog beheersbaar te maken.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.