Waarom de zool van je stanley niet net zo vlak word als de machinetafel

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De laatste tijd ben ik behoorlijk gelukkig met mijn stanley schaven. Wat een prachtige dingen zijn dat eigenlijk he!
En wat zo mooi is, ze werken altijd en verstoppen nooit, bovendien slijten ze niet en de lekker dunne beitel is in een wip weer scherp door enkel een beetje te mikken.

Maar die zool vlakken, dat is lastig en daar wil ik jullie het een en ander over vertellen.

Want wat gebeurd er nou als je denkt dat je door die hele plaat met ijzer op een schuurpapiertje heen en weer te bewegen de schaaf gewoon vlak word.... vlak genoeg....??? Wat is vlak genoeg...?

Ooit wel eens stil gestaan waarom de zolen van je stanley altijd bol worden over de breedte...of bij minder deskundige inspectie ooit wel eens stil gestaan waarom die ronding in je beitel opeens geen ronding meer is als je hem in de schaaf stopt.

Omdat het schuurpapier altijd het snelste bot word in het midden en de randen scherp blijven en jij denkt, ik gebruik het hele papiertje want anders is het zonde...

OPlossing en dat wist ik al maar is nu deste belangerijker...Haal weg wat in de weg zit.

Je moet met zo min mogelijk materiaal vlakken dus haal een derde van de lengte weg van vlak achter de mond tot verder en een stuk tussen mond en voorkant. Zo'n golf patroon zeg maar gewoon lekker vijlen maak mooie gelijke krasjes en een beetje staalwol maakt alles mooi zacht.

Het resultaat is verbluffend, je ziet de bolle plekker binnen geen tijd vlak worden in 5 a 10 halen. over korrel 80.
STel je voor...mijn nummer 6 kan 100 sten mm schaven en is echt heel vlak omdat alle druk voor de mond is gecentreerd.

Een ander handig weetje is dat de uiteinde van het schuurpapier altijd scherper blijven, dus de kans dat je een holle schaafzool krijgt is niet zo groot. DE schaaf is eerder geneigt om praktisch ontmeetbaar bol te worden, om je nogmaals te verzekeren van raakpunt nummer een ( voor de mondopening)
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De depressie achter de mond is heel belangerijk, om uberuaubt een hele zoete afname te kunnen nemen als nodig.

De depressie voor de mond is vooral voor een zoetschaaf belangerijk om het staal voor de mond in de breedte echt vlak te krijgen zodat je fijne afname van volle breedte kunt nemen en niet enkel flintertjes links of rechts...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de informatie Caspar.

Nog iets om op te letten, als de schaaf erg bol is, zodat hij kan rollen, wordt het helemaal moeilijk om hem vlak te krijgen op een plaatje met schuurpapier.. Je maakt hem dan alleen maar boller. Het is dan slim om hem eerst bewust een beetje hol te maken met een smalle strook schuurpapier. Van hol naar vlak is makkelijker dan van bol naar vlak.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Deze week eens een houten schaaf volgens het bovenstaande aanpassen. Ben benieuwd! :) Bedankt weer voor je input Caspar
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Bij een houten schaaf is een depressie van 5 cm lang achter de mond voldoende. Hout laat zich veel efficienter bewerken en is dus veel makkelijker om vlak te krijgen. Maar wederom is het goed om wat weg te halen, vooral ook als je houten schaaf een wig heeft, die je soms wat harder aanslaat.
Metaal is veel bewerkelijker, omdat een schuurbeweging amper materiaal weg neemt.
Ook als je een glasplaat zou gebruiken of een vlakke steen die niet tot de 100ste mm vlak is, dat is mijn machine tafel ook niet. Maar je wilt toch 100ste afnamen kunnen maken is de configuratie perfect, het heeft veel voordelen.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb de hele topic nu al een paar keer gelezen en bekeken. Ik snap het echter nog steeds niet. Misschien dat een paar foto's of filmpjes kunnen helpen. Ik heb nog een drie-tal schaven te vlakken, dus wil ik dit best eens proberen...
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb de hele topic nu al een paar keer gelezen en bekeken. Ik snap het echter nog steeds niet. Misschien dat een paar foto's of filmpjes kunnen helpen. Ik heb nog een drie-tal schaven te vlakken, dus wil ik dit best eens proberen...

heb je de tekening die ik gepost heb niet kunnen openen?

Wat snap je dan niet..?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dat volledig vlak is ook onzin.

Ik zou zeggen aan de ene kant ja maar aan de andere kant ook niet.

Ik vind het belangerijk om controle te hebben over mijn afname tot de 100ste. Het is niet nodig voor elke handeling daar heb je gelijk in. Maar de methoden maakt het zo simpel om die perfectie te bereiken dat het voor de meeste schaven die je hebt zeker een meerwaarde zal betekenen.

Ik zal wat meer proberen te laten zien morgen door middel van foto's!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Als ik het goed begrijp moet je eerst de stukken op de tekening uitvijlen en daarna de schaaf gewoon vlakken. Of zie ik dit mis? Hoelang ga je dan door met vlakken voor de schaaf weer bol staat?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Het kraspatroon zal je vertellen of je genoeg geschuurd hebt. wat belangerijk is is dat je niet het hele papier gebruikt maar dezelfde baan blijft volgen in het midden van het papier.

je vijlt wat weg, dan haal je de schaaf over het papier en zie je waar het raakt. als er veel van het weg gevijlde stuk word geraakt moet je nog wat meer weg vijlen. wat belangerijk is dat je door dat vijlen die plak in deelt zodat je gerichter te werk gaat. uiteindelijk wil je dat hij voor de mond raakt zonder dat er achter de mond iets lager is.

aan zweihaak: je hoeft een stanley niet eens te vlakken als je maar wat weg vijlt achter de mond kun je ook al goed werken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vandaag een schaaf nr 4 aangepast. Werkt inderdaad goed! Ik heb ze nog niet tot in de puntjes afgewerkt, dus er zit waarschijnlijk een nog beter resultaat in.
 

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Wat nou als je een (Stanley) schaaf hebt met een geribbelde zool? Zou je het dan ook doen? Ik heb een Stanley No. 4 en 7 en ben best tevreden met het resultaat alhoewel ik het niet erg vind om dat resultaat nog beter te krijgen. Ik heb ook nog een Irwin No. 4 met platte zool en bij die zou ik graag deze methode uit willen proberen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.