Schaven opberg plankjes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo allemaal,

Het afgelopen jaar heb ik wat tweedehands schaven erbij gekocht. Maar mijn opbergplankje was al vol, dus heb ik een nieuwe gemaakt.
Dit was tevens een oefening in zwaluwstaarten maken, hetgeen waar ik nog niet zoveel ervaring in heb.
Het hout komt van een oud opklapbed van 40 jaar oud. Deze was versleten, maar er zaten nog een paar mooie eiken planken bij.
Ik heb wel eerst de afgeronde kanten en de oude vernis er af geschaafd.
Van een plank weet ik niet zeker wat het is, in eerste instantie dacht ik eik, maar het is veel zachter.

2013-10-26 18.21.16.jpg
De oude situatie

2013-09-26 19.10.39.jpg
2013-09-26 19.10.58.jpg
2013-09-26 19.11.20.jpg
Ze zijn niet helemaal perfect, maar het is ook een oefening. De laatste zijn al iets beter gelukt.

2013-10-26 12.52.07.jpg
2013-10-26 12.51.42.jpg
Door een latje aan de achterkant kan ik ze ophangen.

2013-10-26 18.39.26.jpg

2013-10-26 18.54.49.jpg
De nieuwe situatie.

Nu nog iets voor de beitels en dan ga ik echt aan de nieuwe tafel beginnen.

Groeten, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Raymond.
Indrukwekkend rijtje schaven, mooie geplaatst zo. Ben jij niet bang dat ze veel stof happen. Wat de staarten betreft. gewoon doorgaan. Het gaat ook een beetje om de handigheid die je er mee krijgt. gewoon meer doen. Jij ziet zelf vast wel het verschil tussen de eerste en de laatste. Ik vind het latje wel leuk gevonden zo achterin. Lijkt me wel een beetje dun. Of is dat fotobedrog.

hg Hugo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hoi Hugo,
Ja, stof happen is inderdaad wel een dingetje. Maar als ik ze veel gebruik heeft het stof geen kans zich te nestelen.
Het latje is ook een rest stukje eik. Ik dacht dat het 12 mm dik is.
Mocht het wat gaan buigen of doorhangen, dan doe ik er een paar extra schroeven bij.

Groeten, Raymond
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Mooi hoor! Ik heb nu ook zo'n schuine plank waar ze eerst allemaal netjes op pasten, maar waar er nu ook al weer een aantal naast staan..... Zoals jouw systeem is ben je wel flexibeler....

cas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie collectie en ze komen ook mooi uit op deze manier. Zitten wel een paar echt oude bij zo te zien. Hebben we hier al eens de discussie gevoerd of je een schaaf zo plat op het hout (of werkbank) legt, of op de zijkant, of aan 1 kant een verhoogje om de beitel te sparen?

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik sluit me aan bij de rest: goed gedaan. Zo'n systeem waar de schaven geen vast plekje hebben lijkt me ook veel handiger, of je moet zeker weten dat er nooit meer iets bij gaat komen. Eigenlijk heb ik geen idee of het kwaad kan om de schaaf zo neer te zetten. Mechanisch gezien lijkt het me geen probleem. Maar dat eiken bevat wel looizuur...
 
A

Athanor

Guest
Mooie oplossing en zeker goed idee voor de ophanging gevonden! Geeft dit inspiratie voor een toekomstige gereedschapskast?

Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Bedankt voor de reacties!

@Jaap: volgens mij is er op het forum niet echt een discussie geweest, maar wel een terloopse opmerking.
Op het schuine plankje had ik er wel kleine houtjes onder. Maar aangezien het hout zachter is dan de schaafbeitels is het meer om het hout te beschermen.
Ik denk dat ik ze er nu ook weer onder ga leggen, dan blijft het eikenhout wat mooier. Want nu voel ik de beitels al happen als ik een schaaf terugleg.
Op de werkbank zet ik ze altijd met de zool omlaag. Ik leg ze niet op de zijkant, want als er drie schaven liggen willen ze nog wel eens tegen elkaar schuiven.

@Douwe: Ja, die grote schaaf is een erg prettige schaaf. Ik gebruik 'm waar ie ooit voor ontworpen is: het vlakken van grote of lange planken.
Het is een ouwetje, maar hij is nog heel gaaf. Het blad is nog van twee soorten staal gemaakt en keihard.
Als ik met deze schaaf schaaf heb je dat echte schaaf geluid. Alleen daarom al is het leuk om deze te gebruiken.

@Seek: Ik dacht dat het looizuur alleen 'los' komt als het hout nat is. Bij de eikenhouten schutting droop het eruit als het regende, maar droog gebeurt er niks.

@Athanor: Ja, een mooie gereedschapkast is uiteindelijk wel wat ik wil. Eentje met van die dikke deuren waar de zagen en beitels inhangen.
Maar dat duurt nog wel even, eerst nog heel veel oefenen en meubels maken.
En zeker weten dat het gereedschap niet meer groeit, want tijdens deze bouw kwamen er ineens weer twee mooie houten schaven bij. En het wensenlijstje is nog niet afgewerkt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik kreeg vroeger altijd een draai om m'n oren als ik de schaaf op de zool op de werkbank gezet had, en het was toch een houten werkbank. Onder het motto, leg de schaaf standaard op de zijkant, dan doe je dat ook als je de schaaf neerlegd op een ander materiaal.
In de gereedschapskist zat er een latje om de beitel vrij te houden van de bodem.
Wel mooi gemaakt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Zo, ik heb er ook een plank voor de beitels bijgemaakt.

image.jpg

Het oude schavenplankje staat nu werkeloos in de hoek.
Is er iemand die ik hier blij mee kan mee kan maken?
Hij is voor niks op te halen.

image.jpg

Groeten, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik was vorig weekend in de buurt van Rotterdam, ik zou het dan ook met veel plezier overgenomen hebben. Helaas kom ik voorlopig niet snel terug in jouw buurt...

Reinoud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.