keihard hout verbrand op zaagtafel bij schulpen

Arnold

Nieuw lid
19 okt 2009
5
0
Vorige week een tweedehands zaagtafel aangeschaft. Heb nog geen ervaring hiermee, nooit eerder ermee gewerkt. Ik heb een partij keihard massief hout (ik dacht Amerikaanse vogelkers maar volgens internet is dit niet keihard) en ik probeerde gisteren enkele balkjes te schulpen. Helaas was dit niet een succes omdat de zaag het hout verbrandde. Hoe kan ik voorkomen dat de zaagsnede verbrand? Met wat voor blad kan ik het beste zagen?
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Door ze eerst op een lintzaag min of meer op dikte te brengen. Het schulpen tot op de maat die je wenst kun je dan doen met de zaagtafel. Je zaagblad produceert zodanig veel hitte en kan niet afkoelen en verbrand daarom je hout. Een lintzaag krijgt meer tijd om af te koelen. Denk ik.
 

Arnold

Nieuw lid
19 okt 2009
5
0
Alvast bedankt voor de eerste reacties. De suggestie om een lintzaag te gebruiken wordt 'm niet. Ik heb wel een lintzaag (ook pas sinds heel kort) maar dat is een Elektra Beckum BS 230 (huidige Metabo BS230 is nog exact identiek volgens mij). De lintzaag is een klein en vrij zwak machientje en heeft de grootste moeite om door het hout te komen... resultaat is eveneens verbranding. De zaagtafel is een Metabo TK 1685, bouwjaar volgens mij 1989. De tip om een ander zaagblad te proberen (ik heb eerdere forum nu gelezen) ga ik uitproberen. Had al in een boek gelezen dat minder tanden beter schulpt door hardhout; mooi dat dit bevestigd wordt. Het zaagblad dat nu op de machine zit (erbij gekregen) is waarschijnlijk al enigszins bot. Ik heb er echter weinig ervaring mee dus durf niet te zeggen in hoeverre het blad bod is. Het kan wel even duren voordat ik een ander zaagblad heb gekocht en daarna zal ik laten weten of het schulpen beter gaat.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens een boek over zaagtafels dat ik heb, zijn mogelijke oorzaken:
- bot zaagblad.
- zaagblad staat niet exact parallel aan de langsgeleider.
- te fijn getand zaagblad.
- te lage doorvoersnelheid.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
om hout langs te zagen moet je een langshoutzaag gebruiken. Deze heeft idd minder tanden en dus meer plaats achter elke tand. Die plaats dient om het zaagsel af te voeren. Bij langs zagen heeft het zaagsel de vorm van mini-schaafkrullen. Omdat deze groter zijn dan het zaagsel bij afkorten moet er dus meer plaats acher de tand zijn. Als er te weinig plaats is geraakt het zaagsel slecht afgevoerd en gaat zagen stroever waardoor de zaagsnede verbrand... De juiste zaag om langs te zagen: http://images4.speurders.nl/images/50/5 ... 2884_1.jpg
 

Arnold

Nieuw lid
19 okt 2009
5
0
Op basis van jullie tips en nog wat speurwerk op internet uiteindelijk een zaagblad besteld, en wel deze: http://www.defrezenshop.nl/

Bestelnummer 21131530
Omschrijving Edesso Schulp Zaagblad 315 mm 20 tanden
Prijs € 32,40
Informatie Edesso HM Cirkelzaagblad grove vertanding

Weliswaar een wisseltand en geen vlakke tand zoals ik volgens sommige bronnen moet hebben voor schulpen, maar da's moeilijk te vinden. De prijs valt me mee al komt er nog verzendkosten en btw bovenop. Als ik 'm ontvangen heb en weet hoe die zaagt zal ik dit berichten.
 
Ik had, ook zonder ervaring met een zaagtafel, hetzelfde. En het hout knelde ook steeds. Wat bleek; ik had de langsgeleider laten doorlopen voorbij het begin van het zaagblad. Het hout kon dus niet opzij, liep vast. Ik neem aan dat je dezelfde fout niet gemaakt hebt, maar voor het geval dat ...
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
is je zaagblad wel scherp....

ik kocht eens een tweedehands festool cirkelzaag en zaagde als eerste een stukje plaatmateriaal. Ging perfect. Daarna wilde ik een eikenhouten plank van nog geen 3 cm dik zagen en dat ging in het geheel niet. Het hout verbrande en ik kwam er nauwlijks door.

Het blad leek mij wel scherp (leek als ik was). Ik heb het toch laten slijpen (kosten 15 euro) en zie daar... nu zaag ik alles zonder probleem. Zelfs keihard en taai robinia gaat probleemloos.

groet, marco
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
deverbeeldinginhout zei:
Ik had, ook zonder ervaring met een zaagtafel, hetzelfde. En het hout knelde ook steeds. Wat bleek; ik had de langsgeleider laten doorlopen voorbij het begin van het zaagblad. Het hout kon dus niet opzij, liep vast. Ik neem aan dat je dezelfde fout niet gemaakt hebt, maar voor het geval dat ...


Het lijkt mij dat in jouw geval het spauw mes te dik was voor het gebruikte zaagblad of niet goed uitgelijnd was.
Een spauwmes moet de zaagsnede niet uit elkaar duwen, maar er voor zorgen dat de zaagsnede niet dichtloopt achter het zaagblad waardoor het werkstuk door het zaagblad meegenomen wordt en richting gebruiker wordt gecattapulteerd (ook wel kickback genoemd).

Over het afstellen van de langsgeleider zijn de geleerden het niet over eens. De ene zegt dat het precies parallel aan het zaagblad moet worden afgesteld de andere zegt dat het aan het einde van de tafel iets verder van het zaagblad afgesteld moet worden om elk risico van kickback uit te sluiten.
 

Arnold

Nieuw lid
19 okt 2009
5
0
Hierboven genoemde zaagblad van Edesso al zeker 2 weken in huis, maar weinig tijd gehad. Vandaag eindelijk kunnen testen: plankje dat met oude (inderdaad versleten) zaagblad verbrandde, zaag ik nu soepel doormidden zonder brandsporen. Bedankt voor jullie hulp en tips. groet, Arnold
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.