PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

MichelvdD
25-10-13, 10:17
Ik denk dat bijna iedereen op dit forum de site van Matthias Wandel wel kent:
http://www.woodgears.ca
Ik heb een aantal weken geleden de plannen voor zijn lintzaag gekocht:
http://www.woodgears.ca/bandsaw/homemade.html

Ik zal proberen hier een bouwverslag bij te houden van de bouw van deze lintzaag.
Ik heb een vrouw die onregelmatig werkt, een zoontje van 2 jaar en een hoop andere hobby's die ook tijd vragen.
Dus reken niet op dagelijkse updates.

Vandaag begonnen met in AutoCAD tekenen van het frame om hem vervolgens schaal 1:1 te plotten:
9899

Deze tekening ga ik op een plaat MDF plakken van 36mm dik (2x 18mm).
De plaat MDF leg ik op mijn werktafel en vul hem zonodig uit zodat hij mooi vlak is.
De plaat zal ik her en der voorzien van gaten voor mijn lijmklemmen.
Ook wil ik er wat verticale posten op maken zodat alle framedelen netjes op elkaar verlijmd kunnen worden.

Affijn, vandaag na het werk dus eerst maar eens naar de bouwmarkt om wat 18mm MDF.

Athanor
25-10-13, 10:38
Dat wordt een interessant project! Misschien goed om nog even na te denken over de kwaliteit MDF die je gaat halen, voor zo'n machine lijkt MDF met een hoge densiteit mij aan te raden.

succes! Fons

MichelvdD
25-10-13, 10:45
Misschien goed om nog even na te denken over de kwaliteit MDF die je gaat halen, voor zo'n machine lijkt MDF met een hoge densiteit mij aan te raden.
Het MDF zal alleen dienen als een mal voor het te verlijmen frame van vurenhout.

Athanor
25-10-13, 10:54
Oké, dan maar zo voordeling mogelijk inkopen!

jaap
27-10-13, 10:58
Heel interessant, ben benieuwd hoe alle kleine problemen en vraagstukken opgelost gaan worden. Lagering, zaaglintgeleiding, zaagwielen etc.

jaap

klaas0639
27-10-13, 12:10
Interessant project. Zorg dat je veel foto's maakt en hou ons op de hoogte he :-)

mvg
klaas0639

MichelvdD
28-10-13, 21:56
Vandaag begonnen met de "bouwplank" welke ik ga gebruiken om het frame zo recht mogelijk te verlijmen.
Eerst de tekening op een plaat 18mm mdf lijmen met spuitlijm:
10059
Om de plaat echt vlak te krijgen heb ik er stroken van 10cm multiplex onder gemaakt:
10060
De positie van de stroken heb ik van te voren op tekening gezet zodat ik zeker weet dat ze straks niet in de weg zitten voor mijn lijmklemmen:
10061
Gaten voor de lijmklemmen:
10062
De gaten ga ik dus straks zo gebruiken:
10063

Renault
29-10-13, 18:51
Aha, interessant om te volgen. Waren niet al meer forummers met zijn lintzaag begonnen?

klaas0639
29-10-13, 19:30
Verdraaid ja Renault, ik herinner me nu ook zo iets. Althans ik herinner me de melding van iemand die was begonnen. Hoe het verder is gelopen heb ik nooit gehoord of ben ik vergeten (kan ik me niet voorstellen :-))

mvg
klaas0639

klaas0639
29-10-13, 19:45
PatrickM heeft op dit forum vanaf december 2011 hierover gerapporteerd. Succesvolle bouw begrijp ik.

MichelvdD
30-10-13, 10:06
Klopt, dit is het draadje van PatrickM:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4388-Lintzaag&highlight=lintzaag+matthias+wandel
Zijn laatste post is van juni 2012, toen was hij nog niet af.

Ook Stasjonssjef heeft hem gemaakt:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?2452-eigenbouw-lintzaag&p=80671&viewfull=1#post80671

klaas0639
30-10-13, 12:42
Ja, ik zou ook graag deze lintzaag bouwen maar... Potverdorie, ik weet al niet waar ik de tijd weg moet halen om kistje II te bouwen.

Mvg
klaas0639

MichelvdD
30-10-13, 13:30
Eerst de lintzaag en die dan gebruiken om het kistje II te bouwen? ;-)

klaas0639
30-10-13, 15:07
Neenee, ik heb Rendew een belofte gedaan :-)

maar ik volg je met meer dan normale interesse.

mvg
Klaas

PatrickM
01-11-13, 20:17
Hoi,

Ben benieuwd!

Mijn lintzaag is eigenlijk nooit "echt" afgekomen . Wegens tijdgebrek en andere problemen het project maar opgeheven

MichelvdD
06-11-13, 08:58
En we zijn weer een stukje verder:
De eerste 2 lagen op maat gemaakt en in de klemmen gezet:
10278
En als de lijm droog is ziet het er zo uit:
10279
Nu proberen er elke avond een laagje op te lijmen.

klaas0639
06-11-13, 09:38
Ha ik begon me al ongerust te maken -:)
Nee hoor, niet echt. Mooi om je vorderingen te zien.

Een algemene vraag/opmerking
ik weet dat Mathias Wandel ook gewoon vol hout gebruikt en dus zou ik dat ook kiezen. Maar ik vraag me toch of dat niet hinderlijk veel blijft werken oiv relatieve vochtigheidvariaties. Zou een goede multiplex een betere keus zijn ? Of is dat veel minder stijf?
MDF is waarschijnlijk het minst gevoelig voor omgeving (rel. vochtigheid) maar dat is, voor zover ik weet, slapper en blijft (traag) vervormen.

mvg
klaas0639

MichelvdD
06-11-13, 10:38
@Klaas:
Ik hoop de invloeden van vocht te kunnen beperken door het hout af te sluiten, oftwel te verven.
M'n gevoel zegt dat het dan wel mee zal vallen met de hinder van het werken, de tijd zal het leren :-D

Matthias schrijft het onderstaande over het gebruik van multiplex en mdf voor het frame:
"Please note that the figures above are for wood strength and stiffness along the grain. Wood tends to be much weaker across the grain. If you were to make the frame out of plywood, half the wood grain would be perpendicular to the direction of force, which would result in a frame only half as strong and half as stiff. Do not use MDF for the frame, as it will sag under load. Any evergreen soft wood (other than balsa) should be adequate for the frame. You can also use hardwood, resulting in a stronger frame, but it will be much heavier."

klaas0639
06-11-13, 13:22
OK. Over de sterkte maak ik me niet zoveel zorgen. Ik denk ook dat vol hout de beste keus is. Maar qua stabiliteit?

Overigens verwacht ik met jou dat je op dit punt, verven een positieve invloed zal hebben.

mvg
Klaas

SamPonette
06-11-13, 14:00
Goh, Andre maakt anders toch ook draaibanken in massief hout en spindels etc.. als het hout droog genoeg is en je werkplaats stabiel genoeg qua vocht, is dat allemaal toch geen probleem? En afsluiten zal idd ook wel helpen

klaas0639
06-11-13, 16:40
Ja dat is heel bemoedigend. Zal dus wel OK zijn, zeker als de vochtigheid niet al te zeer varieert.

mvg
Klaas

Renault
06-11-13, 17:00
Is jou vuren niet wat grofdradig?

MichelvdD
06-11-13, 20:48
@Renault:
Matthias zelf zaagt de onderdelen uit vuren legplanken van de ikea. Ik denk niet dat dat veel beter is dan het vuren wat ik gebruik.
Het frame bestaat uit zes lagen van 18mm vuren, dus een totale dikte van 108mm, dat kan wel wat hebben denk ik, ook als het wat minder vuren is.

Scheppie
06-11-13, 20:49
Is jou vuren niet wat grofdradig?

Hey... het is vuren he :)

MichelvdD
07-11-13, 08:29
Gisteren weer wat stukken gelijmd:
10301
Ik heb voor deze klus nog wat extra lijmklemmen gekocht, 8 stuks om precies te zijn.
Ik dacht dat ik met de nieuwe klemmen en mijn bestaande klemmen aardig wat had.
Niet dus, je bent er zo doorheen als je wat klemt. Het gaat dus allemaal wat trager dan ik zou willen.

MichelvdD
08-11-13, 11:16
Gisterenavond weer een paar latjes in de klemmen gezet:
10335
Ik moet dus echt nodig een paar extra lijmklemmen hebben.

Heeft er iemand ervaring met de goedkope lijmklemmen van de bouwmarkt? Dus twee voor 5 euro.
Ik begrijp dat die voor dagelijks gebruik niet voldoen maar voor een eenmalig project?

Imco
08-11-13, 11:23
Moet je niet aan beginnen. Ik heb er ook eens 4 aangeschaft met dezelfde gedachte. Maar tijdens het eenmalige project is het niks dan ergernis omdat ze niet fatsoenlijk klemmen, en daarna heb je ze toch weer eens nodig en blijf je telkens tegen ze aanlopen. Weggooien doe je ze toch niet, dus als je er koopt koop dan meteen fatsoenlijk. Ook de bouwmarkt heeft degelijke klemmen, maar die vind je helaas niet in de euro-bak.

bruine_beer
08-11-13, 12:49
Ik volg je bouwverslag met véél interesse en ben benieuwd naar het resultaat!

De lijmtangen van Ecotools hebben een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. http://www.ecotools.nl/lijmtangen/

Op het ogenblik kan je spijtig genoeg geen bestellingen plaatsen bij Ecotools owv zware stormschade.

MichelvdD
08-11-13, 13:02
@Imco; je hebt wel een punt ja. Weggooien doe je ze inderdaad toch niet.
@Bruine_beer; ik heb ze snel nodig dus Ecotools gaat hem niet worden. Wel bedankt voor de tip!

Dan toch maar naar de bouwmarkt om dezelfde klemmen als ik nu al heb. Die kosten iets meer dan 5 euro per stuk, ook niet de hoofdprijs natuurlijk.
En tot nu toe bevallen ze goed, nog niks kapot ofzo.

Imco
08-11-13, 13:25
Ik weet niet welke bouwmarkt je binnenloopt maar bij de bekende zoals G...A , P..X.S ed. hebben vrijwel elke week kortingsbonnen. Als je toch dezelfde klemmen haalt kun je ze zo maar met 20% korting meenemen. Scheelt toch weer in deze economisch zware tijden. ;-)

MichelvdD
08-11-13, 13:29
@Imco: even op de site gekeken; vanaf vandaag 20% keuzekorting :-D Thnx!

MichelvdD
12-11-13, 09:18
Niet veel bijzonders te melden eigenlijk. Ik ben weer een paar laagjes verder:
10500
Het hele frame bestaat uit zo'n 70 stukken en omdat ik alles netjes recht op elkaar wil lijmen doe ik maar 1 laag per keer.
Dus ja, daar gaat wat tijd in zitten. Tenminste, het drogen van de lijm dan.
Maar we komen er wel.

Ondertussen een beetje aan het rond neuzen naar een motor voor het ding.

Vin_d
12-11-13, 09:59
waarom schroef je de tussenlagen niet op elkaar met de lijm, wanneer de lijm droog is schroef je ze er terug uit of je laat ze zitten.
als je ze laat zitten moet je ook niet wachten tot de lijm droog is voor de volgende laag.
is goedkoper dan de klemmen en als je dan enkel de laatste laag met klemmen doet zie je de schroefgaten niet.

Maar anderzijds, men kan geen lijmklemmen genoeg hebben natuurlijk met zo een hobby. ;)

mvg,
Vincent

MichelvdD
12-11-13, 10:22
Daar heb ik ook aangedacht, was ook een suggestie van Matthias.
Het leek mij erg bevredigend om het volledig te lijmen, en dat is het ook :-)
Een betere reden heb ik niet. Wellicht dat ik het de volgende keer wel zou doen.

MichelvdD
25-11-13, 09:08
Het frame is grotendeels klaar.
1091410915
Ik moet er nog een paar gaatjes in boren en dan kan ik de onderkant ook lijmen.
En nog een avondje hoekjes afronden en schuren.

workingwithwood
23-12-13, 22:18
Het projekt stokt toch niet? Doorgaan Michel!

MichelvdD
24-12-13, 08:34
Nee hoor, dit project loopt nog steeds. Alleen op een iets lager pitje afgelopen 2 weken.
Het frame is inmiddels klaar, daar zal ik nog een foto van schieten en hier plaatsen.
Gisteren heb ik een motor besteld voor de lintzaag, 0,75kW, 1500rpm.
Ondertussen ben ik begonnen aan de "top wheel mount".
11722
In het raam komt een blok hout met daarin de as van het bovenste wiel. Als je het zaaglint op spanning brengt komt alle spanning op dit raampje, de onderste en bovenste regel worden uit elkaar getrokken.
De hoekverbindingen moeten dus behoorlijk sterk zijn. Matthias bereikt door gebruik te maken van een "box joint", maar ik heb hier (nog) geen jig voor.
Ik heb er dus voor gekozen om de hoeken te versterken met een "spline", zoals op de foto te zien is.

FFF
24-12-13, 08:48
Zeer mooi project, en hele nette uitvoering. Ik ben benieuwd waar je de motor hebt besteld en wat deze ongeveer kost?

MichelvdD
24-12-13, 08:58
Ik heb de motor hier besteld:
http://www.halvewerk.nl/professionele_elektromotor_1500t/min

Komt op 115 euro voor de 0,75kW uitvoering.

klaas0639
24-12-13, 09:24
Mooi om weer wat van je te horen. Klinkt goed.
Mvg
klaas

Heckemann
24-12-13, 10:20
Dit draadje volg ik met aandacht. Je bent goed bezig volgens mij, 't komt allemaal erg degelijk over en je foto's geven een goed beeld. Ik speel met de gedachte (let wel: ik zeg "speel" . Te veel leuke projecten, te weinig tijd) om een omgedraaide uitvoering (open deel links) te maken, beter geschikt voor mijn linkshandigheid, dus het is prettig om deze bouw zo te kunnen volgen, bedankt!

Groet, Rob.

klaas0639
24-12-13, 10:30
@Heckemann: Aha, "..... speel met de gedachte.....". Genoteerd hoor :-).
Ik ook, zoals je weet. Ik besef dat het in mijn geval (rechtshandige) verstandiger is er een te kopen. Maar het lijkt me leuk.

mvg
klaas

Heckemann
24-12-13, 10:42
Ik voel een bepaalde druk.... Waar dat nou vandaan komt....:confused:

MichelvdD
24-12-13, 11:15
Thnx Heckemann en Klaas!

MichelvdD
24-12-13, 13:29
Het raampje afgewerkt, tevens het blok waar de as in komt er even los ingezet.
Het blok kun je straks voor- en achterover kantelen zodat je het bovenste wiel kan uitlijnen parallel aan het onderste wiel.
1173511736

klaas0639
25-12-13, 13:53
Dit raam/blok is bedoeld om het lagerhuis en lager voor het bovenste wiel in te monteren is het niet? (ik kan het niet zien op de woodgears website; misschien kijk ik niet goed).

Heb je nog overwogen hier een soort hybride (ik bedoel combinatie van hout en metaal) toe te passen?. Ik denk aan bijv. met metalen dunne vulplaatjes ( shims in het nederlands) uitlijnen van een kant-en- klaar kogellagerblokje?
Matthias klemt het lager gewoon in het houten blok he? Lijkt me niks :-); ( zegt de stuurman aan wal)

mvg
klaas

MichelvdD
25-12-13, 22:08
Nee, dat blok daar komt de as in, de as zelf draait niet.
De lagers komen aan het wiel aan twee kanten. Ik heb wel vertrouwen in de manier van Matthias.
jij niet Klaas? Te zwak naar je gevoel?

klaas0639
25-12-13, 22:48
Ik meende dat ook de as roteerde en hij de kogellagers inklemde in het houten blok en hij dat geheel instelbaar maakte. Dat leek me niet gelukkig. Maar naar ik nu van je begrijp zijn in zijn ontwerp deze functies gescheiden. Lijkt me goed zoals jij dat beschrijft.

En op zich heb ik ook wel vertrouwen in Matthias. Hij heeft er al twee versies gebouwd tenslotte of misschien ondertussen wel meer. Ik heb me niet verdiept in zijn ontwerp maar werd wat ongerust toen ik je raam zag (mooi gemaakt overigens). Mijn onrust blijkt gebaseerd op verkeerde veronderstellingen mijnerzijds.

Met vr. groet,
Klaas

PS: ik ben dan wel benieuwd hoe het wiel op de as is gelagerd. Maar dat komt tzt wel langs :-).

MichelvdD
26-12-13, 13:07
PS: ik ben dan wel benieuwd hoe het wiel op de as is gelagerd. Maar dat komt tzt wel langs :-).
De wielen zijn als volgende aan de beurt.

MichelvdD
27-12-13, 13:23
Vanochtend de geleiders voor het raampje gemaakt, en de laatste bewerking aan het raam gedaan zodat het in de geleiders past.
Het geheel kan nu nagenoeg spelingsvrij op en neer bewegen, noodzakelijk om straks het zaaglint op spanning te brengen.
Foto's zeggen altijd meer dan woorden:
118241182511826

MichelvdD
28-12-13, 20:07
En zo kun je straks het zaaglint op spanning brengen:
11877
Het doorbuigende deel bestaat uit drie strookjes hardhout van 0,7mm dik, een bladveer dus als het ware.
Op de plaats van de ringsleutel komt nog een houten slinger.

tuoh
28-12-13, 23:20
Denk eerder aan 0,7cm :D

MichelvdD
28-12-13, 23:41
Owja, oeps.

MichelvdD
30-12-13, 22:21
Vandaag een begin gemaakt met de wielen.
De wielen krijgen een diameter van 40cm en worden 30mm dik. Die 30mm bereik ik door 2x15mm MDF op elkaar te lijmen:
11972

In de wielen komen 4 gaten van 40mm, deze kun je straks gebruiken om het wiel met de hand rond te draaien.
Tevens dienen de gaten om straks lijmklemmen doorheen te doen als ik het lagerblok op het wiel moet lijmen.
11973

Morgen ga ik de wielen uitfrezen met de bovenfrees.

klaas0639
30-12-13, 22:50
Dat lijkt me weer een leuk stuk.
mvg
klaas

gompy58
30-12-13, 23:33
Respect voor je werk hoor, zeker dat raampje om eea te gaan spannen straks is mooi geworden hoor.

Dat lijmen van zoiets als die MDF plaatjes voor de wielen. Is het niet eenvoudiger om daar gewoon een paar balkjes overheen te leggen en die op de uiteindes te klemmen ? Minder klemmen nodig en over het complete oppervlak druk.

Lampo
31-12-13, 10:59
Erg leuk project, dat ik al enige tijd met veel plezier volg! Moet toch heel veel voldoening geven om een dergelijke machine zelf te bouwen uit hout!

Hoe ga je dit frezen? Met een cirkelgeleider? Ben benieuwd hoe je dan de binnenkant fixeert t.o.v. De buitenkant, zodat je ook bij het laatste stukje een perfecte cirkelvorm houdt. Daar loop ik altijd mee te worstelen, je kunt wel met latjes de boel fixeren, maar dat leidt toch ook weer tot schroefgaten in het deel dat je wel wilt gebruiken...

gompy58
31-12-13, 11:59
Geen idee hoe het in de bouwinstructies staat. Waar ik aan zou denken is om eerst het as gat helemaal in orde te maken. voordat het wiel rond gemaakt gaat worden. Zodra dat asgat helemaal perfect is neem je een stukje rondhout dat exact in dat asgat past. Dat monteer je op een stuk plaat.

Dan het toekomstig wiel erop leggen dat nu nog vierkant is, met een decoupeerzaag grofweg alvast rondzagen waarbij je ongeveer een cm van de uiteindelijke lijn blijft.

Vervolgens leg je de plaat met het grof bewerkte wiel op de juiste plek op een zaagtafel. Door dat je het wiel nu op zijn tijdelijke as langs de zaagtafel draait krijg je een wiel dat perfect rond is met een perfect gecentreerd asgat.

Het asgat maken NAdat je het wiel rond hebt gezaagt zal, denk ik zelf, zelden een goed gecentreerd asgat opleveren.

MichelvdD
31-12-13, 14:29
Het frezen stelt niet veel voor, ik zaag ze eerst grof uit en maak ze daarna mooi rond op mijn freestafel.
De wielen hoeven niet gelijk perfect te zijn, sterker nog, ze zijn nu een paar mm te groot.
Als de lagers op de wielen zitten draai je de boel op maat, zo zit het asgat ook precies in het midden.
Hier een foto hoe Matthias dat doet:
11975

Mijn wielen:
11976

Om een idee te krijgen de wielen even op het frame geplaatst:
11977
Lijkt al op een lintzaag toch? :-D

Als volgende zijn de lagerblokken aan de beurt.

Stay tuned....
En voor de volgers, alvast een goed uiteinde!!

gompy58
31-12-13, 14:45
Is MDF eigenlijk niet te zacht voor wielen met dit doel? Het zaagblad komt op het zachte deel te liggen en daar komt best wat druk op. Je hebt het andere frame niet voor niets zo stevig gemaakt.

MichelvdD
31-12-13, 14:57
Matthias maakte ze van multiplex maar kreeg veel vragen of het ook niet met mdf kon. Hij heeft daarop een lintzaag gemaakt met mdf wielen en heeft daar goede ervaringen mee. Daar vertrouw ik maar op.
mocht het in de toekomst toch slijten ofzo dan kan ik altijd nog andere wielen maken.

ik ga misschien na het draaien de kopsekant van de wielen nog wel insmeren met verdunde houtlijm, dat maakt het ook wat harder.

klaas0639
31-12-13, 15:24
Die druk valt wel mee. Het is over een redelijk aantal vierk cm verdeeld, zo'n 50 tot 100 vierk cm. Dat is geen enkel probleem.

mvg
klaas

ps: en mdf is homogener wat voor deze toepassing niet verkeerd is.

MichelvdD
03-01-14, 14:26
Vandaag aan de slag gegaan met de lagerblokken.
Ik heb besloten ze rond te maken, Matthias heeft ze vierkant gemaakt.

De lagerblokken maak ik van 15mm multiplex, de lagers zijn ook 15mm dik.
Ik had toevallig nog een cirkel van een ander project liggen en die had de juiste maat (14cm diameter) dus die kon ik mooi als mal gebruiken.
Met een m6 boutje de mal op een plakje geschroefd:
12084

Daarna afkorten op de afkortzaag:
12085

De afkortzaag op 45 graden gezet en de hoekjes er ook even af:
12086

Vervolgens naar de freestafel om hem langs de kopieerfrees te halen:
12087

Dat geeft dit als resultaat:
12088

Nu de gaten voor de lagers d'r in boren met een gatenzaag:
12089

Nu hebben we een mooie cirkel met in 't midden een gat voor het lager:
12090

Het gat heeft een diameter van 51mm, het lager heeft een diameter van 52mm, met de bankschroef pers ik het lager in het gat:
12091

Vervolgens de lagers met blokken op de wielen geplaatst:
12092
12093

Met de nog natte lijm de blokken zo geplaatst dat ik geen "slinger" in het wiel heb, dat is een kwestie van draaien aan het wiel, beetje kloppen met een hamer, weer draaien, weer kloppen, etc. Daarna vastgezet met wat schroeven.

Al met al ben ik tevreden over het eerste wiel. Ik heb een "slinger" van 0,2mm, wat volgens mij geen enkel probleem is.
Hier nog een filmpje van het slingeren:

http://www.youtube.com/watch?v=jw_9qWEixww

SamPonette
03-01-14, 16:09
zie ik het goed en zit het borgmoertje van je kopieerfrees los? voorzichtig he ;)

MichelvdD
03-01-14, 16:17
zie ik het goed en zit het borgmoertje van je kopieerfrees los? voorzichtig he ;)
Dat was me op de foto ook opgevallen ja, ga ik straks als eerste ff naar kijken. Thnx voor de waarschuwing iig!

SamPonette
03-01-14, 18:25
graag gedaan hoor :) niks is zo vervelend als je tijdens het frezen opeens wat te diep zit ...

Timber
05-01-14, 12:05
Michel,

Ik heb deze plannen vorig jaar (eind 2012) ook gekocht van Matthias Wandel. Door jou uitgebreide beschrijving op dit forum begin ik ook weer entousiast te raken. Ik heb ondertussen ook al wat materialen verzameld, maar ik zit even met het volgende. Zou je mij misschien kunnen vertellen waar je de bijpassende as voor de lagers vandaan hebt? Ik kan op internet wel rond staf materiaal vinden, maar ik heb mijn twijfels of dit wel nauwkeurig genoeg rond is voor de lagers.

Gr,
Arjan

klaas0639
05-01-14, 16:46
Wat betreft de vraag van Timber:
Gewoon naar een constructiebedrijfje bij je in de buurt fietsen. Naar de baas vragen, vertellen wat je wilt; snapt ie direct en hij laat een stukje echte as (heet geen staf maar as) met de alom bekende passing afzagen door zijn knechtje. Kosten varierend van niks tot zeg 10 Euro.

Mvg
klaas
PS als die baas het niet snapt zit je bij het verkeerde bedrijf :-)

MichelvdD
06-01-14, 08:48
Michel,

Ik heb deze plannen vorig jaar (eind 2012) ook gekocht van Matthias Wandel. Door jou uitgebreide beschrijving op dit forum begin ik ook weer entousiast te raken. Ik heb ondertussen ook al wat materialen verzameld, maar ik zit even met het volgende. Zou je mij misschien kunnen vertellen waar je de bijpassende as voor de lagers vandaan hebt? Ik kan op internet wel rond staf materiaal vinden, maar ik heb mijn twijfels of dit wel nauwkeurig genoeg rond is voor de lagers.

Gr,
Arjan

Leuk dat je er ook aan begint!! Wel een bouwverslagje maken he?! ;-)

De as heb ik inderdaad van een locale staalboer, het heet assenstaal.
Mijn maatje koopt daar beroepsmatig veel staal, hij heeft het kostenloos voor me kunnen regelen.
Anders had ik het waarschijnlijk gewoon online besteld, bij de ijzershop.nl ofzo.

Succes!

MichelvdD
08-01-14, 08:36
De motor voor de lintzaag heb ik inmiddels ook binnen.
Ik verwacht deze week nog een pakje met daarin een V-snaar.
Ik hoop dit weekend de poulies te kunnen maken.

Ik moet ook nog een zaaglint bestellen bij Tuff Saws. Maar waar doe ik goed aan? Eentje van zo'n 6mm voor het fijne bochtenwerk en eentje van 12mm voor het rechte zaagwerk?
Iemand suggesties?

SamPonette
08-01-14, 08:53
Ian van Tuffsaws helpt je graag en goed bij de keuze ;) gewoon even mailen, hij antwoordt naar het schijnt heel snel.

Zeker ook een lint nemen om te herzagen (resaw). Ze zijn niet duur daar en je kan dan beter gelijk genoeg voorraad in 1 keer bestellen ;)

MichelvdD
08-01-14, 09:49
Thnx Sam, ik ga hem gelijk eens mailen.

Heckemann
08-01-14, 11:06
Thnx Sam, ik ga hem gelijk eens mailen.

Zeker doen, goeie vent met heel veel verstand van lintzaagbladen (en linkshandig, dan heb je bij mij toch een streepje voor vrees ik :D)

Voor herzagen gebruik ik de SuperTuff Fastcut linten, 12mm 3tpi. Werkt als de brandweer en kan ik echt aanbevelen!

Groet, Rob.

MichelvdD
08-01-14, 22:36
Ik heb inderdaad al een reactie van Ian! Nog even wat inlezen en dan vrijdag wat zaaglintjes bestellen.
Vandaag ook de V-snaar ontvangen. Kan ik mooi van 't weekend de poulies maken.

Vanavond de wielen even op het frame gehad:
12358
De motor er ook even los opgezet.
Op de motor zat een grote zwarte kunststof bak met daarin de aansluitingen en de condensator.
Door de zwarte bak paste de motor niet in het frame. De bak dus maar vervangen door een lasdoos, nu past het prima.

Heckemann
08-01-14, 22:44
Ziet er goed uit. Erg benieuwd naar het eindresultaat. De kriebel die ik voelde wordt alleen maar erger, maar ik moet nog zo veel afmaken..... Keuzes....

Groet, Rob.

klaas0639
09-01-14, 09:42
Misschien heeft Ian al eerder zagen aan zelfbouwers van deze lintzaag geleverd en heeft hij waarschijnlijk - gezien zijn goede contacten met zijn klanten - ook terugkoppeling gehad. Hij kan je misschien een op ervaring gebaseerd advies geven.

ik ben heel benieuwd hoe je eerste proeven zullen verlopen.

Succes

klaas

MichelvdD
09-01-14, 11:38
.... Keuzes....

Groet, Rob.
Ik zou 't wel weten ;-)

MichelvdD
09-01-14, 11:38
ik ben heel benieuwd hoe je eerste proeven zullen verlopen.

Ik ook!! :-D

MichelvdD
13-01-14, 11:02
Door andere hobby's en bezigheden heb ik afgelopen weekend helaas niet zo heel veel kunnen doen aan de lintzaag.

Wel al een begin gemaakt met de poelie voor de motor. Deze maak ik van 18mm multiplex. De achterkant van de pulie is opgedikt met een kleiner schijfje 18mm multiplex.
De as van de motor is 19 mm. Het gat in de poelie is 18mm en heb ik op de as geperst, het zit als een huis en er zit geen slinger in de poelie.
12519
Nu de groef voor de V-snaar er nog in draaien. Da's een kwestie van de motor aanzetten en met de bijtel aan de slag.

De poelie voor het wiel zal wat groter worden, zo'n 30cm. Ik maak hiervoor eerst een ronde overmaatse schijf en schroef deze dan tijdelijk tegen de kleine poelie. Zo kan ik daar ook een groef in draaien.

MichelvdD
14-01-14, 08:34
De poelie voor de motor is klaar.
12540
Ik ben niet gelukkig met de hoeveelheid "vlees" dat aan de randen van de poelie overblijft, ik zie even aan of het heel blijft. Zo niet, dan maak ik een dikkere.
De poelie voor aan het wiel maak ik gelijk maar wat dikker.

MichelvdD
14-01-14, 08:54
De linten ook besteld bij Ian, TuffSaws.
Het is het volgende geworden:
- SuperTuff Carbon 1/4" x 10tpi
- Premium Vari-tooth 1/2" x 3/4tpi

klaas0639
14-01-14, 09:32
Lijkt me niks mis mee om in de proefopstelling v-snaarschijven van multiplex te proberen. (Eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat draaien. Niet uit een gebrek aan vertrouwen hoor; ik zou het zelf waarschijnlijk ook zo doen :-)). Voor de definitieve opstelling zou ik wel "echte" schijven nemen met een profiel dat hoort bij je v-snaar. De 19 mm asdiameter is een courante maat.

mvg
Klaas

PS. Ja, die wangen van je multiplex schijf lijken ook mij wat dun.

MichelvdD
14-01-14, 10:08
Voor de definitieve opstelling zou ik wel "echte" schijven nemen met een profiel dat hoort bij je v-snaar.
Dat zou voor de motor nog wel gaan inderdaad, voor 3 tientjes heb je daar een passende ijzeren poelie voor.
Maar voor op het wiel zal ik er sowieso één zelf moeten maken, want dat formaat (30cm) is niet te vinden, als het er al is zal het ook wel heel duur zijn.
Matthias gebruikt ook houten poelies op zijn verschillende lintzagen. Ik heb er opzich wel vertrouwen in, maar dan moeten die wangen wel wat dikker.

Jij bent nog niet begonnen Klaas? ;-) Je kan je nog inhouden?

de Haan
14-01-14, 11:43
Tuoh heeft voor zijn draaibank ook zelfgemaakte houten poelie,s gebruikt.

klaas0639
14-01-14, 16:38
OK, als het al eens is gedaan, wie ben ik dan om er twijfels over te hebben :-). (@ de Haan: Maakte Tuoh ze van multiplex of uit massief hout?).

ja Michel, ik bedwing me nog. Voorlopig ben ik stuurman aan wal :-). Een van de redenen daarvoor is dat ik via het internet wel mensen ken die begonnen aan het bouwen van een lintzaag en hem soms af kregen. Maar ik ken buiten Matthias niemand die met foto's en goede voorbeelden rapporteerden over hoe goed of slecht zijn machiene werkte.

Maar ik heb wel vertrouwen in je resultaten tot nu. Ziet er allemaal heel goed uit vind ik en het schiet ook op. Dat laatste (de voortgang of eigenlijk het gebrek daaraan) zou bij mij een probleem kunnen worden.

Met groet,
klaas

de Haan
14-01-14, 16:56
Klaas, moet je even hier op het forum zoeken.

klaas0639
14-01-14, 17:20
@ De Haan: Precies, dat is het nu juist. Ik vond niemand die een testverslag geeft. Heb ik weer wat gemist? Is best mogelijk :-). ik ga nog eens kijken.

mvg
klaas

de Haan
14-01-14, 18:05
Lees dit maar, neem wel even de tijd.
Rond blz 7 gaat het over poelie,s

http://www.woodworking.nl/showthread.php?7390-Een-raadsel

tuoh
14-01-14, 21:01
Nou, ik kan jullie het herlezen besparen:D Multiplex riemschijven werken perfect, ze zijn ook redelijk duurzaam op voorwaarde dat het profiel klopt met de snaar. Op de foto hierboven is dat duidelijk niet het geval, zo mis je een deel grip. Voor een riem van 13mm breed volstaat een multiplexplaat van 18mm dik, de zijflanken zijn dan nog zwaar genoeg.

Bij het uitdraaien van de V-groef is het belangrijk dat de hoek van de flanken gerespecteerd word. De diepte van de groef is perfect als de riem, in de groef gelegd, nog een kleine mm vrij blijft van de bodem. Bij het onder belasting draaien zakt de riem dan naar de bodem en hebben de zijkanten van de riem de juiste aanlegdruk op de flanken. Op deze manier kan de riem nooit de multiplex riemschijf open drukken en dat komt de levensduur van de houten riemschijven zeer ten goede.

Tot vermogens van ongeveer 2pk, en niet te hoge toerentallen doet een multiplex poulie niet onder voor een gietijzeren of alu ding. Voor dit lintzaagje zie ik geen problemen in het verschiet.

Tot hier toe al een knap staaltje van bouwen trouwens, dat gaat zeker werken.

Mvg,

André

MichelvdD
15-01-14, 07:53
Bedankt André, dat was net het zetje dat ik nodig had om een nieuwe poelie te maken. Ik had toch al een geen goed gevoel bij mijn poelie.
Binnenkort dus versie twee :-D

klaas0639
15-01-14, 14:14
Dat is een goed bericht van Tuoh!
Mooi.

met vr. groet,
Klaas

klaas0639
23-02-14, 17:45
Een berichtje wat zijdelings met dit item te maken heeft.
Een jaar geleden kocht ik een tweede of derde hands Flottjet lintzaag. Kreeg het machien moeilijk goed aan de praat. En mijn interessse verschoof naar andere dingen waardoor de zaag steeds verder naar een hoekje van mijn "atelier" schoof (mede een gevolg van dat ik met veel dingen tegelijk bezig ben).

Recent de Flottjet weer opgepakt. Ik kocht een paar zaaglinten van Tuffsaw. Voor de keuze van zaagbreedte etc heb ik me laten adviseren door Ian. Op dit forum bekend.
Probeerde met die zaaglinten de machine opnieuw in te regelen en aanvanklijk leek dat een succes. Mooi rechte dunne plakjes. Ik was onder de indruk. Maar .... de zaak ljkt niet stabiel. Wat een gedonder. Zal er in een apart draadje wel verder over uitweiden. Sluit overigens voorlopig niet uit dat het deels mijn onkunde en gebrek aan ervaring is.

Maar ondertussen denk ik ook en opnieuw: misschien moet ik de Flottjet als hulpmiddel gebruiken om TOCH zelf een lintzaag te bouwen. :-)

Mvg
klaas

PatrickM
16-03-14, 17:54
ik heb het heel anders gedaan die poelie haha,

Met een gatenzaag heb ik dat middelste stukje multiplex gemaakt, 2 stukjes triplex en tegen aan gelijmt, ding op de motor gemonteerd en de wobbel heb ik eruit gehaalt door met een gewone 9 mm baco houtbeitel er tegen aan te steken als het spulletje draait, haha 14652

Werkt super

Bert2
16-03-14, 21:47
Prachtig projekt Michel!
Heb er nooit bij stil gestaan om zoiets van hout te maken.
Ben benieuwd of je er verder mee gekomen bent.
Bert.

heppiecamper
05-07-14, 15:15
Nog nieuws? Ik ga binnenkort ook beginnen!

ornament
22-07-14, 12:31
hallo allen,

een ander type houten lintzaag wordt in gebruik genomen in de windmolen De David, een kleine industriële zaagmolen in Nederland ; zie link

http://www.noorderkrant.nl/nieuws/20691/molen-de-david-warffum-kan-weer-zagen/

en ook nog een filmpje over het testen van de lintzaag

http://youtu.be/oecidsc_Vk0

http://youtu.be/oecidsc_Vk0

groeten,

Ornament
http://www.houtsnijden.eu

WR1944
22-07-14, 17:47
Die hand gedreven lintzaag lijkt me wel heel erg derde wereld. Het minste dat je zou kunnen doen was een trapmechanisme aanbrengen zodat je met twee handen je werkstuk kan manipuleren. En dan is een klein electromotortje natuurlijk maar een klein stapje verder. En dan wel nog even bij de ARBO langs om het wat veiliger te maken. Was alles in het leven maar zo simpel. ;)

ornament
22-07-14, 20:48
En dan is een klein electromotortje natuurlijk maar een klein stapje verder. En dan wel nog even bij de ARBO langs om het wat veiliger te maken. Was alles in het leven maar zo simpel. ;)

Ze volgden de goede raad op.
Het erf hebben ze al aangepakt om het veilig te maken.
En indien er geen wind is, schakelen ze over op een oude stationaire ontploffingsmotor. klik hier voor foto's. (https://www.flickr.com/photos/aadvanderdrift/sets/72157641994451545/)
Ze blijven dus niet met de hand draaien.....weer een periode die definitief afgesloten wordt.......want .......windkracht is (her)ontdekt.

Heeft Matthias Wandel dat trouwens al al eens geprobeerd?

groeten,
Ornament

tuoh
22-07-14, 22:01
Hé, dat is een unieke lintzaag geworden. Een heel (indrukwekkend) bouwwerk voor wat uiteindelijk "maar" een lintzaag inclusief (wind)aandrijving is. Het is een constructie geworden om duimen en vingers bij af te likken:D

Bedankt Ornament voor de link.

Ps: die klus is misschien ooit wel voor herhaling vatbaar

ornament
22-07-14, 22:56
hallo Tuoh,

ik voelde je al aankomen. Dat jij nog geen lintzaag hebt gemaakt, naar je eigen ontwerp?

Ik ben gaan speuren omdat ik gefascineerd ben door de foto's die je in een gelijkaardige post hebt gezet en ik enkele dagen geleden ontdekt heb.

ter herinnering:

18456
18457

Minder verplaatsbaar maar het ziet er stoerder uit

En nu we het er toch over hebben, ik vroeg mij onmiddellijk af, waren de houten loopvlakken van de wielen met iets bekleed ? Of is het bij de introductie van gietijzeren wielen dat die noodzakelijk zijn geworden, en was het nog niet uitgevonden?

Een beetje animatie tot als er weer wat Matthias lintzaag nieuws komt.

groeten ,
Ornament
ttp://www.houtsnijden.eu (http://www.houtsnijden.eu)

ornament
22-07-14, 23:15
Die hand gedreven lintzaag lijkt me wel heel erg derde wereld. Het minste dat je zou kunnen doen was een trapmechanisme aanbrengen zodat je met twee handen je werkstuk kan manipuleren.

en daar komt die dan

http://youtu.be/95VsThmszek

groeten,
Ornament

Heckemann
23-07-14, 09:02
Doe dat nou niet, jongens, dat soort filmpjes plaatsen... Ik HEB al zo'n lange TO-DO lijst!

Mooi en slim bedacht, dat tweede setje pedalen. Toch denk ik zelf meer de kant op van een klassiek trapmechanisme icm een vliegwiel, dat lijkt me, zeker bij bediening door één persoon, wat makkelijker en lichter te bedienen.

Dank voor het filmpje, Ornament!

Groet, Rob.

WR1944
24-07-14, 02:58
Het zet mij ook aan het denken. Niet dat ik een voetgedreven lintzaag wil gaan maken maar ik mis een lintzaag wel degelijk. Omdat de zoldering van m'n kelder net iets hoger is dan ikzelf ben is het lastig een passende lintzaag te kopen. Ik ben bang dat zelf maken de enige optie is. Die moet dan tussen twee vloerbalken geplaatst worden om nog een beetje werkhoogte te hebben. De denkmachine is in beweging gezet maar hou je adem niet in.

Bedankt voor de filmpjes.

ArtHarg
24-07-14, 07:19
Tussen de vloerbalken? Ik denk dan meteen aan een raam met twee wielen dat je kunt neerklappen. Is dat ook de richting waar jij in denkt?

ornament
24-07-14, 11:43
hallo Wr1944,

er is iemand met een houten lintzaag ( multiplex) die het spannen van het lint en het kantelen van het wiel en de aandrijving in het onderste wiel heeft voorzien. Dan moet je de zaag niet zo tussen die balken aan het plafond gaan afstellen. Voorkomen moet worden dat bij het spannen van het zaaglint, de spanning op de ( lange) aandrijfriem verkleint. Maar dat is makkelijk op te lossen. Bij het kantelen van het wiel heb je ook niet meer de ideale uitlijning van de poelies. maar ook dit is op te lossen. Blog in 7 delen met tekeningen , hier deel 2 http://lumberjocks.com/Armand/blog/36047 filmpje

http://youtu.be/HBTQX5dYD_I http://youtu.be/HBTQX5dYD_I (http://youtu.be/HBTQX5dYD_I)

De man klaagt over het feit dat hij geen geslepen zaaglinten kan vinden in de Filipijnen. Met een Tuffsaw op deze machine zouden we iets anders zien. Een klassieke opstelling met regelbaar bovenwiel en met de draaier om op te spannen onder het bovenwiel ( zoals toegepast bij grote machines) of zijwaarts naar het frame toe met een wig die aangetrokken wordt waardoor het wiel omhoog gaat, is al even praktisch. En in plaats van een deurtje voor de beschermkast bovenaan kan men de bescherming of gedeelte ervan zijdelings laten wegschuiven, tussen de balken van het plafond

groeten,
Ornament

klaas0639
25-07-14, 09:32
Het zet mij ook aan het denken. Niet dat ik een voetgedreven lintzaag wil gaan maken maar ik mis een lintzaag wel degelijk. Omdat de zoldering van m'n kelder net iets hoger is dan ikzelf ben is het lastig een passende lintzaag te kopen. Ik ben bang dat zelf maken de enige optie is. Die moet dan tussen twee vloerbalken geplaatst worden om nog een beetje werkhoogte te hebben. De denkmachine is in beweging gezet maar hou je adem niet in.

Bedankt voor de filmpjes.

Wim, dat is een gunstige ontwikkeling :-). Tot nog toe heb ik nergens een echt succesverhaal van zelfbouwers kunnen lezen. ( zelfbouwverhalen die niet afsluiten met een goede kwalitatieve en kwantitatieve test inclusief resawing schaar ik voor mezelf onder "niet succesvol").
Dat heeft me tot nu weerhouden ontwerp en bouw zelf aan te vatten.

Ik heb een fabriekslintzaagje waar ik zeer ongelukkig mee ben. Daar ga ik in elk geval eerst wat kleine verbeteringen op aan brengen. Hij (dit fabriekslintzaagje) moet me evt helpen een "HEEL goede" zaag te bouwen. Maar ik wacht op een succesverhaal. Die ZOU van jou kunnen komen :-).

(koop toch gewoon een goede zeggen jullie?. Ja .... En dan?. Ik droom ervan een te bouwen :-). )

klaas0639

WR1944
25-07-14, 22:39
@Klaas, ik heb altijd een lange aanloopperiode omdat bij mij een idee moet rijpen. Ik maak dan wat schetsen en een maattekening van de belangrijkste componenten en een schaaltekening van het totaal. Dan ga ik de hardware verzamelen, te beginnen bij het belangrijkste item, in dit geval een geschikte motor. Dan gaat de rest bijna vanzelf, ook al kan het wel lang duren.

klaas0639
26-07-14, 08:33
Oh, geen zorg WR. Bij mij duurt het broeden nog langer :-). Er hebben hier al een aantal (verworpen) schetsen op "de tekentafel" gestaan. Ik denk ook nog aan een evt. verbetering van mijn fabriekszaagje. Het bedenken is vaak al leuker dan het hebben :-). Nou ja, dat zal wel een gevolg zijn van mijn achtergrond.
Belangrijk probleem met, of zo je wilt beperking, van de kleine - plaatstalen of aluminium - fabriekszaagjes is hun gebrek aan stijfheid en stabiliteit. Althans, dat is wat ik denk. Het zou me niet verbazen als ook veel houten lintzaagbouwers daar tegen aan zijn gelopen.

mvg
klaas

tuoh
26-07-14, 20:05
Dat is inderdaad DE uitdaging bij zelfbouw, een voldoende stijf frame ontwikkelen en bouwen. De bouwer in het bovenstaande filmpje is hier volgens mij met brio in geslaagd, dat ziet er een zeer rigide geheel uit, beter nog dan het ontwerp van Mathias Wandel lijkt mij.

De krachten die op een lintzaagframe inwerken zijn niet min, daar was men zich al snel van bewust, getuige de soms heel zware constructies die in de loop der jaren het licht zagen. Ook bij de oude houten lintzagen keek men niet op een cm meer of minder bij de toegepaste houtsecties:p

De verschillende oude houten lintzagen die ik in de loop der jaren gezien heb en welke voorzien waren van houten wielen hadden geen van alle een bekleding op het Beuken loopvlak. Dat is mij wel opgevallen namelijk, alle wielen waren voorzien van Beuken loopvlakken. Er waren vroeger ook fabrikanten die gietijzeren lintzagen op de markt brachten met wielen voorzien van een gietijzeren naaf, ijzeren spaken en een geplooid houten loopvlak. Composiet avant la lettre.

Zelf heb ik jaren gewerkt met een zelfgebouwde houten tafelzaagmachine voor het schulpen van massief hout, zwaar Beuken onderstel, blad en langsgeleider in Afzelia, en een joekel van een motor eronder van 6,5pk 400V. Dit in combinatie met HM schulpzagen van 500mm diam. zorgde ervoor dat balken van 3duim dik er in looppas dooreen gingen, dat ding was niet te stoppen.

Mvg,

André

ornament
26-07-14, 23:33
Dank je Tuoh.

Weet iemand wat zou er nou gebeuren indien dit type van lintzaag met dit soort frame ( lintzaag 2 van Matthias Wandel ) en maatje groter lintzaag en vooral wat hoger zou gebouwd worden zodat die door 30 of 35 cm hoog hout zou kunnen zagen? Dat frame lijkt me stek genoeg om een vergroting aan te kunnen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd of komen er exponentiële krachten bij indien de wielen wat groter worden?

Waarom schrijft Matthias dat de motor max 2pk mag hebben. Wat indien er een motor van bijvoorbeeld 3,5 pk opgezet zou worden? (als dat al zinvol zou zijn) ? Eventueel met dubbele V snaren?

Ik ben de boel ook wat aan het verkennen, maar ben nog niet van plan echt te gaan bouwen.

groeten,
Ornament

hieronder link naar afbeeldingen een ander type van houten lintzaag, stevig gedaan
http://speyer.technik-museum.de/de/de/bandsaege-mit-daimler-motor
en hieronder nog een andere
http://www.hemag.org/images/Bilder/Bandsaege1.jpg

tuoh
27-07-14, 09:57
Dan zou ik zeker de vergrotingsfactor voor het frame ook aanhouden bij de secties van de verschillende onderdelen, dan schalen die mee op. De bevestiging en lagering van de wielen op de assen word dan een kritisch punt, lagering inpersen in een stuk multiplex gaat hier niet meer voldoen vrees ik. Ik zou hier eerder opteren voor stalen flenzen waar de houten wielen tegenaan geschroefd worden, de lagering zit dan in flenzen.

Kijkend naar oude in hout gebouwde lintzagen vallen altijd de zeer zwaar overgedimensioneerde onderdelen op, dat heeft men vermoedelijk proefondervindelijk ontdekt in de loop der jaren, het is iets om rekening mee te houden bij een eventuele nieuwbouw.

Alvast een paar aandachtspunten:

- de gebruikte houtsoort, sowieso een mechanisch sterkere houtsoort dan Vuren kiezen.
- betere kwaliteit multiplex gebruiken (meerlagen Beuk of Berken bijvoorbeeld)
- balanceren van de wielen word heel belangrijk
- bij een grotere diameter van de wielen word het risico op "wobbelen" van de multiplex wielen ook een stuk groter, geen enkele plaat multiplex is perfect van scheluwte, de wielen gaan dat dus ook niet zijn.
- de zaaggeleiding, zowel de houten geleiding tegen het frame als de geleiding van het lint moet zeer rigide worden uitgevoerd.
- de motorfundatie en aandrijving, door de zwaardere en sterkere motor komen hier meer krachten op en er gaan meer trillingen optreden en doorgegeven worden naar de rest van de constructie.
- ..........
- .........

Er gaat vermoedelijk nog wel wat uit de hoek komen tijdens het bouwen, maar dit is al een begin:p
Lijkt me wel een uitdagende klus te kunnen worden:D

Mvg,

André

klaas0639
27-07-14, 10:30
Wat bij opschalen geweldig kan helpen om de dynamische problemen binnen de perken te houden is kiezen voor lagere omwentelsnelheden.

Mvg
klaas0639

tuoh
27-07-14, 10:44
Als de wielen groter in diameter worden mag het toerental sowieso naar beneden, het is de omtreksnelheid die telt.

ornament
28-07-14, 10:16
Dank jullie voor de raadgevingen, het inzicht in het bouwen neemt toe. Ik begrijp nu ook heel goed waarom de motor pk gelimiteerd moeten blijven

groeten,
Ornament

ornament
28-08-14, 12:38
Op 2ememain site ( tweede hands) deze houten lintzaag tegen gekomen. Wordt te koop aangeboden, hoogte 2500 mm wiel diameter 600mm

19419

groeten,
Ornament

klaas0639
29-10-14, 20:27
Ik volg dit item met veel belangstelling omdat ik zelf misschien ook een lintzaag wil bouwen. Maar het is zo stil hier :-)
@ MichelvdD en Ornament: Hoe staat het met jullie projecten?
Ik ben zeer benieuwd.

mvg
klaas0639

WR1944
30-10-14, 00:18
Ik volg dit item met veel belangstelling omdat ik zelf misschien ook een lintzaag wil bouwen. Maar het is zo stil hier :-) .............

Natuurlijk is het stil, iedereen denkt. ;)
Ikzelf moet als eerste de beschikking hebben over een geschikte electromotor. Zonder dat is het in mijn ogen zinloos om wat concreter te gaan denken. Door schade en schande heb ik geleerd om eerst de hardware te verzamelen en dan pas met het houtwerk te beginnen. Eerst nog een ander project aanpakken. Ik heb toch wel enkele redelijk geprijsde lintzagen gezien op het Internet en dan begint de drang tot zelfmaken toch lichtelijk te wankelen.

ornament
02-11-14, 11:13
Ik ben de boel ook wat aan het verkennen, maar ben nog niet van plan echt te gaan bouwen.

groeten,
Ornament

Nog steeds aan het verkennen en al wat ronggekeken voor hardware, maar ben nog niet echt van plan om te bouwen.

Ook ik wacht in spanning af naar nieuws over de bouw van de Matthias lintzaag.

Groeten ,
Ornament

MichelvdD
03-11-14, 09:19
Met het veranderende weer en het vroeger donker worden komt er ook weer tijd om verder te gaan met de lintzaag.
Ik schat dat ik dit over een week of 4 weer oppak. Ik zal mijn vorderingen dan hier uiteraard weer posten.
Dus, stay tuned.....

klaas0639
03-11-14, 09:27
Ha, goed een bericht te horen :-).
Ik kijk ernaar uit.

mvg
klaas0639

phantast
11-05-15, 14:01
Zo eerst maar eens een klein vehaaltje van mijn bouw van de Mathias Wandel lintzaag.

Ik ben nog druk bezig met het inrichten van mijn hobby werkplaats en na de aanschaf van een combinatiemachine, draaibank en kolomboor was het eind van mijn budget een beetje in zicht en er ontbreekt nog een lintzaag. :rolleyes:
Dus dan zelf maar 1 bouwen! Door mijn you tube-houtbewerkings filmje-kijk-verslaving weet ik dat het mogenlijk is. En deze is al door erg veel mensen nagebouwd dus waarom zou het mij dan niet lukken. ;)

Dus plannen bestelt maar nog wel met het idee om hem nog een beetje aan te passen naar mijn wensen. Maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt, ik kan wel aan gaan passen maar verbeteren gaat mij waarschijnlijk niet lukken dus het wordt een 1 op 1 kopie.

Inmiddels ben ik bijna klaar met het frame en dat is zoals het er nu uit ziet aardig gelukt. Hij is mooi vlak en haaks, ik maakte me vooraf vooral zorgen om vlak te krijgen maar dat is gelukt! Het is wel een flink karwei, alles laagje voor laagje opbouwen en iedere keer weer wachten tot de lijm droog is. Maar tijdens het drogen wel een begin gemaakt aan de wielen en polies gedraaid. De wielen worden van 2 lagen 15mm MDF die heb ik inmiddels grof op maat gezaagd en als het frame klaar is en men lijmklemmen weer vrij zijn kan ik ze op elkaar gaan lijmen en ze verder af maken. De polies zijn van multiplex de kleine voor aan de motor kon ik op de draaibank maken dat was niet zo moeilijk, maar die voor aan het wiel was te groot voor mijn draaibank, daar heb ik in het midden een gat van 30mm in geboord en op mijn frees gemonteerd en dat ging boven verwachting goed! Op het laagste toerental van men frees ging het nog iets te snel maar als ik heel voorzichtig was met mijn beitens er tegen houden ging het net zo makkelijk als op de draaibank.

Morgen weer verder dan hoop ik het frame af te maken en ga ik aan de bevestiging van de wielen beginnen daarna heb ik het weer een tijdje druk met werk en men gezinsleven.

Misschien leuk om te weten het budget voor dit project is ongeveer €150,- de motor heb ik uit een oude zaagtafel gehaald dus gratis. De lagers en aandrijfriem in de winkel gekocht voor €80,- op internet kan je het goedkoper krijgen maar ik wou ook wat advies en uitleg. Hout voor het frame had ik nog liggen van een ander project (douglas) anders ongeveer €50,- en alle schroeven en bevestigings matriaal bij de hornbach een lijst van 1,5 A4tje lang en ze hadden alles! Voor nog geen €20,-. :D nu moet ik alleen nog wat hout voor de geleiders.

Ik hoop dat jullie een beetje door mijn tekst heen komen en het leuk is om te lezen want schrijven is niet echt mijn ding! ;)
Ow en op de vraag heb je foto's ja maar die moet ik nog even van men telefoon op deze site zien te krijgen een nieuwe uitdaging. Lol

MichelvdD
16-11-15, 21:24
Goed, een jaar verder sinds de laatste post maar ik heb nu dan echt de draad weer opgepakt.
Afgelopen week de "crown" aan de wielen gedraaid, een poulie gemaakt en de boel maar eens voor 't eerst laten draaien:

https://www.youtube.com/watch?v=36o1MnG9QSA
Het maakt nu nogal wat kabaal maar dat zal wel minder worden, er moet immers nog rubber (binnen fietsband) op de wielen.

Lars.
17-11-15, 00:14
Goed dat je het project weer hebt opgepakt, ik heb net met plezier het hele topic doorgelezen. Ik ben benieuwd naar de volgende post!

willem1958
17-11-15, 15:26
Michel vd D;
Hij draait al netjes rond en na het rubber zal het geluid ook wat db gaan zakken, succes verder!

jaap
17-11-15, 22:11
Gaaf! prachtig project!

jaap

paulus57
13-12-15, 12:41
ziet er mooi uit,
het is ook een project waar ik mee ga beginnen zit al een tijdje in mijn hoofd en nu maar eens beginnen lijkt me,
een lintzaag moet je gewoon hebben ;-)
maar heb je de 14" frame gemaakt of de 16" frame ?
ik merkte op dat je grotere wielen had gemaakt echter lijkt het me dat je dan niet goed uitkomt met 16" wielen op een 14" inch frame,
voor de rest niets op aan te merken hoor prachtig geworden en het geluid ( filmpje ) valt onzettend mee het is meer de lintzaag wat je hoort rubber om de wielen heen en hij loopt nog beter en stiller

MichelvdD
13-12-15, 14:35
De wielen zijn 16" en het frame ook.
Inmiddels ligt het rubber om de wielen en hij is inderdaad weer wat stiller.
Volgende stap is het maken van de kantelbare tafel. Maar dat zal moeten wachten tot na de feestdagen.

klaas0639
13-12-15, 16:46
Welke zaagbreedte (max.) denk je er om te kunnen leggen? Ik bedoel: welke zaagbreedte kun je nog voldoende spannen.

mvg
Klaas

phantast
13-12-15, 21:52
39755
39756
39757
Ik ben inmiddels al ff klaar. Hij zaagt echt super!
Bedoel je lengte of breedte van het zaaglint Klaas. Breedte iets van 18mm, ik heb een leegte van 2700mm maar iets groter kan ook wel. Anders kan je hem nog iets aanpassen voor groter.

klaas0639
13-12-15, 22:00
18 mm! Mooi. Dat is breder dan ik verwachtte.

mvg
Klaas0639

PS:ziet er goed uit.

Spaander
13-12-15, 22:05
Proficiat, ziet er goed uit.

Ga je nog een borsteltje op het onderste wiel monteren zodat er minder zaagsel tussen het lint en het wiel blijft zitten?

Mvg,:).

jaap
13-12-15, 22:05
Wat een prachtig project en een werkende machine! Echt top!!

jaap

paulus57
14-12-15, 10:21
zo aan je laatste foto te zien heb je douglas hout gebruikt ?

phantast
14-12-15, 13:35
Moet er inderdaad nog een bostel op monteren en nog even een cover voor de onderkant afmaken ook wat veiliger.
Heb inderdaad douglas gebruikt voor een frame en voor de andere onderdelen alerlei verschillende matrialen. Vooral restjes. ;)
Die boven geleider wil in nog wel een keer opnieuw maken van eiken ofzo nu heb ik er vuren voor gebruikt had niets anders. Maar eigenlijk werkt hij zo ook wel prima.
Had niet verwacht dat hij zo goed zou gaan zagen trouwens, met een goed lint zaagt hij mooi strak. En heb maar een 700w motor.

willem1958
14-12-15, 17:44
Je mag dan jezelf een phantast noemen maar je brengt je ideeen wel in de praktijk!
Ik vind je lintzaag er goed uitzien, mooi dat ie ook nog prima zaagt.

Willem

paulus57
14-12-15, 19:12
Moet er inderdaad nog een bostel op monteren en nog even een cover voor de onderkant afmaken ook wat veiliger.
Heb inderdaad douglas gebruikt voor een frame en voor de andere onderdelen alerlei verschillende matrialen. Vooral restjes. ;)
Die boven geleider wil in nog wel een keer opnieuw maken van eiken ofzo nu heb ik er vuren voor gebruikt had niets anders. Maar eigenlijk werkt hij zo ook wel prima.
Had niet verwacht dat hij zo goed zou gaan zagen trouwens, met een goed lint zaagt hij mooi strak. En heb maar een 700w motor.

goede keus om douglas hout te gebruiken het is sterker en gaat langer mee ...mits je douglas hout wel behandeld , blanke lak of wat dan ook,
levensduur verdubbelt met behandelen..
je 700 watt motor : 700 watt naar pk is o.951 pk dus bijna 1 pk = krap maar gaat redelijk het beste is 1,5 - 2 pk + denk ik zo

voor wie zijn wattage wil omrekenen naar PK : http://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=vermogen

Pel
14-12-15, 19:30
Mooi gedaan Phantast, het hoeft er allemaal niet perfect en gelikt uit te zien, als het maar werkt dat is waar het om gaat.

Groet Pel.

mans
14-12-15, 19:58
nu even wat anders is dit niet het draadje van MichelvdD
volg MichelvdD, zie ik in een keer foto's van een ander, een beetje verwarrend.

paulus57
14-12-15, 20:27
zijn de planken die je voor het frame hebt gebruik 18 mm dik ? x 7 planken totale dikte ?

phantast
14-12-15, 20:48
Zo jij let wel erg goed op. ;)
16mm ongeveer heb alles door de van dikte gehaald zodat het precies gelijk was exacte dikte komt niet zo nauw. Heb het frame 1 laag dikker gemaakt omdat ik een klein foutje had gemaakt (spiegelbeeld) bij het lijmen. Voor de sterkte hoeft het allemaal niet want volgens mij is het frame veel sterker als nodig is.

Ik heb het juist in dit topic geschreven omdat het mij niet zo handig leek om een nieuw topic te openen over precies hetzelfde. Ik weet niet wat op dit forum de regel of goed gebruik is? Dan doe ik het de volgende keer anders.

mans
14-12-15, 21:14
Ik weet niet wat op dit forum de regel of goed gebruik is? Dan doe ik het de volgende keer anders.
ja regel of goed gebruik, het is geen halsmisdaad;), maar voor de duidelijkheid is het beter dat je een eigen topic start, dan weet je wie waar op reageert.

paulus57
14-12-15, 21:35
Zo jij let wel erg goed op. ;)
16mm ongeveer heb alles door de van dikte gehaald zodat het precies gelijk was exacte dikte komt niet zo nauw. Heb het frame 1 laag dikker gemaakt omdat ik een klein foutje had gemaakt (spiegelbeeld) bij het lijmen. Voor de sterkte hoeft het allemaal niet want volgens mij is het frame veel sterker als nodig is.

Ik heb het juist in dit topic geschreven omdat het mij niet zo handig leek om een nieuw topic te openen over precies hetzelfde. Ik weet niet wat op dit forum de regel of goed gebruik is? Dan doe ik het de volgende keer anders.

haha ja he ik let wel goed op ja ,
ongeveer 112 mm dus frame dikte
zoals ik al eerder zei ga ik ook zo'n type lintzaag maken, daarvoor ga ik zeker douglas hout voor gebruiken maar ik maak het frame van 120x120mm balken

welk zaagblad heb je er nu in zitten ?

klaas0639
14-12-15, 23:38
ja regel of goed gebruik, het is geen halsmisdaad;), maar voor de duidelijkheid is het beter dat je een eigen topic start, dan weet je wie waar op reageert..

Ja. Het is iha duidelijker om een eigen draadje te beginnen. En mij persoonlijk zou het wat storen als mijn draadje "overgenomen"" zou worden. Overigens vind ik beide (vervlochten) draadjes reuze interessant en goed gebracht hoor).

mvg
klaas0639

ornament
04-03-16, 19:32
Als we maar info krijgen, en beide gaan over het zelf bouwen van de dezelfde lintzaag van Wandel.

Hieronder nog een filmpje over dezelfde Wandel lintzaag, waarbij de maximale capaciteit van de machine wordt gebruikt.
Daarna ongeveer het redelijke maximum voor de Record of Woodfast 305 draaibank.

https://youtu.be/v-jEnoiDzwo

groeten,
Ornament