Bovenfrees.

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hallo, ik ben toe aan een nieuwe bovenfrees, nu had ik mijn oog laten vallen op een metabo OF E 1229 signal.
Zijn er woodworkers die met deze machine ervaring hebben.

Groetjes Patrick.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik vind het maar een lomp ding voor het vermogen dat die heeft. 1200 watt is veel voor een maximale spantang van 8mm, dat kan best wel wat minder zodat de machine ook compacter en handzamer kan worden. Maar goed budget is vaak de beperkende factor. Ik weet wel als je een een goede koopt (meer budget) doe je meestal wel een aanschaf 'voor het leven'.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb zijn lichtere broertje, de METABO OFE 738. Wat mij opvalt is dat de twee kolommen enige speling zijn gaan vertonen: de hoogte zet je vast aan één zijde, de andere laat dan een beweging toe in de hoogte van ca. 0,5mm. Dat vind ik wat veel.
Ik gebruik de machine ook onder een tafel, misschien dat dat teveel kracht heeft opgeleverd, waardoor er speling is ontstaan, maar m.i. mag dat toch eigenlijk niet zomaar gebeuren.
De foto's op de metabo site vergelijkend, lijkt het om dezelfde voetplaat te gaan, de bussen waar de kolommen insteken zijn anders uitgevoerd bij de OF E 1229, misschien zijn die robuuster.

Als variabel toerental niet belangrijk is voor je (frezen van kunststoffen), dan kun je ook voor een tweedehands Scheer bovenfrees gaan, die verslijt je de rest van je leven niet meer. Er staan er nu een aantal opmarktplaats, wel even opletten welk type, de zwaarste zijn eigenlijk geen handfrezen meer (HM40D=3-fasen spanning, 10kg!). Ook opletten dat hij compleet is, d.w.z. dat bijvoorbeeld de hoogteaanslag er bij moet zitten. Reken ook nog op het evt. bijbestellen (bij Koch GmbH) van een geschikte spantang voor jouw frezen, een afzuigadapter, evt. kopieerring.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi, ik heb deze bovenfrees sinds een jaar of 10. Uitstekende machine. Daarnaast heb de festool 1010 en die is finer, bijv de motorrem is super.

Ik zou je aanraden ook ff te kijken bij CMT, daar staat een bovenfrees die door woodworking USA was uitverkoren. Spantang zonder geeredschap te bedienen etc

Groet, hans
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
een variabel toerental is niet alleen belangrijk voor kunststof maar voor voor veel meer dingen. Zo is het te verkiezen toerental medeafhankelijk van het materiaal (idd kunststof, waaibomen hout, tropisch hardhout) en de diameter van de frees. Hoe groter de frees hoe lager het toerental en hoe harder idm hoe lager het toerental. Er bestaan tabellen hoe je het een en ander moet instellen qua toerental. M.a.w. toerental regeling is eigenlijk onontbeerlijk. Ik heb 2 festool bovenfrezen, de OF1010 en de OF2000 erg fijne en exacte apparaten.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Er bestaan tabellen hoe je het een en ander moet instellen qua toerental.....
Als je die hebt, ben ik geïnteresseerd! Ik kan ze nergens vinden, tenminste, niet voor bovenfrezen, alleen voor stationaire machines.
Het antwoord dat ik van Metabo kreeg was: altijd op het hoogste toerental, behalve bij kunststof.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou ook eens kijken bij triton. Deze zijn identiek aan de cmt. Over de metabo deze is niet de kleinste maar voor een 8mm wel met behoorlijk wat vermogen. Je hoeft de machine toch niet werkend in je hand te houden. Dus het gewicht kan ook een voordeel zijn hij blijft stabieler staan als je zonder geleider werkt. Duurdere frezen beter. Ik denk het niet. Vaak zijn er bij de duurdere merken veel meer toebehoren bij te krijgen.wat wel heel prettig is.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het is persoonlijk niet de machine die ik zou kiezen. Als ik de prijzen op toolnation bekijk kost deze metabo 397,49 inclusief BTW. Voor 411,16 incl. heb je de Festool 1010EBQplus bij dezelfde handelaar. Dan is de keuze voor mij snel gemaakt: een supermachine in plaats van een degelijke voor 15 euro meer.
Zeker naar accesoires en het totale systeem is de festool veel interessanter. Vermogen heeft hij genoeg voor een 8mm spantang. Als budget een belanrijke rol speelt zou ik voor Dewalt gaan: voor 320 tot 340 inclusief BTW heb je daar een 1110 watt machine (DW621 & 621K) welke eigenlijk de oude ELU is die ze hebben overgenomen... Een degelijke machine voor een iets zachtere prijs, en met een zeer goede stofafzuiging (door een van de kolommen).
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste Patrick,

Ik heb 10 jaar een OF1229 signaal gehad. Ik kan niet anders zeggen dat het een zeer degelijke machine is. Goede lagers geen speling op de stangen, prima vermogen voor allround werk. Ook bij intensief gebruik blijft hij prima. Voordeel is de fijne afstelling met het meetklokje maar ook op de zijaanslag is de instelling gemakkelijk.Wel een tikkeltje zwaarder dan bijvoorbeeld de festool OF1010 maar die is dan ook duidelijk voor een iets andere toepassingen bedoelt. Voor de metabo zijn wel minder onderdelen als voor bijvoorbeeld de feston maar het is de vraag wat en of je het nodig hebt. Als je bijvoorbeeld al een metabo liniaal hebt kun je er een geleider voor krijgen. Ook kopieerringen zijn verkrijgbaar. Als je het 32 mm gaten rijsysteem wilt gebruiken in kastwanden, kun je beter kijken naar Festool.
De spaanafvoer vindt ik bij de festool beter. Ik heb ook een triton bovenfrees onder de freestafel hangen. Deze heeft een beduidend slechtere spaanafvoer. De metabo zit er tussenin.

Kortom een prima keuze.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Nieuwe koolborstels in de elu mof 96 laten steken, en hij loopt weer als nieuw, ik ben benieuwd of ge dat met ander merken kan doen met een machientje van meer dan 20 jaar!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.