Wat iedereen ooit een keer nodig heeft.

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Goedenavond,

Iets wat iedereen ooit een keer nodig heeft, misschien raad je het al. Een grafkist is misschien een luguber onderwerp maar we komen er niet onderuit dus waarom er niet een zelf maken inder het moto beter mee verlegen als omverlegen zeg maar. Nu is mijn vraag heeft iemand van jullie er al eens een gemaakt, of heeft er een tekening van of wil iemand e misschien er een tekening van maken in sketchup. Ik ben nie thuis in de grafkisten scene zie je. Nou ik wacht graag de reacties af en zou mij benieuwen wat voor reacties dit opleverd.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Is toch heel normaal om dat in je woonkamer te hebben staan. Onwijs interessant ontwerp om tijdens bezoek uitgebreid over te praten.

In Sketchup kan je onder File--> 3D Warehouse diverse kant en klaar opties importeren. Vind deze zelf wel gaaf.

Coffin couch van Falcone5.

download
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Vind het zelf ook wel gaaf om te maken en een kist in je bezit levert toch wel een hoop gesprekstof op denk ik. Ik heb nog even gegoogeld en er zijn best veel mensen met een grafkistkast in huis. Ik sta open voor bouwtekeningen ben zelf niet in bezit van sketchup ben er ook niet in thuis.
 

WR1944

Oud hout
Recentelijk stond er een artikel in de locale krant dat een meubelmaker z'n eigen kist had gemaakt (en eentje voor z'n vrouw) omdat hij de reguliere kistenmakers maar prutsers en beunhazen vond.
Daarnaast is gezien het seizoen hier (Halloween) een doodskist in de huiskamer met natuurlijk een skelet erin een welkome decoratie. Ik zal er eens met m'n vrouw over praten. Ik hoop niet dat ze het verkeerd opvat. ;-)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
In Nederland is dit een beetje een NON onderwerp. Op lumberjocks kom je regelmatig plaatjes foto.s tegen van Amerikanen die klaar zijn voor de laatste reis. Het is een beetje raar maar als je er goed over nadenkt is er eigenlijk niks MIS mee. Als je weet hoeveel tijd mensen aan kissie 1 2 of 3 spenderen dan is je laatst kist misschien niet eens zo'n slecht plan.
in projects vind je diverse plaatjes.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Recentelijk stond er een artikel in de locale krant dat een meubelmaker z'n eigen kist had gemaakt (en eentje voor z'n vrouw) omdat hij de reguliere kistenmakers maar prutsers en beunhazen vond.
Daarnaast is gezien het seizoen hier (Halloween) een doodskist in de huiskamer met natuurlijk een skelet erin een welkome decoratie. Ik zal er eens met m'n vrouw over praten. Ik hoop niet dat ze het verkeerd opvat. ;-)


Er zijn toch veel mensen mee bezig lijkt wel, maar omdat er een soort van taboe oprust heeft niemand het erover. Toen ik mijn plan thuis vertelde werd er oo een beetje lacherig over gedaan zo van ga je al dood dan (29 jaar) dus hopelijk heb ik hem nog lang niet nodig maar het lijkt mij wel een uitdaging om een mooie kist te maken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ik heb er denk wel ongeveer 100 gemaakt tijdens mijn stage. Maar ik heb geen maten.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mijn vader heeft in zijn jonge jaren menig lichaam 'ingekist'.
Hij vertelde me één en ander over hoe die kisten werden gemaakt, ik herinner me bijvoorbeeld dat de zijkanten ingekeept en dan gebogen werden.

Zal hem eens verdere details vragen als ik hem nog eens zie ;-).
Zelf heeft hij trouwens al jaren het beslagwerk voor z'n eigen 'kissie' klaarliggen, de kist zelf is ie nog niet aan begonnen.

Groeten,
Steven
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Leuke reacties allemaal top nu nog maten ideeen foto 's en dergelijke en we kunnen aan de slag. Het eikenhout heb ik ook al klaarliggen haha
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Wat voor soort uitvaartkist wil je eigenlijk ?


Ik dacht het hoofdeinde hoger als het voeteinde en met vanaf het hoofdeinde gezien op 1/3 van de lengte taps toelopend naar het voeteinde toe. Het mag een mooi kistje worden toch het laatste kistje ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In mijn familie weet iedereen dat ik graag mijn eigen kist wil maken, vind er niets vreemds of lugubers aan. Van leven ga je dood, het is niet anders, de laatste rit dan graag in een zelfgemaakte, massief houten, goed afgewerkte kist. Maar ja, wanneer maak je zo'n ding? Om hem nou heel lang in huis te hebben vind ik ook weer niks. Een kistkast is geen optie, mijn huisgenoten hebben hun veto daar over uitgesproken....

Enige tijd terug zag ik ergens op het net een serie foto's van een amerikaanse man die de kist voor overleden oma had gebouwd, op de begraafplaats bleek de kist te breed te zijn voor het gegraven graf. Pijnlijk.....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En als je zo een ding gemaakt heb, waar bewaar je die dan ? of gebruik je hem 'tot dat hij nodig is' als hout bewaar plaats :D
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Wat een reacties iedereen heeft er een mening over leuk is dat. Waar ik hem bewaar? Ik denk maar gewoon in de loods mooi opgesteld zodat je hem kan zien staan. En ja wat is de maximale breedte ? Want hij moet wel in het gat passen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Het lijkt erop dat je behalve je kistontwerp ook al je begraafplaats moet gaan uikiezen! :D
De afmetingen verschillen namelijk per begraafplaats.
"Een "standaard" formaat kist is ruim 200 cm lang en rond de 70 cm breed. De hoogte varieert van 40-60 cm. Extra grote kisten zijn verkrijgbaar tot rond 225 lang en 90 cm breed." bron

"Er zijn geen wettelijke regels voor het formaat van een graf, maar deze zijn wel af te leiden uit de regelgeving. In het Besluit op de lijkbezorging staat in artikel 5 dat de afstand tussen de graven onderling minstens 30 cm bedraagt. In dit artikel worden met 'graven' bedoeld de ruimte voor een kist.
Men gaat er van uit dat een kist vaak ongeveer 50 cm breed is, zodat men voor een graf een minimale breedte van 80 cm moet aanhouden.

Je ziet op oude begraafplaatsen dat voor graven vaak een formaat van 80 bij 200 cm werd aangehouden. Maar dit formaat is tegenwoordig aan te krappe kant. Zowel omdat de mensen gemiddeld veel langer worden dan bijvoorbeeld honderd jaar geleden en omdat men tegenwoordig vaak machinaal werkt.
Als men de ruimte heeft, houdt men vaak een breedte van 100 cm, nog liever van 120 cm aan. Dan kan men met graafmachines en grafbekisting beter uit de voeten. Als lengte wordt vaak 220 of 250 cm aangehouden." bron

"De standaardmaat van een uitvaartkist is 195 cm lang en 55 cm breed (voldoet voor 95% van de overledenen)
Verreweg het grootste deel van de kisten wordt geleverd door kistenfabrikanten. .... U kunt echter ook zelf een kist maken. Wel dient u bij het zelf maken van een kist rekening te houden met milieuvoorschriften met betrekking tot het gebruik van materialen bij het vervaardigen van een kist.

De afmetingen van een graf is standaard 200 cm lang en 100 cm breed. De daadwerkelijk gegraven breedte en lengte willen echter nogal eens verschillen. Als u uitgaat van een lengte van 200 cm en een breedte van 90 cm, dan kunt er vrijwel zeker van zijn dat dit klopt. Deze maten gelden als buitenmaten, dus kist inclusief handvatten." bron
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht altijd dat het illegaal was om je eigen kist te maken, in België dan toch? Enkel bedrijven met een toestemming mogen dat, er komen volgens mij strenge normen en richtlijnen bij kijken. Je mag zo maar niet wat je wil in de grond steken, en bij crematie zijn er zeker ook aparte regels. Ik was gefascineerd door de eiken kist van mijn opa, hoe mooi dat was gemaakt, maar het is grotendeels op verstek dus moet je wel letten op de stevigheid. Je zou niet willen dat ze breekt op een slecht moment! :p
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De situatie in Belgie ken ik niet, maar in Nederland mag er vrij veel volgens de vigerende wet- en regelgeving. Zo zijn kisten geen absoluut vereiste, het mag ook een mand zijn, een doek, zelfs een kartonnen doos is toegestaan, dit alles als aan de basiseisen wordt voldaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.