Draaibank.

vitaal

Nieuw lid
6 mei 2013
8
0
Hallo! Mijn vraag is of Scheppach DMT180 een goede machine is? Voor beginner toch?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Vitaal weet je al wat je wil gaan draaien
Schalen pennen of tafelpoten vereisen toch een andere bank. Laat je hierover eens informeren bij een houtdraaier in de buurt. Of kijk eens bij radius de landelijke vereniging van houtdraaiers.
Het is trouwens geen slechte draaibank.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies wat Wim zegt "geen slechte bank". Voor algemeen draaiwerk en om ervaring op te doen of te zien of houtdraaien nu echt bij je past een goede machine om mee te beginnen. Verwacht echter geen wonderen want het gewicht en de constructie stijfheid is te gering om stabiel te zijn bij onevenwichtige stukken of hout met dikke noesten - b.v. eikenhout.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

vitaal

Nieuw lid
6 mei 2013
8
0
Bedankt voor het advies, maar ik heb dan toch besloten om HBM 450 te kopen. Dat lijkt me toch meer gepast voor een debutant.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat is een prettig bankje. Geef iets meer geld uit, als je portemonnee dat toelaat, en koop de 450 met variabele toeren. Als je dan toch bezig bent, neem dan de iets grotere versie (450 x 300 variabele houtdraaibank) zodat je net wat grotere schalen kan gaan draaien.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je met de basisuitvoering niks kan, dat is ook een prima machine!

Succes!

Groet, Rob.
 

vitaal

Nieuw lid
6 mei 2013
8
0
Dank U voor antwoord! Ik heb HBM 450 x 300 besteld maar zonder toerentalregeling. Zijn variabele toeren echt onmisbaar?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Onmisbaar niet, maar heel erg makkelijk.
Vooral als je heel lage toeren wil draaien.
De elektromotor kan je ook zonder. ;)
Ik heb ook een klein draaibankje, maar dank zij de toerenregeling kan ik er de gekste stukken hout op draaien, zolang ik het bed niet raakt.
 

vitaal

Nieuw lid
6 mei 2013
8
0
Ja , inderdaad . Maar... In mijn gevaal kies ik tussen HBM 450 met toerenregeling en HBM 450 zonder t.r. Bij deze twee de laagste snelheid is 630 omw.per minuut. Dus... Tussenstanden, zijn ze zo belangrijk?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat de Haan zegt, inderdaad: makkelijk. Het gaat dus niet zo zeer om de tussenstanden maar om het gemak; elektronische toerenregeling vervangt deels het omzetten van de poelie, en dat ga je merken. Het is het verschil tussen:

- Stekker uit het stopcontact.
- Klepje open schroeven.
- Inbusboutje van de motor losdraaien.
- Motor omhoog duwen.
- Poelieriem aan de onderkant lostrekken.
- Poelieriem aan de bovenkant op ander poeliewiel leggen.
- Poelieriem aan de onderkant op ander poeliewiel leggen.
- Motor omlaag duwen.
- met vinger lichte druk geven op klem bij inbusboutje (niet harder want dan wordt je motor te heet :rolleyes:)
- Inbusboutje vastdraaien.
- Klepje dicht schroeven.
- Stekker in stopcontact.

OF:

- aan knopje draaien om sneller of langzamer te draaien.

"Need I say more?" zeggen de Duitsers dan als ze in Frankrijk moeten draaien.

Succes!

Groet, Rob.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Het is prettig werken, maar is niet perse nodig.
Ik zit meestal tussen de 400 en 1300 toeren te werken.
Maar goed, hij is al onderweg.
Ik hoop dat je er gauw uitgroeit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.