Welke lintzaag voor hobbymatig gebruik?

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik ben op zoek naar een lintzaag voor hobbymatig gebruik. Vooral omdat ik niet zo handig ben met een decoupeer zaag. Ik heb een projectje met diverse ronde delen, die ik dus met een lintzaag wil zagen, deze plaat is maar 12 mm dik. . Ook zal ik in de toekomst ronde kozijnen maken voor mijn nieuwe huis, dan moet ik wat meer hoogte kunnen zagen.

De lintzagen op marktplaats zijn vaak erg groot en aan de prijs (of om koeien mee te zagen) Nu heb ik er een gevonden, is dit iets? Zoals al eerder gezegd, het is voor hobbymatig gebruik, niet voor de profi.

http://www.ts24.nl/product_info.php...aag-GBS-200/?gclid=CNyn8dPvqboCFbLJtAodUQIAFw
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Deze zaag zul je waarschijnlijk wel voor de dunne plaat kunnen gebruiken.
Voor kozijnen is deze zaag te licht en is de doorlaat te klein.
Ik zou eens kijken naar een woodfast of makita.

grt,

Leo
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat is de maximale hoogte van werkstukken die je kan zagen. Die is slechts 8 cm en dat is te weinig voor kozijnen
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Jammer, die woodfast en makita liggen helaas boven mijn budget. Ik zal mp in de gaten houden voor een goede 2e handse.....
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je serieus met houtbewerking als hobby bezig bent en de keus hebt tussen een goedkope lintzaag of helemaal geen lintzaag, dan zou ik toch echt voor een goedkope gaan en die zelf wat aanpassen. Ik werk al jaren met veel plezier op een Ferm lintzaagje en dat gaat prima. In die jaren heb ik drie dingen geleerd:

1- het lint is belangrijker dan de machine waarop het loopt. Gooi meegeleverde linten meteen weg en koop een fatsoenlijk lint. Ik gebruik nu linten van Tuffsaws UK, premium carbon, kan ik echt aanraden!
2- Aan goedkopere machines zal je altijd zelf aanpassingen moeten verrichten. Zo heb ik in de loop der jaren van alles vervangen, bijgesteld en aangepast, vaak naar aanleiding van commentaren hier of elders op het net. Metalen geleiders vervangen door pokhout, borsteltje op de wielen, plastic dekplaatje vervangen door houten, rollagertjes anders geplaatst, nieuwe aanslag gemaakt etc.
3- Hoe je een lintzaag moet instellen voor je er fatsoenlijk mee kan werken is een leerproces. Dat duurt een poosje en pas als je snapt hoe alles draait en loopt zaagt het ding echt goed. Zeker op een klein formaat lintzaag komen de instellingen heel nauw, neem de tijd om dat te leren.

Als je iets meer budget bij elkaar kan sprokkelen kan je voor een redelijke lintzaag die net wat groter is eens kijken bij Buitelaar.nl.

Succes!

Groet, Rob.

PS: nog een tip: haal bij kleinere lintzagen altijd de spanning van het lint als je hem niet gebruikt. Die spanning geeft te veel druk op één plek op de stilstaande wielen met mogelijke afwijkingen tot gevolg.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Scheppach BS 32 ook, zon Inca of Scheppach moet je voor paar honderd euro kunnen kopen op marktplaats. Daar kom je een heel eind mee.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
wat duurder dan jouw optie(€299),

Wat duurder, zeg maar 2.5 x .. ;)

Ik ga marktplaats in de gaten houden, ik koop liever een goede 2e handse dan een goedkope nieuwe van matige kwaliteit. en anders sparen voor inderdaad deze machine.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Zo te zien is dit 1 van de oudste modellen van de BS 32 maar kwa zaagkwaliteit doet die niet echt onder voor de latere modellen. Verschil zit in gemak en de tafel die wat beter is, als je moet kiezen tussen zo'n gude of deze lijkt mij de keuze makkelijk. prijs van 125 wat nu geboden is niet gek voor deze machine. Iets meer is tie ook waard mits goed werkend en compleet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het is moeilijk een ander te adviseren in dit soort zaken. Ik kan wel zeggen wat ik zou doen in geval van een heel krap budget: Geen ultragoedkope nieuwe maar een 2de handse van een bekend merk (zodat je in toekomst evt aan reservedelen kunt komen). Dus je huidig plan om mp in de gaten te houden zou ook mijn keuze zijn.

Mvg
klaas0639
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Die met die zwarte kap zou ik laten staan, die kan goed uit de jaren 70 komen of misschien begin 80, die andere is er een opvolger van maar van die oude zou je met onderdelen in de problemen kunnen komen. Verschil van paar tientjes misschien niet waard.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Goeie keuze, heb hem zelf al weer 2 jaar en nooit geen spijt van gehad. Niet vergeten om nieuwe linten bij Tuffsaws te bestellen. :p
Echt een wereld van verschil met wat hier te koop is.

Groeten,
patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.