Kissie anders

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Toen mijn werkbank af was had ik het plan om als volgend project een futselplankje te gaan maken. Ik heb Roeland er mee zien toveren en ook Paul Sellers vindt ze handig dus zoiets wil ik ook. Snel een paar stukjes hout uitgezocht, naar de werkbank gelopen, euh, krijg nou wat? Geen plek? Ligt dat ding verdorie helemaal vol met gereedschap! :mad:

Dus een nieuw plan: eerst maar eens een kist/kast/bak/emmer maken waar ik in ieder geval een deel van mijn spullen in kwijt kan.
Eisen: Niet te groot, niet te klein. Geschikt voor een basisset handgereedschappen: een stel zagen, een handjevol beitels, wat schaven, wat aftekenspullen, en dan heb je het eigenlijk wel gehad. Het zou handig zijn als de kist een beetje transporteerbaar is en tenslotte moet hij ook nog een beetje vlot te bouwen zijn.

Met dit eisenpakket maar eens een paar mogelijkheden bekeken.

Allereerst de anarchistische kist van Christopher Schwarz. Heel mooi, maar eerlijk gezegt nogal groot. Daarbij zou dit weer een echt Project gaan worden, wat niet handig is als alle horizontale oppervlakken in de werkplaats vol liggen met spullen.

Kandidaat twee was het Kissie. Heel mooi maar eigenlijk weer ietsje te klein. mijn #7 schaaf moet er in passen, samen met een stelletje handzagen. En met alle pennen, gaten, sponningen en paneeltjes op het moment toch nog iets te veel werk. Ik zocht eigenlijk een snel-in-elkaar-gooi project waarmee ik orde in de chaos kon scheppen.

Op zoek naar inspiratie zat ik te bladeren in 'The Toolbox Book' van Jim Tolpin, waar ik een plaatje tegenkwam van de 'Dutch chest'. Dat ding zag er simpel, no-nonsense en hanteerbaar uit. Het had zelfs een paar handvatten die zowaar functioneel leken.
Via Google kwam ik erachter dat Christopher Schwarz niet zo heel lang geleden in datzelfde boek had zitten bladeren en zo vriendelijk was geweest een paar maatschetsen van een paar van dat soort kisten te publiceren. Kwam dat niet handig uit?

Om een lang verhaal niet langer te maken dan nodig: Bij de bouwmarkt een paar vuren paneeltjes van 30cm breed gekocht en aan de slag gegaan. Het hout had niet exact de maten die Schwartz opgeeft, maar dat komt omdat hij waarschijnlijk nog nooit bij Karwei in Ambacht is geweest. De keuze tussen het hout aanpassen aan de tekening of de tekening aan het hout was eigenlijk geen keuze dus is mijn kistje van buiten nu 36,6cm diep in plaats van de voorgeschreven 32,385. Vind ik niet erg. :cool:

stap 1 was de zijkanten op maat zagen en aan de onderkant van staartjes voorzien.
(Ik kan me er nog steeds niet toe brengen om gaten in mijn mooie werkbank te boren. Dan liever in een stukje afvalwerkbank)
kistje-1.jpg
zijwanden voorzien voor groeven voor de plank, onderkant voorzien van nesten, alles netjes haaks vastlijmen. De plank zit mooi opgesloten en ook de bodem kan er nu nooit meer uitvallen.
kistje-2.jpg
Eerst een uitsparing in de bovenplank gemaakt en een hoekje uit de bodemplaat gehakt. Daarna de voorwand vastgeschroefd, de voordeur voorzien van klampen en balkje-met-gat voor het slot. Het slot zelf is het latje op de foto. Dit gaat door de uitsparing in de plank, door het balkje-met gat en valt tenslotte aan de onderkant in het gat dat ik in de bodemplaat heb gehakt. Als het deksel dichtgaat zit dit plankje klem en gaat de voordeur niet open.
Tenslotte de achterwand dichtgemaakt. Vuren planken voorzien van messing en groef, lekker ruim geschroefd. Als er iets wil werken dan moet je dat toejuichen, vind ik.
kistje-3.jpg
Deksel passend gemaakt van een 40-cm vuren paneeltje en opgehangen aan een paar mooie scharnieren. De schroeven vallen ruim in de gaten en zitten niet helemaal muurvast dus met een beetje geluk blijft de boel heel.
En tenslotte de buitenboel in de verf.
kistje-4.jpg
kistje-5.jpg
Voor de zekerheid heb ik de werkbank eerst maar even ingepakt. :eek:

De volgende klus is nu het inrichten van de kist. Op het moment ben ik bezig met een rek voor mijn handzagen. Deze komen aan de binnenkant van het deksel. Daarna zorgen dat ik de schaven stormvast op kan bergen en een gatenbalk maken voor alle beitels en andere smalle dingen met een handvat. Tenslotte komt er ook nog een rek voor overige zaagjes. Dit kan allemaal bovenin dus het onderste compartiment is nog zo goed als leeg. Voorlopig staat daar allen de ploegschaaf en een blikje met een vette lap. Ik wacht even af hoe zich dat gaat ontwikkelen, als er ruimte over blijft zou ik nog een laatje bovenin het ondervak kunnen maken voor bijvoorbeeld aftekenspullen en een stel boren.
Als laatste nog een paar stevige handvatten opzij en een slotje 'ergens' onder de klep.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Om een lang verhaal niet langer te maken dan nodig: Bij de bouwmarkt een paar vuren paneeltjes van 30cm breed gekocht en aan de slag gegaan. Het hout had niet exact de maten die Schwartz opgeeft, maar dat komt omdat hij waarschijnlijk nog nooit bij Karwei in Ambacht is geweest. De keuze tussen het hout aanpassen aan de tekening of de tekening aan het hout was eigenlijk geen keuze dus is mijn kistje van buiten nu 36,6cm diep in plaats van de voorgeschreven 32,385. Vind ik niet erg.

Lekker pragmatisch, daar houd ik van!

En wel even in de snelligheid gewoon een reeks strakke zwaluwstaarten inhakken.... dit is een tempo waarin kissies niet voorbijkomen. Ik vind dit ook meer een Kist met een grote K.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Maak je mooie verbindingen en dan werk je het af met een k kleur. Jammer maar hij is wel functioneel.
;);)
Ongeveer de helft die de kist ziet gaat van 'Ohhhh!', de andere helft 'Ieuwww!'
Ik vind 'm mooi, maar ik ben dan ook zo kleurenblind als een konijn. ;)
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Vermakelijk beschreven! Ik zag onlangs een greep op een kist, gemaakt van twee klosjes hout, met daar doorheen een (korte) duimstok, waarbij je hand/vingers dus om de duimstok gaan. Was leuk gezicht, duimstok niet meer mee te meten. Trouwens...: Lelijk blauw is niet mooi. Blijft een kwestie van smaak en voorraad.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Daar is helemaal niets mis mee top kist !!
Behalve de kleur maar dat geeft ook niet niet veel mannen zijn toch al kleuren doof :p
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Smurf Toolchest. Geweldig! :D

De afgelopen dagen ben ik met het interieur bezig geweest.
kist-1.jpg
Alles wat ik wilde zit erin met zelfs nog volop ruimte voor groei.
Er liggen nog een paar kleine klusjes. Het spookschaafje moet nog een plekje krijgen, evenals het kruisstaal en blokhaakje. De laatste twee zijn geen probleem, er is nog ruimte zat onder de zagen. Het spookschaafje is wat lastiger. Het ding heeft een heel onhandige vorm en wil nooit rustig blijven liggen. Leg ik hem op de rug dan ligt hij vijf minuten later op de zool, leg ik hem op de zool dan ligt hij vijf minuten later op de rug. :confused:
En natuurlijk nog de handvatten. En daarna maar eens kijken of de kist nog een beetje te tillen is.

Dit was even spannend: hij kan nog steeds dicht! :cool:
kist2.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Toppie , maar eeuuh tillen ??? waarom zet je er niet een hondje onder (ga ervan uit dat je niet in het kissie zelf wilt schoeven)

(hondje= een brede plank met 4 wieltjes , zou er zelf geen tekkeltje onderzetten die zou zo maar door zijn "hoeven" zakken )
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Smooi kissie! Praktisch en solide. Ik zou zelf inderdaad die lade er nog inbouwen, waarin je dan een vakje kan maken voor je spookschaafje? Qua wielen zou ik zelf kiezen voor twee wat grotere wielen (formaatje grijze vuilcontainer) aan de lange kant en twee klosjes aan de korte kant. Dit in combinatie met een handgreep boven aan de lange kant geeft de mogelijkheid tot kanteling gevolgd door eenvoudige verplaatsing van het geheel.

De kleur, tsja. Ach. Hm. Kweenie.... Bijzonder, dat dan weer wel ;)

Groet, Rob.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou de zagen in het deksel met de tanden naar beneden opbergen.
Verder een prima kissie;)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Jullie zijn gewoon jaloers: jullie willen ook zo'n mooie blauwe kist maar durven niet omdat je bang bent commentaar te krijgen van een stel betweters! :p

Weet je wat, ik koop gewoon nog vijf liter van die kleur en verf mijn werkbank ook mooi blauw. Zo dan! ;)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik ga eens nadenken over hondjes of wieltjes. Oorspronkelijk was dit type kist bedoeld als transportkist als de meubelmaker/timmerman op lokatie bezig moest. Vandaar het tillen. Ik heb de kist net even op een weegschaal gemanouvreerd, hij komt net iets boven de 35kg uit. Niet iets dat je dagelijkst op je nek wilt tillen, maar ook weer niet loodzwaar.

@handig18: als de klep dicht is dan zijn de zagen met de tanden naar beneden opgeborgen. :)
Ze liggen dan inderdaad op de tanden, maar dat zijn er maar een paar en die liggen dan ook nog op relatief zacht hout. In het gebruik krijgen de tanden veel meer te verwerken en daar doen ze ook niet moeilijk over. Met de klep open liggen ze op de gladde rug en kan ik ze heel gemakkelijk en zonder gedoe uit het rek halen zonder risico de sleuven daarbij verder uit te zagen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
"Jullie zijn gewoon jaloers: jullie willen ook zo'n mooie blauwe kist maar durven niet omdat je bang bent commentaar te krijgen van een stel betweters!

Weet je wat, ik koop gewoon nog vijf liter van die kleur en verf mijn werkbank ook mooi blauw. Zo dan! "

Bluf....................
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.