info over Mafell MT 55 CC invalzaag

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo allen,
Mijn naam is Bert en ben nw hier, ik zal later wat meer over mezelf vertellen. Op dit moment zoek ik wat klankborden, of beter gezegd wat info over de boven genoemde invalzaag. Wie heeft er ervaring mee of heeft er zelf een.
Wel een aantal dingen gezien op youtube, met name "gepushed" of geroemd door 1 persoon. Echter ik zou wat meer info willen ontvangen van mensen die van houtbewerken of klussen een hobby hebben.
Wat voor mij belangrijk is, is splintervrij zagen dus geen rafelige kanten, ben nl ook inbouwkasten etc bezig,
alvast bedankt met vr gr Bert
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Beste Bert, in één woord..... geweldig. Ik heb jarenlang met de festool invalzaag gewerkt maar heb sinds een jaar de Mafell in gebruik. Ik ben een profesionele gebruiker en zou niet een zaag weten die deze overtreft alhoewel de Festool natuurlijk ook erg goed is maar deze is echt een stapje verder. Ik ben er verschrikkelijk blij mee. Als er al een minpuntje is dan is het de liniaal, deze is smaller als de festool en dan kan 'overpakken' iets lastiger zijn, wel is de kunststof strip eenvoudiger te vervangen.
Succes met de aankoop.

Martin de Vries
www.mdvbouw.nl
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo Martin, bedankt voor je reactie, dit soort reacties kan ik iets mee. Ik heb zelf wel gewerkt met de Festool zonder voorritsfunctie. Ik had voorheen geen ervaring met invalzagen (wel met een cirkelzaag, is toch anders) nu wel. dat samen met de rail/geleidingssystemen vind ik prettig. Ik heb lang over de aanschaf lopen te peinzen, ben nu op het punt om keuzes te maken, ofwel een Festool of een Mafell.
vr gr Bert
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De voorrits functie op de Mafell is eigenlijk geen echte voorrits functie. Voorritsen gebeurd op prof formaatzaagtafels met een apart zaagblad dat in tegengestelde richting op zeer geringe diepte in zaagt voordat het grote zaagblad voorbij komt. Voorritsen kan je ook doen met handcirkelzagen door ze niet diep in te stellen, hooguit mm voor mm met teruguitzagen.

De Mafell lost het echter heel anders op. Die kantelt het zaagblad ietsjes bij het zogenaamd voorritsen iets naar buiten geloof ik 0,1mm. Hij chipt dus wel de bovenlaag maar omdat je als je dieper gaat weer haaks gaat zagen wordt een gedeelte van de gechipte rand weer weg gezaagd met minder risico op opnieuw chippen en ziet de rand er dus schoner uit.

Sinds ik met mijn festool "voorrits" (dus zaag terugtrekken op geringe diepte in een aantal stappen) heb ik ook gewoon schone sneden. Scherp blad is en blijft belangrijk!
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Ik heb een Festool.
Laatst heel wat Trespa (echt wel hard spul) gezaagd en dat gaat gewoon perfect. Als je de zaag het werk laat doen en je forceert de boel niet heb je altijd een mooie zaagsnede.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Sinds een paar maanden heb ik deze zaag in gebruik. Zeer zuiver en moeiteloos schaaldelen (haagbeuk) van 50mm verzagen tot planken. Randen behoeven geen enkele nabewerking (geen raffels en splinters) en geheel glad.

Mijn vrouw heeft er zelfs geen bezwaar tegen als ik in de huiskamer met deze zaag werk, er komt hoegenaamd geen stof vrij!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Heb zelf de Festool, maar als ik nu nieuw zou moeten aanschaffen zou het de Mafell worden. De zaag is naar mijn idee net wat beter, alhoewel je je met de Festool ook zeker geen buil zult vallen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Ik heb hier al veel mooie dingen gezegd over de Mafell, eigenlijk op alles nog net een tandje beter dan de Festool en kwa prijs te vergelijken.

3 dingen die eruit springen en dan laat ik al heel wat andere belangrijke dingen liggen maar deze kom ik telkens weer als heel prettig tegen bij gebruik:
* Koppelen van de linialen, wat een genot, zo makkelijk en zo haaks in echt een paar seconden, kom daar maar om bij Festool met die 2 strips, bij de Mafell maak je gewoon de 2 linialen los als je hem 2 minuten later weer nodig hebt omdat 2 losse makkelijker wegzetten. Insteken, omdraaien en haaks gekoppeld. 10 seconder werk, meer niet.

* Het wisselen van zaagbladen, bij de Festool deed ik het soms niet omdat het net teveel tijd kost, bij de Mafell klap je de kap os, alles meteen geblokkeerd, losdraaien zonder door gaatjes te pielen , nieuwe zaag erop en vast.

* Het algemene gevoel van kwaliteit, er is gewoon niks te vinden wat niet goed afgewerkt is of niet werkt, overal is over nagedacht en alles zit precies goed.

Ik vind het echt een topper., maar dat mag duidelijk zijn :)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Halo Bert,

Na lang wikken-en-wegen gekozen voor de Mafell. De machine doet zijn werk uitstekend, voelt goed en degelijk aan, de zaagbladen zijn super eenvoudig te verwisselen en de stofafzuiging is fenomenaal. Ik heb al heel wat platen gezaagd in mijn werkplaats, maar er is hoegenaamd niet tot nauwelijks zaagstof te vinden. Ook de zaagsneden zijn mooi glad en vrij van splintervorming (mede geholpen door de anti-splinterbescherming van de geleiderails).

Is het dan allemaal walhalla ? Nee, ik heb wel een paar kritische noten. De stofzuigerslang wil (bij mij althans...) nog wel eens losschieten. Het gebeurde mij een keer tijdens het zagen van MDF :mad: Je beseft dan wel meteen wat goede stofafzuiging waard is... ;) Ander minpunt (t.o.v. de Festool) vind ik wel dat in het klepdeksel van het zaagblad de opening van de stofafzuiging zit. Omdat deze naar buiten is gericht, kun je met de Mafell dus niet langs een muur of plint zagen (bijv. om een houten vloer op eenzelfde afstand van de muur te kunnen inkorten).

Daarnaast merk ik hoe handig het plug-it systeem van Festool in de praktijk werkt. Ik denk er serieus over na om het snoer van mijn Mafell te verwijderen en te voorzien van een (los verkrijgbaar) aansluitstuk.

Ik gebruik uitsluitend en alleen geleiderails van Festool. De Mafell past daar zonder problemen op. De geleiderail van Mafell (was onderdeel van een kortings-pakke) heb ik héél goed weten te verkopen. Scheelt toch weer... ;) Let wel op bij het zagen in verstek: als je dit regelmatig doet is het aan te raden de Mafell rail te bewaren (of even de handigheid krijgen met het iets verplaatsen van de Festool rails).

Tot slot: hoe goed je machine ook is, een écht goed resultaat valt of staat met het gebruik van goede zaagbladen !!!

Succes met het maken van je keuze.
 
Laatst bewerkt:

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Rails koppelen doe ik niet. Te veel tijdverlies en extra kans op fouten. Alleen voor het inzagen van de splinterbescherming koppel ik mijn rails. Daarna gebeurt dat niet meer.

Ik heb geen Mafell, dus ik weet ook niet perfect hoe snel zaagbladen veranderd kunnen worden. Maar zo'n gedoe is dat nu ook weer niet bij een Festool.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Rails koppelen doe ik niet. Te veel tijdverlies en extra kans op fouten.

Dan ben jij dus juist toe aan een Mafell want:
* geen tijdverlies en
* geen kans op fouten.

De Mafell rail koppel en ontkoppel je sneller dan jij je Festool rail op kunt schuiven.

Fouten maak je juist als je je festool rail op gaat schuiven, dat zul je toch moeten doen als je langere lengtes moet zagen., je spreekt jezelf dus tegen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als individuele machine lijkt me de mafell beter, met een Festool kun je eventueel in een cms werken, zaagtafel. Ook zijn de Festool rails te gebruiken bij de Festool (ook mafell, of niet Scheppie:)) bovenfrees.

Zelf heb ik de ts55,vorig model, goede machine, maar de mafell heeft zeker een paar punten die beter zijn.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb meerdere lengtes rail, maar als ik zou willen koppelen, zou ik de mafell nemen, vind ik een van de mindere punten aan de Festool rails, ben begonnen met een 80, 140 en 190 cm rail, vind ik een goede combinatie, maar koppelen haat ik bij de festoolrails, dus toen ik een langere bus kocht kocht ik ook direct een 3 m rail.

Op die manier ben je dus aan de Festool wel meer geld kwijt dan aan de mafell, al heb ik wel graag meer dan 2 rails, zodat je afkorten en langszagen makkelijk kunt afwisselen.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Dan ben jij dus juist toe aan een Mafell want:
* geen tijdverlies en
* geen kans op fouten.

De Mafell rail koppel en ontkoppel je sneller dan jij je Festool rail op kunt schuiven.

Fouten maak je juist als je je festool rail op gaat schuiven, dat zul je toch moeten doen als je langere lengtes moet zagen., je spreekt jezelf dus tegen.

Of... je hebt meerdere lengtes rails...

Ik heb een twee rails van 1.4m. Die heb ik gekocht toen ik m'n machine kocht, met de bedoeling van die aan elkaar te hangen en een rail te hebben van 2.8m. Werkt prima als je steeds in dezelfde richting je platen moet zagen. Moet je de ene keer langs zagen en de volgende keer dwars zagen dan heb je tijdverlies. Oplossing, een rail van 3m. Een andere rail heb je sneller in je handen dan dat je een rail koppelt of ontkoppelt.
Nu is het ondertussen zo dat ik een bepaalde korte rail enkel gebruik voor zagen onder verstek. Waarom? Omdat de splinterbescherming toch net even anders ingezaagd wordt.

Nu had ik toen geweten wat ik nu weet. Dan kocht ik een rail van 5m. Daar maak je met een verstekzaag dan een rail van 3.2m en een rail van 1.8m van. Waarom? 3m is net iets te kort om een plaats trespa te kunnen zagen. Je kan bij een invalcirkelzaag immers niet zagen tot de laatste centimeter van je rail.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
299
Heelsum
Of... je hebt meerdere lengtes rails...

Dat is kwa zagen nog niet iets beter, kwa transport natuurlijk niet, in een werkplaats een rail van 3 meter of meer wegzetten is geen pret tenzij die natuurlijk heen hoog of heel ruim is.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
quote: Wat voor mij belangrijk is, is splintervrij zagen dus geen rafelige kanten, ben nl ook inbouwkasten etc bezig,
end quote

Hallo Bert,
Ik heb begin dit jaar een Mafell MT55C, met liniaal, gekocht, via marktplaats. Daar heb ik geen dag spijt van gehad. Wat ik prettig vind aan de MT55C:
- de diepte-instelling, die kan je exact afstellen, en is heel duidelijk gemarkeerd.
- Inderdaad een heel goede stofafzuiging
- Dun zaagblad, dat zaagt prettig, weinig verlies
- Soms gebruik ik de voorrits functie, heel handig, je zaagt inderdaad splintervrij, wel aan één kant. Wat ik handig vind is dat je zonder dat je over de diepte instelling hoeft na te denken, de functie met één klik functie kunt instellen, schakelaar andere kant, en je zaagt weer diep.
- Daarnaast koop ik graag, mits betaalbaar (marktplaats dus), producten van producenten die naar hun klanten luisteren en innovatief zijn, dat gevoel heb ik inderdaad tot nu toe bij Mafell.

succes met je overwegingen

Joep van der Linden
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Op dit moment zoek ik wat klankborden, of beter gezegd wat info over de boven genoemde invalzaag. Wie heeft er ervaring mee of heeft er zelf een.

Beste Bert,

Ik weet niet of je inmiddels al een keuze hebt weten te maken. Zo niet, dan is onderstaande wellicht interessant voor jou. Ik kreeg dit bericht zojuist per mail binnen:

Mafell machines: ontdek de wereld van precisie, schrijf je nu in!

22 oktober 2013

Op dinsdag 5 november 2013 komt de Nederlandse fabrieksdemonstrateur Björn van Hilten van Mafell uit Duitsland een bezoek brengen aan Baptist in Arnhem. Deze dag worden diverse machines en toebehoren gedemonstreerd. De Mafell machines vindt u vanaf dan ook op voorraad bij Baptist!

Mafell produceert uitsluitend in het hoofdkantoor in Oberndorf am Neckar, midden in het hart van de sterke industrie regio van Stuttgart. In deze omgeving wordt door Mafell top kwaliteitsmachines geproduceerd die met trots het ‘Made in Germany’ mogen dragen. Vrijwel alle componenten worden in eigen beheer gefabriceerd.
Zowel in de ochtend als de middag vindt er een machine demonstratie plaats. Wilt u een demonstratie bijwonen? Schrijft u zich dan nu in! Per demonstratie zijn 20 plaatsen beschikbaar. Inschrijven kan op Baptist.nl (klik hieronder op de demo van uw keuze) of in onze winkel Baptist IJzerwaren en Gereedschappen.

Wij vragen € 10,- inschrijfgeld, maar daarvoor ontvangt u tijdens uw bezoek als dank een cadeaubon t.w.v. € 25,- die u kunt besteden bij Baptist aan Mafell machines en accessoires.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Die kreeg ik ook net door, snap alleen die €10,- niet zo goed. Denk dat je bij bijv. Sander GP ofzo gewoon gratis en voor niets een demo kunt krijgen, alhoewel zo'n daagje best gezellig zal zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Doet festool beter dan, daar is het gratis ;) ook op 5 november overigens
Die workshop duurt wel een stuk langer, 5 uur... of dat is om bepaalde tekorten onder de knie te krijgen dat weet ik niet :D

Iemand van hier die naar die dag toegaat ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.