Acceptabele speling op kolomboormachine

Mono II

Nieuw lid
16 okt 2013
2
0
Hallo beste mensen,

Mijn naam is Jelle van Tilburg, nieuw op het forum (dus ik hoop dat deze vraag in het juiste forum gedeelte staat/ en nog niet eerder ergens behandeld is)

Ik zou graag wat ervaren meningen horen over de volgende kwestie.

Ik heb onlangs een nieuwe kolomboormachine aangeschaft. Voordat ik de order geplaatst heb, heb ik met de machine handel besproken waar ik de kolomboormachine voor wilde gaan gebruiken (muziekinstrumentbouw, reparatie en restauratie). En wat mijn verwachtingen/ eisen zouden zijn aan een kolomboormachine.

Al snel volgde de conclusie dat de 2e hands machines aldaar niet zouden voldoen, de Quantum serie ook niet, en dus werd mij verteld dat de Optimum serie de gewenste resultaten op zou leveren. Ik heb uiteindelijk de Optimum B33PRO (1245,-incl btw) aangeschaft met een "Gegarandeerde nauwkeurigheid kleiner dan 0.02mm gemeten in de boorspindel"

Om een lang verhaal kort te maken. Nadat ik de kolomboormachine eenmaal getest had in mijn werkplaats kwam ik tot de conclusie dat er behoorlijk wat speling te zien was (o.a wiebelende boor). In de tussentijd heb ik tot tweemaal toe een andere boorkop gekregen en geplaatst in de hoop dat de problemen daarmee opgelost zijn. Maar de problemen houden aan.

Inmiddels zijn de machine handel en ik het oneens over wat een acceptabele mate van speling is op een nieuwe kolomboormachine van 1245,-

Wanneer de spindel handmatig gedraaid wordt bij de riemschijven. En wanneer de binnenkant van de spindel gemeten wordt met een meetklok dan wordt er 0.025-0.03 mm speling gemeten.

Wanneer een zuivere staaf met conus 4 in de spindel geplaatst wordt, wanneer de spindel handmatig gedraaid wordt bij de riemschijven, en wanneer met een meetklok op verschillende posities gemeten wordt. Dan wordt er 0.2-0.3mm speling gemeten.

Als men er rekening mee houdt dat houtboren niet volledig zuiver zijn (werd mij verteld) + de vibraties van de machine en de spindel die door de motor aangedreven wordt er nog bij komen. Dan boor ik hoogstwaarschijnlijk gaten die dichter bij 10.5 mm liggen dan bij 10 mm (wanneer je voor een 10 mm gat gaat)

Zou iemand mij kunnen zeggen wat door de experts gezien wordt als een aanvaardbare hoeveelheid speling op een nieuwe machine uit eerder genoemd segment?

Alvast vriendelijk bedankt!
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Met dergelijke tolleranties heb ik geen ervaring, maar ik ben wel benieuwd voor welke vorm van instrumentbouw je de kolomboor gaat gebruiken?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Als je in de metaal zulke toleranties wilt hebben lukt dat ook niet met alleen boren.
Hiervoor gebruik je een ruimer om het gat zuiver op maat te krijgen.
Dus denk ik dat je dat ook niet in hout kan verwachten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tja, wat staat hierover in de fabrieksspecificaties? Als het niet is gespecificeerd ziet het er niet al te best uit, tenzij bij de koop expliciet garanties zijn gegeven mbt de 20 micron . ( 20 micron is wel weinig hier hoor :)

Overigens: het komt me voor dat je met speling een combinatie van "echte" speling en excentriciteit bedoelt. Goed om daar onderscheid in te maken voor de helderheid van de kritiek op de machine. Hopelijk zijn bij het maken van afspraken tijdens de koop de definities voor een ieder wel helder geweest.


Met groet,
klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Kijk eens bij flott. Dit is een Duits merk van top kwaliteit. Ik denk dat je hier wel specificaties kunt krijgen over de tolerantie. Vroeger voerde metabo twee modellen van flott.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
oef dat zijn allemaal 380 machines en behoorlijk zwaar en aan het formaat. Vraag me af of OP als instrumentenbouwer wellicht daar niet heel erg zwaar overkill aanheeft
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De kernvraag van de itemstarter was:
Zou iemand mij kunnen zeggen wat door de experts gezien wordt als een aanvaardbare hoeveelheid speling op een nieuwe machine uit eerder genoemd segment
.


ofschoon ik wel enig idee heb (20 micron waar de itemstarter van spreekt is met een kolomboormachine "tamelijk ambitieus" :)) ben ook ik wel benieuwd naar de mening van een expert.

mvg
klaas0639
 

Mono II

Nieuw lid
16 okt 2013
2
0
Beste allemaal, vriendelijk bedankt voor alle snelle reacties!

De bovengenoemde kolomboormachines zijn idd mooie machines, maar ik heb helaas geen beschikking over 380v.

Op de Flott site zelf kon ik geen specificaties terugvinden over de tolerantie (zal de mensen van Flott hierover even mailen)

Stel dat ik met mijn meetklok onder de arm 2e hands machines uit ga proberen(of mijn eigen machine). Welke eisen mag je dan aan een machine stellen (wat is acceptabel qua speling? En waar ben ik te kritisch/ niet langer reeël?) ( :D bedankt klaas0639 je was me net voor)
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik zit zelfs veel in het scheepsinterieur/ exterieur en daarvoor gebruiken we vaak proppen van teakhout in b.v 10 mm als ik deze gaten 10 mm boor met een gewone houtboor dan lijken de gaten eerder op 10,5 mm dus passen mijn 10 mm proppen niet lekker wat lekkage teweeg brengt en dus inacceptabel. Hiervoor hebben we speciale 10 mm proppenboren deze boren dus echt exact 10 mm en past het super dit op een kolomboormachine van nu een jaar of vijf oud destijds ongeveer €800 gekost.
 

tuoh

Oud hout
Bij gelijk welke kolomboormachine gaat de diameter van de boring altijd groter zijn dan de boordiameter. Bij kolomboormachines is het altijd een optelsom van spelingen en afwijkingen. Het begint met de spindel, de cone, de boorkop, de boor, etc.. Dat alles samen kan makkelijk 0,5mm afwijking geven. Soms is het al voldoende om de boor eens te verdraaien in de boorkop om al 0,2mm goed te maken. Er is ook heel wat kwaliteitsverschil in boren, en dus ook in de centriciteit van die dingen.

Wil je exact juiste gaten dan ga je met een ruimer aan de slag moeten, dus kleiner boren en ruimen tot de gewenste maat.

Als je bij je aangekochte machine op de spindel waarden meet van 0,03mm en minder, dan voldoet ie perfect aan de eisen. Ga je de spindel verlengen ( met dubbele conus of boren) dan gaat die minimale afwijking beginnen uitvergroten door de langere lengte. Dat is gewoon een wetmatigheid, dat gebeurt bij elke machine. Bij de hele dure machines zal die afwijking minder zijn, maar afwijken gaan ze ook doen.

Als je een gat wil van 10mm exact, de dure machine boort een gat van 10,2mm, de goedkopere machine boort er eentje van 10,4mm, dan gaan beide machines in de fout.
Het maakt dus niet veel uit (voor de precisie) welke machine je koopt, ze gaan hiermee allemaal de mist in. Een Flott is een hele goede machine, maar ook daarmee ga je te grote gaten boren.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.