Stofafzuiging lintzaag

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
In het voorjaar heb ik de aankomst van mijn Hammer N3800 beschreven (een giraffe op rolschaatsen). image.jpg
Daarna radiostilte, oorzaak: zomer - varen, zeilen, fietsen, wandelen enz. Houtbewerking is voor mij echt een wintersport, daarom nu de draad weer opgepakt!
Op de Hammer zit aan de achter-onderkant een 120mm flens voor een afzuigslang. Benchworks heeft al geschreven dat die niet effectief is, bovendien komt het slecht uit gezien de indeling van mijn werkplaats. Dus heb ik besloten om zelf een afzuigsysteem te bedenken.
Als je gaat google-en op "bandsaw dust collection" kom je een scala aan dhz-oplossingen tegen, blijkbaar is het een topic waar veel mede-houtbewerkers mee worstelen. Op mijn Inca had ik ook een afzuigmond gemonteerd, deze voorkwam echter niet dat er nog flink wat zaagmeel door de machinekast zwierf (werk aan de winkel, Sam!).
Ik heb vooral gekeken naar de afzuiging op de Felder FB 510, zoals getoond in een posting van Athanor (bedankt, Fons!).
Die komt er op neer dat er om de onderste zaaglintgeleiding een metalen compartiment zit, met aan de onderzijde een houten plaatje waar het zaaglint doorheen gaat. Op die manier hou je het stof op één plek, en pak je het bij de bron aan. De afzuigmond zit dan rechts opzij, nèt onder de zaagtafel.
De Hammer N4400 heeft niet zo'n voorziening, en bij hun nieuwe model N3800 hebben ze dit wederom nagelaten, m.i. een gemiste kans!
Gezien de lay-out van mijn atelier lag afzuiging door de Festo stofzuiger het meest voor de hand. Ik ben uitgegaan van het 58mm gat, daar heeft Festool een kant-en-klare slang voor van 50mmx2,5m (nr. 452887), deze heeft aan beide uiteinden een 58mm steekmof. Ik had nog een Metabo verlengpijp liggen waar deze slang precies in past, heb er een stukje vanaf gezaagd om op de kast van de lintzaag te monteren.
Maar eerst het kastje om de geleider onder de tafel gemaakt, van resten multiplex:
image.jpg
De plastic knop waarmee het achterlager wordt geborgd zat in de weg, die heb ik vervangen door een langere bout uit mijn rommelbakje, door de machinekast héén, zodat je hem nu van buitenaf kan bedienen.
Toen een gat gezaagd voor de zuigmond, oei, dat doet pijn!
image.jpg
Zonder verdoving:
image.jpg
Allemaal met de accu Hitachi van marktplaats:
image.jpg
Om het gapende gat aan de rechterzijde af te dichten heb ik een stuk stug leer gebruikt, van een oud tasje. Het zit vast tussen de machinekast en het multiplex plaatje waar de Metabo-mof in gelijmd zit. De lederen lap komt zo dicht mogelijk onder de zaagtafel, en laat nog juist 45 graden kanteling van de zaagtafel toe. Om het "stofkastje" aan de deurzijde goed af te dichten, heb ik de deur plaatselijk verdikt, en van tochtstrip voorzien. Daarboven zit een perspex plaatje geschroefd, dat tot dicht onder de zaagtafel reikt. ( ik ontdek nu dat ik aan mijn taks van 10 afbeeldingen zit, zal het verhaal afmaken in deel 2...)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 310
  • image.jpg
    image.jpg
    94 KB · Weergaven: 306
  • image.jpg
    image.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 310
  • image.jpg
    image.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 309
  • image.jpg
    image.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 308

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.