15' houten runabout schroeven in de huid

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb al heel wat onderwerpen doorgelezen met veel plezier!!!! Ik ben zelf ook een bootje aan het bouwen, ongeveer 4 maanden geleden ben ik met de bouw van start gegaan. Onlangs heb ik de huid op het frame geplaats, okoume garantie plaat. Eigenlijk wil ik dan de zijkanten in mahonie kleur beitsen en dan aflakken. Ik heb inmiddels een paar proefstukjes gemaakt waarbij het resultaat in de buurt van de geplamuurde schroefgaatjes best wel tegen valt. Kan iemand mij helpen wat hier het mooiste resultaat geeft?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Beits en plamuur gaan nooit zo goed samen. Plamuur heeft een heel andere structuur en samenstelling dan het omringende hout en de beits reageert daar heel anders op
De klassieke oplossing voor dit probleem is de schroeven iets dieper verzinken en het gat opvullen met een stukje bijpassend afvalhout. Een setje proppenboren hoeft niet duur te zijn en als je het netjes doet geeft het een heel professioneel ogend resultaat. Je boot moet alleen wel een bepaalde minimale huiddikte hebben om dit kunstje uit te kunnen halen.
 

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
Bedankt voor je snelle reactie. Ja daar had ik ook al naar gekeken, maar met een huiddikte van 6 mm gaat die optie al snel voorbij. Mijn schoonvader had vanochtend ook nog een idee dat denk ik het uitproberen waard is. De kleurbeits en schuurstof gebruiken om daar een soort van plamuur van te maken. Ga vanavond eens uitproberen of het werkt, maar ik denk dat de kleur dan juist weer te donker wordt. Hetgeen ook altijd gebeurt als je de kopse kant kleurt. In ieder geval bedankt.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Je kan het ook eens proberen met (watervaste) houtlijm en schuurstof. Dat is een oude en beproefde methode om gaatjes weg te werken.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
hoe exact heb je de garantieplaat op het frame bevestigd? Je zegt schroefgaatjes, zitten de schroeven er dan nog in of niet? Normaal dienen de schroeven in zo'n constructie enkel voor tijdelijke bevestiging. Indien de schroeven weg zijn moet het toch wel mogelijk zijn om een prop te plaatsen.
 

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
Dat was het eerste plan. Juist de houtlijm resten om het gaatje zorgen ervoor dat het kleuren met de beits niet mooi wordt.
 

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
De garantieplaat is verlijmd met pu constructielijm en met rvs schroeven vastgemaakt. Het idee is om de schroeven er in te laten. Heb er niet zo'n heel erg goed gevoel bij als de platen enkel verlijmd vast zitten. Al zou het in theorie echt wel moeten kunnen volgens het product informatie blad. Maar zonder schroeven zou een houten prop inderdaad wel lukken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op onze boot heb ik een paar kasten gemaakt van Okumemultiplex die gebeits is in mahonie kleur en daarna gelakt.
Tijdens dit proces een paar foutjes gemaakt, die hebben we we met fijn zaagsel van de platen gemengd met houtlijm gevuld en geschuurd.
Na het beitsen was dit nauwelijks nog zichtbaar (wel zoveel mogelijk houtslijpsel door de lijm mengen)

Ps. inmiddels ook wel de ervaring dat lak op beits minder goed hecht als je zou denken.
beste zou beits op waterbasis gebruikt worden.
Ik heb gewone beits gebruikt maar een stuk hout water onder spanning was verlijmd kwam los, dat wil zeggen de laklaag liet los, de beits zat er nog op
 
Laatst bewerkt:

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
Geniaal Ad!!!!!! dit zou echt eens de oplossing kunnen zijn waar ik naar zocht. Hmmm het worden er dan wel ongeveer 500 stuks per zijde......ach een fulltime huisvader schijnt toch tid genoeg te hebben. Maar serieus, ik heb gelijk na het lezen van je reactie wat verder gezocht op het net en ik denk echt dat ik een potentieele goede oplossing is. Ik ga het zeker op een stuk afval testen, ik weet eigenlijk al dat het resultaat er wezen mag....Super bedankt!!!
 

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Hallo Lagerweij (Type boot?)

Ik ben nu met mijn derde boot bezig ,maar er zit nergens een schroef in!

Op lastige plekjes heb ik tijdelijk schroeven gebruikt maar alles zit vastgelijmd met verdikte epoxy.

Dat spul is echt super! De verbinding is veel sterker dan het hout zelf.

Ten eerste hoef je dan geen gaatjes dicht te maken en ten tweede is het nog mooier ook.

Misschien heb je iets aan deze tip.

Gr ernst
 

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
Bedankt Ernst. Het is een sportieve houten runabout ontworpen door een amerikaanse maritiem ingenieur ergens in de jaren 55. Tot nu toe heb ik mij zoveel mogelijk aan de bouwwijze en materialen gehouden volgens het boekje. Hier een aantal foto's van de vorderingen tot zo ver. http://www.artifexlagerweij.com
 

serge 72

Actieve deelnemer
24 jul 2012
39
0
Weert
Als je een mahonie uiterlijk zoekt, is het dan geen idee om de huidige multiplex met lijm en schroeven vast te zetten. Zoals nu reeds gedaan. Als bekleding kun je daarna een dunne mahonie garantieplaat monteren. Door deze te verlijmen krijg je een mooi en goed te beitsen mahonie oppervlak.

Groet Serge
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hallo Lagerweij,

Ik heb voor de zijkant van mijn runabout 6mm mahonie multiplex gebruikt, speciaal voor de jachtbouw.
Doordat ik het onderwater gedeelte dekkend heb geschilderd met antifouling kon ik hem daar schroeven en plamuren.
Aan de bovenkant (bovenste 20mm) heb ik ook een rij schroeven gezet waar ik later het dek over heb laten vallen.
Het zicht gedeelte is verlijmd met constructielijm van bison, snel en super sterk.
Mocht je er nog wat foto's van willen zien dan kun je even terug kijken in mijn topic op dit forum.
 

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Mooi project en een bouwer met al een beetje ervaring :D. Ik zou het okoume niet beitsen en met blanke lak afwerken, wordt bijna nooit echt mooi, het is nu eenmaal geen mahonie. Je kunt er ook 2 mm dik mahonie fineer over heen lijmen. Maar ook dat moet je beitsen voordat je het afwerkt, want het verkleurt enorm in de zon. Voor lijmen hoef je niet bang te zijn, integendeel, een Boeing 747 is ook gelijmd, net als alle moderne vliegtuigen. Hier nog een stukje handleiding van West epoxy over lijmen. Ook mijn bootje zit zonder schroeven of spijkers in elkaar ;).
Famag heeft een nieuw setje boren en proppenboren voor de bootbouwer.

jaap
 

Lagerweij34

Nieuw lid
14 okt 2013
11
0
Het daglicht voor de eerste keer gezien.

Het is gelukt om romp te lossen van de vloer. Met behulp van een houten frame om de boot heen hebben we de romp buiten op straat omgedraaid.
Dat was een spannend moment.:)

IMGP1752.jpgIMGP1753.jpgIMGP1754.jpgIMGP1755.jpgIMGP1756.jpgIMGP1757.jpg

En van het daadwerkelijke omdraaien hebben we een filmpje gemaakt.

 
Beetje laat: Deutels en Arkels, Ik verwissel ze vaak. De een is een vierkante spie in een houten pen geslagen die daardoor uitzet. Deze werd gebruikt voor de buitenkant van de huid.
De andere: een platte spie in diezelfde houten pen werd gebruikt voor de binnenkant van de huid. De richting van die platte en vierkante spie is (bij massief hout) belangrijk.
Ik zag in Engeland eens een overnaads bootje die helemaal "geklonken" was met die houten pennetjes (4mm dik). De planken op elkaar maar ook de planken aan de gestoomde spanten. Was een mooi plaatje!
Groeten
Bert
bootbouwschool.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.