huisnummer, CNC, hard hout...

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Volgende puntje...

Ik wil een huisnummer in hout laten maken dmv een CNC. Welk hout is daar het beste vioor geschikt ? Ik zoek eigenlijk een houtsoort welke echt goed hard is en weinig tot niet werkt.

Waarom dan ?

Nah, ik heb mijn huis aan de voorkant opnieuw in de verf laten zetten. Ziet er perfect uit. De stijl waar het huisnummer zat is 11 cm breed. Er zat een oud plastic bordje op dat zwaar over die rand viel en daarna bij de buren verder ging. In die geul tussen de huizen zat een hoop meuk etc.

Ik heb gezocht naar een bordje in jaren 30 stijl dat nieuw gemaakt kan worden. Helaas... In het formaat 10*10 is het nummer 112 niet te krijgen. Daarbij ... ik heb de toevoeging BIS en dat wil ik graag zo houden. Iedereen wil het maar omzetten naar B maar das wat anders. Tsja, en dan is het eigenlijk nergens meer te doen... 112 met de toevoeging BIS in 10x10.... vergeet het dan maar...

Ik heb echt nergens een metaal man kunnen vinden die het voor me kan maken en daarna kan emailleren en van steen wil ik het niet...

DUS... het metalen ontwerp dan maar in een hout cnc machine dacht ik zo. Daarna de boel goed in de lak, zwart op wit., en dmv 2 domino's in de houten stijl en klaar.

maar ja, cnc...hout.. iemand een idee waar dat te doen is, bij voorkeur in de regio utrecht?
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zoiets moet je laten doen door een hobyist lijkt me. Voor een commercieel bedrijf is het waarschijnlijk niet interesant. Kijk eens op het CNC-forum, daar laat ik af en toe ook dingen maken door een hobbyist die wat bij wil verdienen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als een dominosteen: hé dat schreeuwt in mijn oor zwart hout! en dan roept deze gek Ebben! Het zou best wel mogelijk zijn om daar een stukje van te vinden van 10 bij 10. Grote stukken is heel erg moeilijk
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
euh, dominosteen ? Die vat ik ff niet maar dat zal aan mij liggen :)

Ebben, ja kijk, das echt poep mooi en zo. Echter gaat me dat ff te ver. Niet om de prijs ofzo, maar ebben is zulk mooi en redelijk zeldzaam hout dat ik dat nu niet direct zou willen verbergen onder een verflaag en dat dat verfen, dat gaat echt gebeuren...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dik plankje als achtergrond en dun plankje gebruiken om met een figuurzaag(machine) de cijfers en letters te zagen. Daarna met lijm de letters op het dikke hout plakken. Lekker in de pies dunne grondverf en mooi aflakken.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Euhm; eik, meranti, azobe (succes), iroko, lariks, ceder en nog wel meer. Maarrr kende je deze al; http://www.emaillegigant.nl/huisnummers?pg=store

Daar heb ik wel wat aan qua houtsoorten. thnx.

en wat de link betreft,...

yep die ken ik. Eigenlijk kom je tot de conclusie als je gaat zoeken dat ze allemaal terug leiden naar dezelfde leverancier voor die dingen.
Ik kan idd keurig op geven dat ik 10x10 wil hebben, dat er 112bis op moet staan...

maar helaas, dan blijkt dat die combi weer breder moet worden als je wilt gaan orderen. of je krijgt een berichtje, kannie, moet breder, ja nee ?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb een cnc machine, kun je laten zien wat je wil hebben een ontwerpje of zo?
wil je de cijfers er op of er in? Rechte kantjes of met een hoekje?
dan kan ik beoordelen of ik je kan helpen.

Ik zou zelf voor teak / Padoek gaan denk ik,zeer duurzaam hard en strak af te werken.

groet john
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb een cnc machine, kun je laten zien wat je wil hebben een ontwerpje of zo?
wil je de cijfers er op of er in? Rechte kantjes of met een hoekje?
dan kan ik beoordelen of ik je kan helpen.

Ik zou zelf voor teak / Padoek gaan denk ik,zeer duurzaam hard en strak af te werken.

groet john



Dit is ongeveer de stijl die ik zoek.
HO-41&HO-42&HO-432.jpg

das deze : http://www.emaillegigant.nl/huisnum...isnummer-model-oor-met-rand-br-ho-42-10x10-cm

of dit

http://www.emaillegigant.nl/huisnum...huisnummer-gebold-met-kader-br-hg-02-16x16-cm

De cijfers zijn in beide gevallen in reliëf en het schild zelf heeft ook een bepaalde bolling en vorm.

Het punt is dat de stijl waar zo'n schild op kan komen niet breder is dan 11 cm. Ik heb die emaille gigant vanmiddag even gebeld en tot mijn verbazing stond hij echt wel open voor wat aanpassingen. Kost geld en tijd, maar hij wees het niet af.

Punt is wel dat hij aan de vorm zelf niks kan aanpassen. Het eerste model is er ook in 6x6 maar das te klein.het genoemde formaat is overigens van toepassing op het vierkante oppervlak. De "oortjes" zijn dan niet meegerekend. een 10x10 is dan dus in totaal breder dan die 11 cm die ik aan ruimte heb.

vandaar mijn idee...

dan moet het maar uit hout dmv een cnc frees. Bij mijn weten kun je dan zo'n beetje alles wel krijgen zoals je het graag wilt hebben.

Het hout zou dan wel flink hard moeten zijn zodat het recht en duurzaam is maar moet wel goed verf baar zijn.

enneuh,.... trespa... tsja... trespa is niet mijn ding zeg maar. Daarbij, ik vermoed dat trespa hier niet voor geschikt is. Aluminium zou wellicht wel een optie zijn maar dan word het ws een stevig aan e prijs voor alleen al het materiaal. Hout lijkt mij wat eenvoudiger...


het nummer dat erop moet komen is 112 Bis. Waarbij de bis inderdaad hoofdletter, kleine letter kleine letter is. Een beetje als

het kwadraat teken zeg maar en het lettertype iets zoals het voorbeeld plaatje
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ja die kan ik gewoon bestellen natuurlijk.

Mijn probleem is het formaat.... De aanbieder wil zeker kijken hoe de opdruk wat mooier kan, maar logischerwijs kan hij weinig aanpassen aan het formaat van de drager.

Ik heb geen idee wat cnc frezen kost. Eerst maar eens iemand vinden die het voor me kan doen, dan kan er altijd nog over een prijs gesproken worden.



Op de eoa manier ga ik ook meestal uit van het volgende....

De prijs die je betaald voor iets dat exact is wat je wilt, die voel je een keer.
Genoegen nemen met wat je in het standaard schap kunt vinden, dat voel je elke keer als je er naar kijkt...


Ik kan me niet voorstellen dat ik hier de enige ben met die gedachte. Als dat zo zou zijn zouden we de kistjes en kastjes allemaal gewoon bij de ikea en de xenos gaan halen. Scheelt echt kapitalen!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Top John, ik hoor graag je bevindingen. Wellicht anders even via pb contact hebben ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.